În această seară
personajul cel mai important a fost solista, doamna (în englezeşte se foloseşte
Miss - domnişoara) Rebekka Hartmann, o violonistă germană absolut
surprinzătoare. Ea cântă pe o vioară Stradivarius şi în pauză când m-am
conversat cu această artistă deosebită, entuziasmat i-am spus că a contat şi
vioara, dar important este virtuozul, ea mi-a relatat o anecdotă cu Jascha
Heifetz, o admiratoare era entuziasmată
de instrument şi acesta s-a aplecat peste vioară şi a spus că n-aude nimic!
Rebekka Hartmann, Constantin Adrian Grigore şi Orchestra Filarmonicii Piteşti |
Concertul din această
seară a fost un program exclusiv Felix Mendelssohn Bartoldy.
Rebekka Hartmann |
Programul s-a deschis
cu Concertul pentru vioară şi
orchestră în mi minor op. 64 cu
violonista Rebekka Hartmann acompaniată de orchestra Filarmonicii Piteşti
condusă de tânărul dirijor Constantin Adrian Grigore.
Mendelssohn a fost
considerat un nou Mozart manifestându-se încă din copilărie. Cred că acest
concert este prima capodoperă a romantismului în materie de concerte pentru
vioară, confirmată şi de doamna Hartmann. Este un concert care are o muzică
superbă, plină de dramatism şi apoi cu pasaje de mare voioşie. Ce a uimit
asistenţa a fost energia debordantă a interpretării Rebekkăi Hartmann care a
subliniat frumuseţea şi superbia acestei muzici în care partea solistică este
foarte generoasă dar şi cu momente orchestrale unde strălucesc instrumentele de
suflat.
Interpretarea a fost
aplaudată cu entuziasm de spectatori şi generoasă, violonista ne-a oferit un
pasaj de Bach care l-a impresionat deosebit şi pe dirijor care a urmărit-o pe
artistă.
În parte a doua am
audiat interpretarea Simfoniei a 5-a, op.
107 de Mendelssohn, numită şi Reforma.
Este un compoziţie
muzicală dedicată unui important eveniment religios german aniversarea a 300 de
ani a Confesiunii luterane de la Augsburg.
Muzica nu a fost
terminată la timp şi nici nu a fost permisă interpretarea ei, se pare din cauza
unor puseuri antisemite, cu toate că FM-B era botezat luteran.
Ea fost cântată mai
târziu.
De fapt credinţa în
Dumnezeul creştin şi luteran l-a produs pe mare Bach şi iată că şi Mendelssohn
dedică credinţei creştine o simfonie.
Este o muzică sobră
adaptată solemnităţii pe care o cere ritualul creştin.
Am avut în această
primă zi de martie, cea mai rece din acest an o muzică care ne-a încălzit!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu