Măriuca, Adriana și cu mine la Palatul Brukenthal Avrig |
Avrig
Duminică 8 august după ce am fost la cura de la Ocna Sibiului am făcut seara o vizită la Palatul Brukenthal, la Orangerie, singurul corp reabilitat unde este o cârciumă cu pretenții, dar cu servicii proaste. Ne-am făcut un selfie cu Adriana și Măriuca să avem o amintire de la Herr Brukenthal: La Mulți Ani! apud Turcan.
Am mai făcut o poză cu Munții Făgăraș care au o poză mare vis a vis de Primăria Avrig.
Pe parcursul acestei vacanțe am făcut trei călătorii interesante la care a contribuit în mod esențial verișoara Măriuca. Plănuiam de anul trecut să mergem la Castelul lui Iancu de Hunedoara, apoi Măriuca ne-a propus o excursie la Râmetea, Mânăstirea Râmeți și Alba Iulia. Finalul era o ieșire prin zona săsească la Alma Vii și la Hoghilag după tuberoze.
Sigismund de Luxemburg și Voicu Corvin |
Castelul Huniazilor
Excuria am făcut-o marți 10 august, întrerupând
cura la Ocna Sibiului, pentru că miercuri
trebuia să merg la clinică la ORL.
Excursia a debutat sub cele mai bune
auspicii. Trebuia să mergem cam 100 de km pe autostradă ca apoi să deviem să
ajungem la Hunedoara. În fața noastră s-au adunat nori
negri și s-a pornit o ploicică care a mai răcorit atmosfera. Era totuși cald și
climatizarea Matizului este precară. Am intrat în Hunedoara, cetatea oțelului,
cântată în copilăria mea de scriitori obligați să preamărească succesurile
comuniste. A mai rămas o grămadă de fiare vechi, mai este o oțelărie în
funcțiune cumpărată de Mital.
Ajungem la castelul maiestuos. Vrem să
parcăm, dar din vina mea, Măriuca a intrat
într-o groapă. Măriuca a cerut sfatul unui șofer mai vârstnic care a
încurajat-o să iasă și totul s-a terminat cu bine.
Intrăm, după ce am luat bilete de
pensionari cu 17 lei bucata, pe podul spre
castel. Castelul a fost construit de Iancu de Hunedoara pe locul unei
întărituri mai vechi în 1446. Se pare că este cel mai impozant castel din
vechiul regat al Ungariei, pentru că la Milenariumul din centru Budapestei se
află o reproducere la scară mai mică a acestui castel
cu care se mândreau!
Domeniul Hunedoarei a fost dăruit lui
Voicu, tatăl lui Iancu în 1409 de către Sigismund de
Luxemburg, care era rege al Ungariei și împărat al Austriei (Corecție! al Imperiului Romano German apud Julian N). Sigismund a avut
multe legături cu vecinii din sud din Valahia, cu Mircea cel Bătrân.
Corvineștii lui Voicu ese înrudeau și ei cu Basarabii, având corbul ca efigie
comună a acestei familii și a Valahiei.
Palatul este impozant sunt construite
multe ziduri înalte și în jurul castelului era un șanț cu apă de la pârîul
Zlaști. Poziția lui proteja trecătoarea Jiului prin care se
strecurau inamicii otomani sau tătarii și aceasta a
fost rațiunea acestui castel. Există de atunci, de la Iancu
turnurile Ne boisa - nu te teme, și Ioan de
Capistrano, care amintește de călugărul soldat care a apărat Timișoara
de turci.
Castelul a suferit recondiționări din
secolul XIX și continua și azi. Am trecut prin toate sălile, dar cea mai
plăcută surpriză ne-au furnizat-o un grup de maghiari coriști, care au
interpretat o melodie religioasă chiar în capela castelului. Da, este
Iancu de Hunedoara, sau Hunyadi Ianos un simbol comun al luptei antiotomane
atât pentru români, cât și pentru maghiari. Iancu, voievod de Transilvania și
regent al Ungariei, a fost tatăl lui Mateiaș Corvin, cel mai important rege al Ungariei.
