Laur, romanul lui Evgheni Vodolazkin
este un best sellers în Rusia și prin alte părți.
Pentru mine este un roman cam ciudat,
un prieten făcea pariu că nu trec de jumătatea lui. Am trecut și l-am terminat.
De ce acest succes?
Pentru că este un roman istoric despre
credința pravoslavnică a rușilor, excesivă ca tot ce fac rușii, combinată de tradiția
tămăduitorilor ce vine de la șamanii din perioada slavilor precreștini.
Tema vraciului este abordată și de alți
slavi, precum romanul polonez cu același nume. Cred că după literatura
propagandistică și mincinoasă, antireligioasă din
vremea sovietrică romanul a trezit atâta interes.
Este compus din patru părți, care
corespund numelor pe care le primește personajul principal al romanului:
Cartea cunoașterii - Arseni
Cartea renunțării - Ustin
Cartea drumului - Ambrozie
Cartea liniștii - Laur
Suntem la sfârșitul secolului
XV în nordul Rusiei, în slobozia Rukina.
Această slobozie înseamnă că țăranii nu sunt dependenți de
vreun boier, cneaz sau voievod. Rusia era însă încă dependentă de tătari.
În prima parte micul Arseni este
crescut de bunicul Hristofor, care îl învață arta tămăduirii cu diverse plante,
dar și cu mâinile, unde trimite și denumirea sloboziei. După moartea
bunicului Arseni devine un vestit vraci și vindecă pe oameni. Locurile sunt
bântuite de ciumă, rezultat al igienei precare. Arseni a adăpostește și o
vindecă pe tânăra Ustina și se îndrăgostește de ea. Ustina este ținută în
secret de Arseni și îi devine iubită și aceasta rămâne gravidă. Fără ajutorul
unei moașe Arseni încearcă să o ajute la naștere, dar Ustina moare născând un
copil mort.
Arseni este disperat și rătăcește
ajungând la Pskov mai la sud, unde continuă ca
tămăduitor sub numele Ustin. Se însoțește cu doi nebuni într-u Hristos.
În a treia parte apare Ambrogio un
italian de lângă Milano, care învață rusește și ajunge la Pskov. Aici la un
moment dat posadnicul - primarul din Pskov decide să-i trimită pe Ambrogio și
Arseni într-n pelerinakj la Ierusalim.
Această parte a romanului
este cea mai interesantă. Cei doi, dotați cu cai și cu
bani, ducați de aur ungurești (minele de la Roșia Montană de care duc dorul azi
ungurii!) ajung la Kiev, de unde pleacă cu o caravană spre sud vest. Trec prin
Polonia, apoi prin Imperiul Roman German, pe lângă Alpi, ca să adjungă la
Veneția.
Iau o corabie care-i duce prin Ragusa
unde croații îi iau de diavoli după limba germnă
vorbită de pelerini și sunt gata să-i spînzure. Trec prin Corfu, Creta, Cipru ca să ajungă
la Jaffa în Palestina. Pe drumul Ierusalimului sunt atacați de bandiți mameluci
și Ambrogio este ucis și Ustin este rănit.
Supraviețuiește și se întoarce în Rusia
și se duce la mânăstire unde primește numele de Ambrozie, după prietenul
lui.
In ultima parte vraciul devine pustnic
sub numele de Laur. Tămăduiește oamenii din apropiere și la el vine o tânără
orfană Anastasia care rămăsese și ea gravidă. Nu vrea să
mărturisească cine este tatăl. Agresată de țărani ea declară că bătrânul acum
Laur este tatăl. Oamenii de depărtează de el. Anasatsia naște un băiat și Laur
moare ajutând-o să nască. Conform testamentului spus starețului mânăstirii va
fi tras prin mlaștini de frânghii să fie sfâșiat de animale.
La întrebarea unui negustor din Danzig
de ce acest ritual țăranul recunoaște că nu știe.
Se pare că succesul romanului este dat
de atmosfera care amintește cititorilor de Andrei Rubliov al lui
Tarkovski.
Criticii afirmă că totuși nu este un roman istoric pentru că romancierul face trimiteri la realitatea din viitor, care îi dă un aer postmodern.
Ca si romane adiacente recomand:
RăspundețiȘtergereJames Meek - Un gest de iubire
Evgheni Vodolazkin - Brisbane