Am venit azi la
Biblioteca Judeţeană Dinicu Golescu din Piteşti să urmăresc expunerea lui
Cristian Bădiliţă. Expunerea se referea la cartea sa tocmai apărută la Editura
Vremea, Teme, personaje,
sărbători creştine şi tradiţionale româneşti. Am înţeles că această carte a
fost scrisă la îndemnul doamnei Filofteia Pally directoarea Muzeului
Goleştilor.
Cristian Bădiliţă, Filofteia Pally, un nea şi directorul Sachelarie |
Bădiliţă şi doamna Pally |
Aş fi venit oricum
să-l ascult pe Cristian Bădiliţă din mai multe motive, primul fiind că este un
aprig polemist, a reuşit să se certe violent cu Nicolae Manolescu care a spus
că Bădiliţă nu mai are ce căuta în paginile României Literare (Bădiliţă m-a
întrebat ironic dacă mai apare eu i-am spus că da, şi că sunt printre puţinii
cititori pe hârtie al revistei, pe care o citesc de când a apărut, adică din octombrie
1968!). Bădiţă a şters podeaua cu Andrei Pleşu pentru că nu a fost în stare să
îndeplinească anumite promisiuni în 199 demnităţile deţinute atunci. Alt motiv
este faptul că este un strălucit teolog tânăr, că este un scriitor cu vervă şi
poet. Şi astăzi mi-a şi ne-a dovedit că este şi un strălucit conferenţiar.
Conferinţa sa a fost
darul nostru de Crăciun, inclusiv cartea, cum s-a exprimat o doamnă.
Până în secolul a
IV-lea, până la Conciliul de la Niceea, nu exista pentru creştini Sărbătoarea
Naşterii Domnului, ci doar dogma fundamentală, Învierea Domnului nostru Iisus
Cristos.
Bădiliţă ne-a
explicat apoi geneza acestei sărbători, argumente din geneză care situau
naşterea pe 28 martie în primă instanţă şi apoi cum obiceiurile păgâne au
contribuit la fixarea datei de 25 Decembrie, întruparea Domnului a agnosticilor
alexandrini, legate de Botezul Domnului de pe 6 ianuarie, Boboteaza ortodoxă,
cultul soarelui al împăratului Elagabal, sărbătoarea Sol Invictus al lui Aurelian şi sărbătoarea
Saturnaliilor romane.
Eu cu autorul |
Sala şi eu |
În fine obiceiul lui
Moş Crăciun este olandez adus de emigranţi în America ca Sinta Klaas -
Sfântul Nicolae şi mutat de Crăciun de englezii protestanţi şi care nu adorau
sfinţii, dar îşi iubeau copii. Tot ritualul cadourilor este făcut într-o poezie
a unui distins teolog american la începutul secolului XIX. Veşmântul moşului
este creaţia firmei Coca Cola.
A fost o
conferinţă antrenantă interesantă spusă de un tânăr inteligent şi forte plăcut.
Am cumpărat cartea
luând bani de la Adrian care era în oraş pe care mi-a scris un autograf şi a
acceptat să facem un selfie!
Chiar dacă acum
citesc în paralel două cărţi: White
Eagle Red Star de Norman
Davies pe net în pdf şi volumul
doi al Amintirilor Sabinei Cantacuzino le voi lăsa baltă
ca să citesc cartea lui Bădiliţă.
categoric Carol I a adus traditia. era o moda noua, lansata pe la 1840 de catre Regina Victoria, asa ca era de bon ton. sasii au inceput probabil sa decoreze brazii odata cu Reforma, pe la 1580, traditia atribuindu-i lui Luther primul brad ecorat cu lumanari. In rest, obiceiul vechi Indo-European (si probabil inca mai vechi, din culturile semi matriarhale ale lui Ghimbutas) de a glorifica viata, renasterea, miracolul invierii de dupa Solsitiul e iarna prin ramuri verzi, vii (si coniferele sunt cam singurele asa). Adaugam si divergenta celtica, druidica pe care o regasim inca la Romani prin magical vasc , planta Druizilor daca ne luam dupa Caesar. Ca si mentiune en passant, pentru a explica influenta celtica de aici, trebuie amintit ca din statul "dac" al lui Burebista sau Decebal, mai mult de jumatte dintre triburi erau germani si celti (bastrani, boi, scordisci, teurisci etc) iliri (baridusci, breurci) sciti (agatarsi etc).M
RăspundețiȘtergerePS: Joe, nu toate minunile vin de la sasi.
Dragă nu-i vorba de saşi, ci despre un obicei venit în părţile româneşti care încep de pe la Timişoara şi Oradea spre est. Asta-i România de azi, părerea mea! !
ȘtergereÎn Vechiul Regat probabil că de vină este Carol I.
nici in Areal obiceiul nu a inceput pana spre 1850-60. Moda lansata de Familia Imperiala si apoi preluate de nobilii unguri tot prin fashion. Sincer, la mod organizat/traditional sasii nu il au nici acum. In R tot s-a creat obiceiul cu taierea si aducerea bradului in Ajun (pierdut in orase, ar pana mai ieri vazut la sate unde bradul era pus pe un car/sanie cu covoare; se bea tuica fiarta cu piper si zahar la greu). Probabil tot un obicei pagan comentat mai sus, legat de Solstitiu. Ei la sasi nu am auzit sa aiba. Ei (ca toti germanii) isi pun lumanarile/luminitele in fereastra.
ȘtergereM