Eu m-am băgat peste tot, inclusiv în camerele de tortură și am pozat și
efigiile familei Corvin și al celorlalți proprietari ai castelului.
Pe drumul de întoarcere am fost
apostrofați de soferii de TIR. Inițial am crezut că avem probleme cu roata din față stânga, am verificat și nu
era nimic. Am oprit la un refugiu și un șofer ne-a explicat că viteza minimă pe
autostradă este de 86 km/oră, iar Măriuca mergea și 60 pe oră!
Poiana Sibiului
Râmetea
Biserica Unitariană Râmetea |
Am plecat spre obiective sâmbătă 14 august, în ajun de Sfânta
Maria. Ca să ajungem la Râmetea a trebuit să parcurgem 200 de km. Drumul a fost
pe autostradă până la Sebeș, ca apoi să o luăm pe autostrada de Sebeș Turda. Am avut mari probleme
cu GPS-ul pentru că nu are actualizate traseele. Așa că ne-a scos cu
vreo 10 km de pe traseul actual cu autostradă și ne-a băgat prin
perferiile Albei Iulia. Am avut probleme și la ieșirea sptre Teiuș. Am ajuns în
fine la Aiud, de unde am luat-o spre nord vest, drumul spre Râmetea este destul
de bun, cu excepția Aiudului unde se fac reparații. Drumul urcă spre Apuseni și
am trecut prin Cheile Vălișoarei, zonă foarte spectaculoasă, cu stânci
granitice.
În Râmetea are mare vânzoleală, multe
mașini. Probabil se strângeau maghiari din toate zonele să serbeze Sfânta Maria
la Biserica Unitariană din sat! Acest cult reformat este specific maghiarilor din
Transilvania fiind fondat aici. Am luat-o pe străzi spre munții din față
așezați spre Est de sat. Sunt Munții Trascăului și Piatra Secuiului, stânci de
granit foarte spectaculoase. Ne-am întors în centrul localității, am vrut să
intru la Muzeul Etnografic aflat în incinta Primăriei, dar era închis. Am făcut
mai multe poze cu biserica unitariană construită pe la 1642. Adriana s-a oprit
la un magazin de artizanat. Acolo mi-a atras atenția un obiect numit Pulometru.
Dacă îl desfăceai puteai vedea e valuările pulii funcție de lungime! Era și unul
în ungurește din care am reținut că începe cu Futy, ca la noi! Recunosc că tot
umblând prin localitate m-am săturat să aud doar ungurește.
Cheile Vălișoarei |
La întoarcere am făcut o oprire pentru
poze la Cheile Vălișoarei.
Aiud
Cetatea Aiud |
Cum am ajuns la Aiud, dtrumul trecea
prin fața cetății Aiudului. Am oprit să fac poze.
Din păcate cetatea era închisă, cu toate că cetatea este complet refăcută.
Mânăstirea Râmeți
Vechea mânăstire Râmeți |
La Teiuș am luat spre dreapta, nord
vest spre mânăstirea aflată la 18 km. Am mers pe un drum foarte îngust între
munți, unde nu mai era semnal
de telefon. Și Mânăstirea se pregătea de Hramul Sântei Mării și erau oameni cu costume
naționale. Mânăstirea a fost dezvoltată și extinsă. Este o mânăstire de maici.
Am intrat și pozat vechea clădirea a mânăstirii care datează din secolul al
XIII-lea! Clădirea a fost supraînalțată cu 2 m, probabil că cu timpul ea s-a
scufundat. Acum sub clădire se află un izvor cu apă proaspătă și rece. Aici
ne-am mâncat senvișurile pregătite de Măriuca. Adriana a luat niște amintiri,
mărunțișuri cu caracter religios, iar eu o sticlă de vin mânăstiresc, Merlot de
Dealul Mare. Vinul m-a dezamăgit, era dulce!
