joi, 6 mai 2021

Din nou la Filarmonică


Astă seară am revenit la Filarmonică Pitești. Concertele cu un număr redus de spectatori adică 30% au reînceput în ainte de Paști. 

Pentru mine era un interes special, pentru că pianista Karina Șabac purta numele profesorului meu Gheorghe Șabac de Matematici Speciale de la Politehnică din anul II. 

Programul a fost interesant și ofertant, în prima parte era Concertul pentru pian și orchestră op. 37 de Ludwig van Beethoven și apoi Simfonia nr. 1 în do minor de Mendelssohn Bartoldy.

Karina Șabac










Orchestra a fost într-un format redus din motive de pandemie. Interpreții la instrumentele cu coarde, viori, viole, violoncele și contrabași purtau mască, iar cei de la instrumentele de suflat erau separați prin ecrane transparente. 


Concertul nr. 3 al lui Beethoven este scris în 1800, la 30 de ani, dar Beethoven este încă sub influența lui Mozart. Interesant că la prima audiție concertul nu era realizat complet, doar geniul lui Beethoven l-a completat din inspirație. 

Interpretarea Karinei Șabac a fost extrem de bună, instrumentele au sunat bine și mi-am dat seama că tânjeam după sala de concert.


Karina Șabac are în spate o frumoasă carieră. Și-a completat studiile în Germania și Statele Unite și a susținut în străinătate multe concerte. Acum face un doctorat în muzică la Universitatea de Muzică București cu subiecte din muzică românească veche din care ne-a prezentta un fragment muzical scris în Țările Române pe la 1821!

După concert mi-am satisfăcut curiozitatea să o întreb dacă este nepoata profesorului Șabac și am aflat cu plăcere că este nepoata profesorului și fiica unui cercetător la IFA, deci coleg de profesie!

Pe profesorul Șabac mi-l reamintesc pentru cursurile excepționale de matematici care erau fiecare complet independente, necesitând doar cunoștințele de bază din liceu.

În ultima parte a concertului am audiat Simfonia nr.1 a lui Mendelssohn. Este scrisă la 15 ani dedicată sorei lui mai mari și reflectă faptul că era un geniu în devenire, cum a fost și Mozart. 

Orchestra condusă de tânărul dirijor Alexandru Ilie a dat o bună iinterpretare a acestei simfonii.

A fost o seară de muzică de care îi duceam dorul!

Un comentariu:

  1. Opinie din Deutschland7 mai 2021 la 15:28

    Draga Joe, mi-ai adus aminte de tinerete. am lucrat si eu dupa culegerea de probleme ale lui Schabac. O tempora….

    RăspundețiȘtergere