joi, 23 ianuarie 2020

Seară Beethoven

Seara aceasta este specială pentru că la Filarmonica Pitești a început aniversarea lui Beethoven un sfert de mileniu de la nașterea titalului de la Bonn.
Acestă seară a fost sub semnul lui Beethoven și a numărului 2.


Pentru că prima piesă audiată în concert a fost Concertul nr 2 pentru pian și orchestră în si bemol major, op.19
Solista acestui concert a fost pianista Lucia-Cristiana Iordache, o promițătoare artistă, masterandă încă, iar orchestra Filarmonicii Pitești care a acompaniat-o pe artistă a fost condusă de vâlceanul Mihai Ștefănescu. Pianista a descifrat compoziția în parte solistică și orchestra a reușit să o acompanieze mulțumitor pe solistă.
Acest concert este unul din tinerețea lui Beethoven, care ajunsese la Viena. Criticii spun că este încă simțită influența lui Mozart și a lui Haydn. Mie mi se pare memorabilă în special partea a treia a concertului.
Interpretarea a fost aplaudată și artista ne-a oferit ca bis frumoasa piesă Dans românesc de Bartok!

În partea a doua a concertului am audiat Simfonia a 2-a în re major, op. 36.
Este o compoziție contemporană cu piesa anterioară scrisă prin 1803. Aici se vede foarte bine geniul beethovenian. Simfonia începe vijelios în contextul frământărilor pe care le trăia Europa după Revoluția Franceză și mai ales sub semnul lui Napoleon. Partea a doua este mai așezată, mai visătoare ca apoi finalul să fie la fel de vijelios. Sunt mereu surprins că se spune că doar simfoniile cu număr impar, cu excepția celei de -a 6-a sunt cele mai reușite. Mie îmi place această simfonie de tinerețe a lui Beethoven. Se tot bate toba că Beethoven avea deja probleme cu auzul. Mi se pare irelevant! Acest surd a fost genial, el a auzit muzica doar în mintea lui, iar noi trebuie să fim extrem de fericiți că putem auzi cea mai frumoasă și impresionantă muzică scrisă vreodată.

Orchestra Filarmonicii Pitești condusă de dirijorul Mihai Ștefănescu a dat o interpretare reușită acestei simfonii și a fost viu aplaudată de melomanii piteșteni.

P.S.
Azi am venit mai devreme și am urmărit pe cei care veneau la filarmonică și am obervat că sunt în majoritate covârșitoare oamenii de vârsta a treia, care pe mine să par tânăr la numai 70 de ani! Ce o să se întâmple în viitor?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu