Cartea În
șalvari și cu ișlic este a doua carte de Constanța Vintilă-Ghițulescu
pe care am cumpărat-o. Această doamnă este o cercetătoare a epocii fanariote și
a zorilor modernității în Principatele Dunărene. Dacă în cartea Evgheniţi, ciocoi,
mojici autorea
făcea o fotografie generală a românilor epocii, cartea de față privește
relațiile cuplului, viața în doi ale românilor acelor vremi.
În
centrul vieții publice și private a oamenilor epocii locul central îl are
biserica ortodoxă.
Cartea
se referă exclusiv la viața din Țara Românească în epoca fanariotă.
Pricinile
civile ale românilor sunt judecate de Mitropolit și de sobor - adunarea ecleziastică. Aceste cauze civile sunt cercetate
în prealabile de preot, protopopul care judecă cauzele dintr-un județ și
finalmente de Mitropolit. În alternativă se mai apelează și la la domn.
Cartea
studiază prin prisma manscriselor lăsate cum se desfășura vița oamenilor acelor
vremi. Dacă în cazul comunităților mici, ale satelor viața oamenilor se
desfășură în văzul lumii, era importanță gura satului, opinia mahalalei, la
clasa boierească viața intimă era mai ferită.
Autoarea
studiază, ritualurile privind formarea cuplului, logodna, nunta, viața în doi
și apoi despărțirea divorțul. Preeminent în cuplu era bărbatul, dar nici femeia
nu era chiar lipsită de drepturi comparativ cu situația din Occident, cum arată
autoarea.
Deosebirea
față de mediul catolic era că divorțul era permis. Problema cea mai
importantă care aduce pe membrii cuplului la judecată este averea, chiar
începând cu cei săraci, dar mai ales la boierii care erau bogați. În caz de
divorț, femeia putea cere și obține zestrea adusă cuplului, ba și resurse
pentru creșterea copiilor rămsși soției divorțate.
Cele
mai amuzante episoade sunt cele legate de curvie, sau preacurvie. Atunci când
bărbatul călca pe de lături era admisibil, dar cu femeia era de rău, putea fi
pedepsită crunt.
Problema
principală a divorțuluil, erau bețiile bărbatului, bătaia și rispirea averii.
Cei doi se puteau recăsători, dar femeia avea un timp de așteptare mai lung.
Comportamentul era mai libertin în epoca fanariotă, boieroaicele se încurcă cu
ofițerii ruși și austrieci, vorbitori de franceză. În secolul XIX moravurile
devin mai rigide.
Am
observat limba documentelor epocii. Este o limbă înțesată de termeni de origine
slavă, dar sunt și grecisme și turcisme. Este normal ca aceste documente să
aibă slavismele, pierdute pe la jumătatea secolului XIX pentru că biserica era
legată de mediul slav prin ortodoxie, dar epoca fanariotă aduce termeni de
origine greacă în zona juridică, prin originile domnilor și a faptului că
boierimea română începe să studieze greaca ca limbă de comunicare.
Mai
trebuie să fac o comparație, citeam în paralel cartea Presidents at War,
despre istoria președinților americani implicați în războaie. Primul este
Madison care a declanșat Războiul
americano-englez din 1812, care adus la arderea Casei Albe. Americanii
aveau ziare, deci erau în majoritate alfabetizați, era o burghezie destul de
solidă, lipsă care sare în ochi la noi. Eram rămași mult în urmă, am recuperat
de abia pe la sfârșitul secolului XIX, dar incomplet.
O
carte care suferă totuși prin exprimare, fiind un documnet științific. Am
spus-o, prefer limbajul colocvial al lui Neagu Djuvara din Românii
între Orient și Occident care se referă la aceeași perioadă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu