În primul rând titlul spectacolului are
legătură cu tragicomedia, cum a intitulat acest spectacol autorul Bogdan
Georgescu, doar prin faptul că este gândit și realizat la Craiova, unde era pe
vremuri Electroputere!
Este o satiră puternică a poncifelor
naționaliste care bântuie spiritul și actualitatea culturală și politică
românească. Ocazia este evocarea lui George Coșbuc în 2018 la 100 de ani de la
moartea în 9 mai 1918, exact de Ziua Europei. Acest eveniment ar fi avut loc în
Bistrița Năsăud la școlile din oraș. Și de aici se dezlănțuie o nebunie care
aduce aminte de spectacolele lui Purcărete, ale lui Lucian Pintilie, de teatrul
lui Ionescu sau al lui Sorescu și de ce nu și de Peter Brook!
Este ironizat modul în care se tratează în manieră birocratic formalistă a unor evenimente culturale de către autoritățile de ieri și de azi. Nimic nu-i sfânt în acest spectacol, care poate enerva pe anumiți patrioți.
Sunt scene înălțătoare cu Oda
Bucuriei a lui Beethoven, romanța inspirată de Coșbuc: Pe
umeri pletele-i curg râu, atât în maniera clasică cât și versiunea trupei
Talisman, inclusiv suntem puși și noi spectatorii să cântăm prima strofă din
marșul din Aida cu un efect contrar solemnității
momentului.
Recitarea poeziei Paști a
lui Coșbuc în așa zise traduceri în franceză, italiană, rusă și la sfârșit și
în engleză mi-a amintit de Deșteaptă-te române în De
ce trag clopotele Mitică a lui Pintilie.
Totul este interesant în acest spectacol a regizorului Bogdan Georgescu, inclusiv recitările din debut cu poezii din poetele contemporane: Svetlana Cârstean, Ana Dragu, Teona Galgoțiu, Andra Rotaru, Elena Vlădăreanu.
Iar finalul cu dans modern cu balerini și
balerine în negru care se potriveau ca nuca în perete a fost în tonul ironic mușcător al
spectacolului.
Oricum am fost entuziasmat că am fost
spectator la acest eveniment teatral.
La nelămurirea unei prietene privind acest spectacol cred că cel mai potrivit este eticheta de cabaret politic. Este o satiră neagră a naționalismelor, a formalismului birocratic dedicat unor aniversări culturale etc. Și aici victima inocentă este memoria lui George Coșbuc.
RăspundețiȘtergere