Ovidiu Pecican în
calitatea lui de ardelean încearcă să extindă analizele românismului în
contextul Europei Centrale - Europei Mediane. Și pornește de la o
observație interesantă. În timp ce în nordul și vestul Europei Populațiile sunt
compacte în Europa Centrală populațiile, neamurile se amestecă și întrepătrund.
Și încearcă în acest eseu să contextualizeze pe români. De la ungurul Bibo
extrage ideea că cetățeanul acestei părți de Europa trăiește o stare de
isterie. Mai este și personajul emblematic al lui Hasek, Șveik care reprezintă
omul care face pe prostul ca să treacă prin mari încercări. Șveik este reluat
și de literatura altui ceh, Hrabal.
Ei bine în
România, Vechiul Regat, România Mare, România Comunistă și cea post comunistă
personajul emblematic rămâne Mitică al lui Caragiale! Analizându-i pe români
Pecican definește pe români care evoluează în parametrii definiți de cei patru
clasici ai literaturii române: Caragiale prin Mitică mahalagiul și mitocanul,
Eminescu, românul excepțional, Creangă țăranul mitic și Slavici pe ardeleanul
aspirațiilor burgheze central europene. Pentru a-și documenta aserțiunile
Pecican face apel la diverși eseiști care se referă spiritul românesc.
Din cauza centralității capitalei București, spiritul muntenesc devine
predominant în fața moldovenismului lui Eminescu, Creangă, ulterior Sadoveanu
și anterior Alecsandri. Multe din caracteristicile definitorii ale românului le
găsește în câteva eseuri aparținând prozatorului Petru Popescu, romancier de
mare succes al anilor 70. Din păcate Popescu a emigrat, rămas în Occident, SUA
și nu mai este în actualitate literară românească, chiar dacă a făcut o
tentativă de revenire printr-un roman cu aer autobiografic.
Pecican , folosind
ideile unor eseiști definește mahalaua ca periferie a orașului, unde s-au mutat
foștii rurali, țărani. El găsește și o definiție pentru mitocan, cel care
locuiește între periferie și centrul orașului, disprețuind atât pe orășeni cât
și pe mahalagii. Dacă ne luăm după aceste definiții personajele comediilor
bucureștene ale lui Caragiale sunt mitocani, nu mahalagii. Pentru că autorul se
ocupă de Mitică și lumea lui creată de Caragiale. Ce altceva sunt jupân
Dumitrache, Chiriac dintr-o Noapte furtunoasă,
Girimea, Pampon și ceilalți din D'ale Carnavalului decât mitocani nu mahalagii.
Sunt acei mici întreprinzători, negustori, amploaiați la stat, sau fără
ocupații precise, negustori de piei de cloșcă, cum plastic îi denumea
Caragiale!
Aceștia au
reapărut în forță în postcomunism, pe fondul prăbușirii industriei falimentare
comuniste. Acum mahalaua s-a mutat la sat cum se observă din Las Fierbinți,
unde nimeni, cu excepția lui Brânzoi nu se mai ocupă cu agricultura, toți au
pierdut locurile de muncă din zona urbană, sunt șomeri, trăiesc din ajutoare
sociale sau pensii, cheltuite la cârciumă. La cârciumă și-au cheltuit pogoanele
țăranii în interbelic și au apărut chiaburii, care nu dădeau banii pe băutură,
cumpărau pământ. Aceste considerații sunt personale.
Pecican definește
societatea românească sub semnul lui Caragiale, a lui Mitică, dar folosește și
cazurile de excepție, evidențiate de un eseu al lui Ion Vartic, prin personajul
Fiesco, inspirat de dramele lui Schiller. Fiesco este personajul inadaptat în
societatea în care trăiește și își dorește să iasă să părăsească acel ambient.
Așa sunt caracterizați marii intelectuali interbelici, sare au părăsit cultura
minoră românească ca să se afirme plenar într-o cultură majoră, precum cea
franceză. Sunt cazurile lui Ionesco, Cioran, sau Eliade. Au rămas în țară
suferind represiunea și pușcăria un Noica, care vrea să definească românitatea
prin excepționalități de tip eminescian.
Este o carte
foarte interesantă și merită citită de cei interesați despre România, români și
românitate în context european.
Joe dragā, nici vestul nu este uniform sau unietnic. Spania, de pildă, are la bază populații extrem de diferite: greci, romani, iberi, fenicieni, evrei, arabi, vandalu, celți, vizigoți...
RăspundețiȘtergereStela B. Am convingerea ca ai dreptate, multa dreptate. Romania a fost si a ramas on INSULA LATINA ceea ce inseamna ENORM. Unii spun pacat ca e locuita, dar as adauga locuita de multi hotzi, pungashi de-a lungul timpului au avut ce fura inside and outside! Thanks, Joe and Stela!
RăspundețiȘtergereStimate d-le Nicolae, sunt mulți găinari în România, dar nu suntem singuri pe lume. Italienii au exportat mafia în SUA, la fel evreii și irlandezii. În Europa Centrală azi cehii sunt cei mai mari escroci, vezi Sveik, din motiv de stăpânire austriacă. La noi sunt de vină turcii și fanarioții jefuitori care ne-au învățat hoți, rușii și austriecii jefuiau principatele în războaie. Și a venit comunismul care ne-a învățat hoți. Eu am primit o lecție de proprietate de la o mătușă ardeleancă îninte de colectivizare. Veniți să recoltăm cartofi de pe locul nostru eu să dau iama în cucuruz-porumb, să iau știuleți. Și mătușa mi-a zis: Păi ăsta e locul omului, am venit să-i furăm porumbul, sau să recoltăm cartofii de pe locul nostru? Este lecția de educație care mi-a fost predată pe la 10 ami și o țin minte și azi!
ȘtergereIa-o mai usor Joe ca acusi , acusi iti vine facturile liberalo-socialiste si democrate la gaze si apoi la celelalate.
Ștergere