Acesta este volumul al IV al acestei serii de scrieri
istorice privind ultimul secol de existență a Imperiului Habsburgic. Acest
imperiu central european era un imperiu multi-național ce cuprindea germani,
unguri, cehi, români, slovaci, ruteni - ucraineni, polonezi, italieni, croați,
sloveni, sârbi, bosnieci, dalmați.
Volumul de față se ocupă de problemele confesionale
ale acestui imperiu. Pentru că lumea catolică europeană avusese parte de mari
frământări și cutremure în secolul XIX, Franța era sub consecințele Revoluției
Franceze, Spania decăzuse, Italia nu era încă statul care se cuprindă toată
peninsula, Imperiul Habsburgic era ultima mare putere europeană în care
catolicismul era dominant. Astfel împărații habsburgici erau influenți la Roma
și principal sprijin. Stăpânind atâtea nații și etnii Habsburgii aveau și
probleme privind apartenența confesională. Suntem în secolul XIX al afirmării
naționale și religia a jucat și ea un rol important.
Cartea are patru capitole principale:
Biserica Romano Catolică în țările Austriei
Biserica Romano Catolică în țările coroanei ungare
Protestantismul în Imperiul Habsburgic
Ortodocși și uniți
Pe mine m-a interesat evident ultimul capitol unde
se analizează religia românilor din Imperiu din Transilvania și Bucovina.
În Cisleitania cum se numea partea austriacă după
Compromisul din 1867 care a produs Imperiul Austro - Ungaria romano
catolicii erau cei mai mulți numeric: germani, cehi, polonezi, italieni, croați
din Dalmația și sloveni. Este interesant că Papa a sprijinit eforturile
catolicilor slavi de a avea slujba în limba medio slavă, Biblia glagolitică.
Eforturile au fost bloacte de germani. La fel au fost mari probleme cu cehii
care erau siliți să fie sub influența unui episcopat german. Doar polonezii
erau în avantaj în Galiția austriacă în defavoarea rutenilor.
În Ungaria post 1867 sau Transleitania și religia a
fost folosită ca instrument de maghiarizare, obsesia liderilor politici
maghiari. Astfel au avut un succes relativ în zona șvăbească a Banatului sau
ale Ungariei de est unde preoții erau maghiari în loc de preoți germani.
Singurii care s-au opus maghiarizării prin religie au fost sârbii și
românii.
Ungaria avea și o problemă pentru că maghiarii din
zona ocupată de turci au fost sub influența Contrareformei și au revenit la
catolicism. În schimb în Transilvania la maghiari a înflorit protestantismul de
rit calvin, sau s-a fondat ritul unitarian. De exemplu biserica din Rimetea,
satul de sub colții Trascăului este unitariană.
De asemenea sașii transilvănenii trecuseră la
Reformă adoptând luteranismul. Acest lucru a avut și influențe asupra românilor
care sub influența Reformei au trecut la limba română ca limbă de cult în locul
slavonei pe care n-o mai înțelegea nimeni, exemplul fiind diaconul Coresi, al
cărui Mecena era Hans Benkner, cel cu care a corespondat Neacșu din Câmpulung,
prim document în românește la 1521. Mai erau și reformați prin Cehia și Galiția
dar numeric neimportanți.
În fine religia care m-a interesat era ortodoxia.
Ortodocși erau în imperiu românii transilvăneni, românii din Bucovina, sârbii
din Novisad și Dalmația și rutenii din Galiția. În Galiția s-a produs
Unirea bisericii ortodoxe cu Roma și apoi la 1700 și în Transilvania. Biserica
Unită cu Roma sau greco-catolică a avut un rol extrem de important în trezirea
sentimentului național la românii ardeleni. În secolul XIX românii ortodocși
din Transilvania au ieșit de sub dominația episcopatului sârbesc și au
format Mitropolia de la Sibiu condusă de mitropolitul Andrei Șaguna, mare
patriot care a colaborat pozitiv cu cel unit Alexandru Șterca Șuluțiu în
interesul românilor. Pentru noi a fost importantă religia care a înființat
școlile în limba română, iar în Bucovina a avut rolul important în formarea
Universității din Cernăuți.
Cartea se adresează celor interesați de istorie,
istoria românilor și istoria popoarele din Europa Centrală.
Ma intreb si acum daca sasul (Judele Brașovului Hanăș Begner (Hans Benkner)) a inteles scrisoarea scrisa in romaneste de catre Neacșu din Câmpulung?!
RăspundețiȘtergerePăi asta-i cea mai tare chestie în documentul ăsta care dovedește că cam toți din Transilvania ca să se înțeleagă trebuiau să știe românește. Brașovul este lipit de Schei unde erau români din moși strămoși, până să vină sașii.
ȘtergereAi dreptate evident, eu am incercat doar o gluma ...
RăspundețiȘtergere