miercuri, 19 noiembrie 2014

Festivalul de teatru de studio Davila Piteşti - marţi

Marţi am reuşit să mai vizionez două piese, asta în ciuda faptului că mă paşte o răceală straşnică. Ce am văzut?

Accidentul de William Mastrosimone Teatrul Municipal Baia Mare

Este o dramă dură în tradiţia lui O'Neill, Saroyan sau Arthur Miller.
Personajul principal Lorraine este patroana magazinului de pui proaspăt tăiaţi Leo, după numele soţului ei. Lorraine este şi
alcoolică pe deasupra şi duce afacerea după moartea într-un accident a lui Leo şi se ceartă mereu cu fiica ei Lorr pe afacere şi
dependenţa ei de băutură. Apare un individ şchiop Berk care devine
ajutorul lui Lorraine şi amant în perspectivă. Berk o convinge să se lase de alcool şi Lorr suspectează posibila legătură amoroasă. În
final Berk mărturiseşte că el este autorul accidentul în care a decedat Leo. Mai apare şi un personaj parazit, Mosca care strângea ouăle de la puii lui Lorraine.  

Actorii sunt bine în roluri, Dana Ilie Bărbosu interpretează excelent pe Lorraine, femeia ajunsă la vârsta critică, beţivă, şi cu probleme de asigurarea afacerii de familie, fiica (Wanda Frakas) este credibilă în rolul fiicei îngrijorate iar Doru Fârte în rolul Berk creionează credibil omul sfâşiat de vinovăţie şi care doreşte să mai repare ceva. Pe scenă se mai învârte şi Adriana Covaci (Mosca) după ouă!
Spectacol clasic de dramă americană de anii 50 dar care mie nu-mi trezeşte nicio reacţie.

Lecţia de Eugene Ionesco Teatrul Inorog Art Bucureşti


Acesta a fost după mine momentul maxim al evenimentului teatral piteştean. Nu am urmărit spectacolele vecinilor din Bulgaria, Albania, Kossovo, sau Serbia pentru că este dificil să urmăreşti o piesă din care nu înţelegi ce spun actorii, urmărind doar subtitlurile. M-am convins cu teatrul unguresc din Arad.


Lecţia este o piesă clasică de Eugene Ionesco. Este a doua scrisă în limba franceză, după prima piesă, Cântăreaţa cheală
În piesă apare eleva (Dana Giubernea) la meditaţie cu profesorul, în punerea în scenă a Monei Gavrilaş profesoară (Daniela Moldovan).
Intenţia elevei este să îşi ia doctoratul total??? având deja bacalaureatul clasic şi pe cel ştiinţific. Profesoara începe să o
testeze pe elevă, şi constată că este în stare să adune, dar nu ştie să scadă, o umple de stupoare când reuşeşte să calculeze exact înmulţirea a două numere foarte mari. Şi totul deraiază în absurd.
Profesoara trece la chestiuni filologice în timp ce pe elevă o doare măseaua, aceasta fiindu-i replica, când pusă să răspundă la

întrebare, răspunde repetând mecanic întrebarea. Profesoara începe să proclame chestiuni savante de lingvistică, vorbind de limbile neo latine care se pronunţă identic după profesoara savantă. Profesoara continuă cu aberaţiile lingvistice care provoacă finalmente moartea elevei, de unde concluzia ei că lingvistica omoară!!!!!

Profesoara se dedublează în camerista ei pentru a ascunde cadavrele celor 40 de eleve moarte....din cauza lingvisticii?
Ionesco reflectă extraordinar coborârea în absurd, înstrăinarea, mecanizarea şi robotizarea relaţiilor şi gândirii umane, alienarea declanşată de societatea contemporană. De fapt mesajul este că lipsa de dialog omoară. Este valabil mai ales în societăţile totalitare, Ionesco se referea şi la nazism probabil, dar ulterior şi a totalitarismului comunist din ţara tatălui, România. 

Cele două actriţe reuşesc o performanţă notabilă şi viu aplaudată.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu