Sunt foarte interesat de istorie și în special de istoria românilor, așa că am citit cu nesaț această carte.
Așa că
acum este timpul să analizăm trecutul fără a mai fi foarte sensibili la adresa
unor mituri.
Dar
înainte de a intra în substanța cărții am să fac câteva considerații personale.
Deși am avut un excepțional profesor de istorie în Nicolae Simache sunt anumite
probleme privind istoria noastră a românior care nu mi-au fost lămurite pe
atunci, î liceu.
În
primul rând este vorba de denumirea celor două voievodate românești
extracarpatice. Dacă pentru Moldova lucrrile sunt clare, pentru denumirea Țării
Românești sunt anumite lucruri care nu au fost lămurite sau escamotate. De ce
Țara Românească, de ce Muntenia, de ce Ungrovlahia? Ultima denumire Ungrovlahia
este dată de Partiarhia Constantinopolitană acestei zone geografice în momentul
când a mutat Mitropolia de la Vicina cu mitropolitul Iachint în 1359 https://ro.wikipedia.org/wiki/Mitropolia_Ungrovlahiei la
Curtea de Argeș.
Marian
Coman răspunde că această denumire a fost dată de bizantini pentru că
exista Vlahia Mare lângă Tesalonik și Mala Vlahia în
Serbia, probabil pe Valea Timocului? Străinii germani și slavi denumeau pe
vorbitorii de limbă romanică vlahi. Deci această denumire nu este a propriilor
vorbitori de română de atunci, ci a străinilor. Limba română spun ultimele
cercetări că s-a format în arealul din Nordul și Sudul Dunării între cele două
părți fiind legături active, întrerupte de interpunerea slavilor în Balcani.
Străromâna a căpătat infuențe slave și datorită faptului că exact în perioada
formării sale teritoriul nord dunărean până în Panonia și Slovacia a fost sub
stăpânirea Țaratului Bulgar secolele VII-IX. Acesta ne-a dat boierimea slavă și
limba din biserica ortodoxă, limba slavă. Această limbă s-a impus în cancelaria
domnească, pentru că grămăticii, scribii erau călugări ortodocși slavi. Dar în
periada de formare și consolidare a Țării Românești a coexistat și limba latină
cu care se întrețineau leg
ăturile scrise cu Regatul Maghiar și Ardealul. Marian
Coman lămurește că denumirea Ungrovlahia era folosită de domn pentru relații
interne, dar pentru brașoveni se folosea termenul din slavă Zemlia
Vlahov. Istoricii de azi folosesc traducerea în românește Țara
Românească, care apare târziu, când româna cu caractere chirilice a fost
introdusă în cancelarie și mai ales în culte. De asemenea denumirea Muntenia
vine din documentele de cancelarie din Regatul Maghiar în latină care
numeau Țara Românească Transalpina! Singurii care se denumeau
potrivit limbii care o vorbeau în această perioadă ereu șerbii numiți Rumâni!
De fapt și azi de exemplu țiganii când se referă la majoritari le zic românii!
Valahia este denumirea adoptată de boierii de limbă slavă în aceste secole de
formare și consolidare a Țării Românești și așa apare în hărțile medievale. Am
văzut asta într-o frescă di palatul Dogilor din Veneția! Ei vor adopta limba
vulgului, cum s-a întâmplat în Anglia cu normanzii cuceritori și româna devine
limbă de cult sub influența Reformei adoptat de ungurii și sașii din Ardeal,
vezi diaconul Coresi. De aceea și limba de cancelarie devine româna și
denumirea țării Țeara Rumânească, din letopisețe.
Cum
spune și Marian Tudor trebuie să acceptăm că voievodatul Țării Românești s-a
format sub egida și controlul vecinului de la Nord, cu Regatul Maghiar. Primele
informații despre formațiunile prestatale dintre munți și Dunăre provin din
cancelaria maghiară, Diploma Cavalerilor Ioaniți de la 1247.
