miercuri, 18 august 2021

Aventuri ardelene - 1 - Ocna Sibiului

Lacul Brâncoveanu

















În fiecare an ne facem cura de nămol și apă sărată la Ocna Sibiului sau litoralul transilvan cum îl denumesc unii.

Ocna Sibiului este o localitate cam la 15 km depărtare de Sibiu unde au existat importante ocne de sare în evul mediu până prin secolul XIX sau XX? Sunt șapte lacuri, două care produc nămol, celalalte sunt bogate în iod și în sare mai ales. 

Ca de obicei de câțiva ani, verișoara mea Măriuca este gazda noastră generoasă.

Măriuca locuiește în Avrig în casa care a aparținut bunicilor materni și apoi părinților ei. Ea a amenajat-o și modernizat-o.  Așa că acum dormitorul unde am stat a făcut o baie nouă elegantă cu cabină de duș.

Surpriza a fost că în curte în locul Skodei Fabia, Măriuca conducea un Matiz. Mașina ei fusese lovită și era la reparații. Am fost astfel timp de șase zile la cura de la Ocna Sibiului. Măriuca ne-a sfătuit și am luat un abonament pentru 7 zile care ne-a costat 130 de lei ca pensionari. Altfel, trebuia să plătim 30 de lei pe zi, deci abonamentul era de departe mai avantajos. Facilitatea oferea în preț șezlonguri și duș cu apă caldă, care se făcea cu cazane solare. 

Cura consta pentru mine în două înămoliri complete cu nămol din Lacul Negru, și apoi mă spălam în lacul de la intrare în complex, Lacul Roșu - Mihai Viteazul. Apoi mergeam să fac o baie în lacul Ocnița, cu apă sărată, apoi în lacul cu iod cu apă verde și în final o baie în lacul ce cea mai sărată apă, lacul Brâncoveanu care are o apă de culoarea cafelei cu lapte din cauza concentrației foarte ridicate de sare. Adriana a preferat să facă plajă, a dat de vreo două ori cu puțin nămol, însă s-a bronzat parcă mai bine decât la mare. Mi-am făcut niște poze așa negru de nămol să semăn cu aia de la Black Lives Matter, inclusiv am îngenucheat ca în Premier League!

BLM

Terminam cura pe la 2, am mâncat și la restaurantul de c
are suntem siguri că mâncarea este bună. Meniul costă acum 28 de lei, cred că este cu vreo 4-5 lei mai scump, dar au în plus o clătită.

În prima zi de cură, sâmbătă 7 august mi-a intrat niște apă în ureche și mi-am băgat în ureche niște bețișoare și am reușit să-mi înfund urechea și așa am devenit surd câteva zile. Disperat l-am sunat pe Iulian a cărui fiica studiază medicina la Sibiu și ea mi-a recomandat să mă programez la Clinica Polisano. Măriuca are o verișoară care este asistentă medicală la această clinică și m-a programat la ORL miercuri așa că am fost surd aproape 5 zile, ce mai, lanțul slăbiciunilor din Caragiale! Trebuia să dau televizorul foarte tare ca să aud ceva. 





Sibiu miercuri







 











Astfel că miercuri dimineața am mers la clinică.

Doamna doctor s-a mirat ce caut eu la Sibiu de la Pitești și i-am explicat că sunt la cură șa Ocna Sibiului. M-a rezolvat rapid mi-a scos dopurile de ceară și m-a sfătuit să nu mai folosesc bețișoarele pentrui că oricum ceara migrază și oese din ureche. 

Clinica Polisano este într-o poziție centrală aș că am făcut o plimbare până în Piața Mare. Am oprit la o bere cu Adriana și m-a surprins prețul moderat al berii. Am făcut câteva poze ale pieții și apoi poze pe strada cetății. Sibkiul arată foarte bine, curat și elegant. 

Cisnădie
























La întoarcere spre Avrig, Măriuca mi-a făcut o concesie și am deviat până la Cisnădie. pe mine mă fascinează biserica din Cisnădie, din secolul XII, cu arhitectură romanică, una din cele mai vechi construite de coloniștii sași sosiți în zonă. Am intrat în curtea bisericii și am dat ce un șantier cu finalizafre în 2023. Maistru care supraveghea lucrarea mi-a permis să fac poze și în intrerior care este în lucru. Turnul și acoperișul bisericii este nou și strălucitor cu culoare specific cărămizie. Este foarte bine că s-au găsit bani și unele biserici cetate vechi din Ardealul săsesc arată ca atunci când au fost noi. 


2 comentarii:

  1. Multumesc! Foarte interesant! Aducere aminte.
    Eu am facut scoala elementara,primele 6 clase la Sibiu,la scoala Ursuline,langa biserica cu acelasi nume.
    In toate duminicile in vacanta de vara,mergeam la Ocna Sibiului unde am invatat sa inot.
    Cu deosebita stima!

    RăspundețiȘtergere
  2. opinie din Deutschland19 august 2021 la 10:58

    Merci Joe!! Deci a fost bine in vacanta. Tocmai am vazut o emisiune la televizor in care se vorbea de Romania si de la una la alta au ajuns si la bisericile fortificate. Ce au spus e adevarat, dar nu magulitor: ca aceste biserici sint monumente culturale si istorice importante cu care Romania is face reclama, dar ca majoritatea sint ruine pentru ca comunitatile de enoriasi sasi nu mai exista si statul ne le mai ingrijeste…

    Chiar ma intreb cui apartin acuma bisericile astea de fapt? Primariilor? Mai are biserica protestanta de rit Lutheran o administartie in tara? Ungurii sint calvinisti, nu au treaba cu bisericile nemtilor….

    la noi, in Bradul multicultural, nemtii erau de fapt svabi banateni sau veniti direct din Austraia la mina si erau catolici. Ei mergeu la biserica catolica. Ungurii, jumate catolici si jumate calvinisti, avea biserica catolica si una reformata si romanii cu ale lor (una din secolul XII!!!).

    RăspundețiȘtergere