Înclusiv expediția lui Carol Robert de Anjou împotriva lui Basarab este de
pedepsire a vasalului necredincios, terminată dezastruos la Posada pentru
maghiari. Aici am și o ipoteză, legată de Milenariumul din Budapesta, unde sub
statuia lui Carol Robert de Anjou este un bazorelif cu o luptă, dar fără
explicații, ca la celelalte statui, care ar fi chiar Bătălia de la
Posada?
Teoria
principală a cărții lui Marian Coman este că există o deosebire între geografia
Țării Românești și istoria acesteia. Că domnii aveau în primul rând puterea
asupra comunităților și că teritorialitatea spațiului românesc era vag
definită. El face considerații asupra boierilor din cele două extremități,
boierii buzoieni și cei din Mehedinți. Aici în vest a fost o dispută asupra
Severinului, iar până la urmă Țara Românească s-a întins până la Orșova
exclusiv, dar de la Mehadia - actuala Herculane a rămas denumirea
județului Mehedinți.
Județele,
demonstrează Coman sunt alcătuiri ulterioare din rațiuni fiscale, de încasare a
dărilor. Coman regăsește 17 județe, unele dispărute azi precum Secuieni între
Prahova și Buzău. Semnficativ lipsesc județele Argeș și Dâmbovița, care erau de
fapt sub controlul direct al voievodului.
O altă
problemă discutată este a celor două fiefuri aflate sub stăpânirea lui Mircea
cel Bătrân din Ardeal, Ducatele Făgărașului și Amlașului. Ele erau
extrateritoriale Țării Românești și erau adăugate titulaturii domnului pentru a
sublinia această diferență. S-au pierdut, fiind conficate de regii maghiari și
trecute sub jurisdicție ungurească. Dacă teritorial Ducatul Făgărașului este
clar geografic, cel al Amlașului aici nu
este clar, pentru că nu mai este azi o indicație geografică. Amlașul este zona
din jurul Săliștei din Mărginimea Sibiului, zonă pur românească într-o zonă
săsească. Opinia mea este că aceste posesiuni provin de la legendarul Negru
Vodă, descălecătorul Țării Românești, venit din Țara Făgărașului?
Sunt
două ipoteze ale lui Marian Coman la care nu cuplez. Faptul că Basarabia ar
proveni dintr-o încurcătură cartografică, de confuzie a acestei zone geografice
cu deumirea Țării Românești, care uneori era pusă ca Basarabia. Cealaltă
privește Podunavia lui Mircea cel Bătrân, care ar fi o zonă din sudul Dunării,
aflată în Serbia.
Este
apoi situația cetăților de pe cele două granițe, pe munte și pe Dunăre. Coman
demonstrează destul de coerent că aceste cetăți din munți erau făcute de
Regatul Maghiar. Cât despre cele aflate la vadurile de trecere a Dunării, ele
au fost ocupate de otomani pentru a controla Țara Românească.
Revenind
la denumirea Țării Românești, este clar că denumirea țării noastre România este
de dată recentă, din secolul XIX, din motive naționaliste, cam în același timp
a apărut și Belgia, care era partea catolică a Țărilor de Jos, făcând parte din
Regatul Burgund, care mai păstrează amintirea doar în estul Franței. Ce să
zicem de țări precum Sovacia, Slovenia, sau Ucraina care sunt din secolul XX.
Celalalte țări vecine nouă au avut o statalitate în evul mediu timpuriu,
Bulgaria, Serbia, Grecia, bucată din Imperiul Bizantin și evident Ungaria. Ce
este important pentru noi românii este că am reușit să reunim pe toți
vorbitorii de limbă română într-o singură țară și că nu ne-am dezmembrat în
provincii istorice din cauza puternicului sentiment național, care trebuie
cultivat în continuare.
Revenind
la cartea lui Marian Coman este o carte pentru toți care îndrăgesc istoria
românilor, fără sentimentalisme.
Faină recenzie, facută așa cum zici: "fără sentimentalisme"!
RăspundețiȘtergere