Alba Iulia
Biroul unde s-a semnat Unirea cu Transilvania |
Ne-am reîntors la Teiuș și am revenit
la Alba Iulia. Iar GPS-ul ne-a tot plimbat până ne-a adus în fața cetății din
mijlocul orașului. Am parcat și am trecut podul peste fostul șanț cu apă, acum alee prin
cetate. În față se înălțau maiestuos cele două biserici, cea a Reîntregirii,
construită în stil bizantin pentru comemorarea încoronării Regelui Ferdinand și
Reginei Maria, lângă în drepta era biserica catolică. Am remarcat că ai noștri
au făcu o clopotniță mai înaltă decât cea a bisericii
catolice.
Biserica catolică din Alba Iulia este o
bijuterie gotic renascentistă, probabil cea mai frumoasă biserică de tip
occidental din România. M-am dus să o vizitez pentru că acolo doarme somnul de
veci Iancu de Hunedoara. Cum intri mornântul este în dreapta, este
înconjurat la stânga de un mormânt al unui Ladislau,
frate, rudă cu Iancu? Iar în dreapta lui Iancu este mormântul unui copil,
probabil al lui Iancu? Este înscris doar anul nașterii 1452. Mormântul lui
Iancu are o coroană cu tricolorul românesc, dar erau și coronițe pe toate cele
trei morminte cu tricolorul maghiar. Iată că avem iar motive comune cu ungurii!
Afară am văzut în spatele bisericii
catolice monumentul ecvestru al lui Mihai Viteazul și el încoronat ca domn al
celor trei țări românești la Alba Iulia. Regii României repetaseră gestul
lui.
Ne-am oprit la o terasă, la Vizitiu. Am
băut niște bere, iar Măriuca limonadă,
la prețuri sub Pitești!
Am continuat vizita până am ieșit din
incinta cetății. Ea amintește și de trecutul roman al așezării și și de epoca
habsburgică. Ne-am pozat cu diverse statui din incintă, eu cu o doamnă din
vremea Iluminismului. Am trecut și prin fața Universității 1 Decembrie 1918 din
Alba Iulia și apoi am ajus la Sala Unirii. Clădirea este complet refăcută, amintind de marele
eveniment de la 1 Decembrie 1918. Am văzut mai multe busturi dedicate
personalităților Reîntregirii, dar curios, nu am văzut-o pe cea a lui Iuliu
Maniu. Vizita în sala Unirii m-a impresionat până la lacrimi.
Am ieșit tot cu GPS și bâjbâind din
Alba Iulia și apoi la Sebeș am ratat intrarea pe autostradă.
La intersecția de la Veștem Măriuca a
intrat la MOL să ia benzină și mecanicul de la pompă a observa că roata din
față stânga e cam dezumflată. S-a apucat și le-a
umflat pe toate. În stație erau mai multe mașini cu țigani sosiți din Occident.
Făceau gălăgie, nu purtau măști, când să ieșim am așteptat
minute bune că unul avea ceva de discutat cu alt șofer și ne bloca.
Duminică aveam în plan să vizităm Alma
Vii și Hoghilag satul cu tuberoze.
Alma Vii
Relicvariul creștin de la Biertan |
Duminică dimineața, când să plecăm
Măriuca constată că roata din față este dezumflată. Scoatem rezerva și ea o
sună pe verișoara ei din partea mătușii Maria, al cărei soț, Pavel cu care
ne-am întâlnit în weekendul precedent la Ocna Sibiului poate să-i schimbe
roata. A venit Pavel de abia trezit și a fost amabil și a schimbat roata, pe
care am umflat-o din nou la MOL, ca să avem totuși o
rezervă.
Am luat-o pe drumul din Sibiu spre
Agnita. La Bârghiș drumul spre Alma Vii era același cu drumul spre Biertan.
Drumul era propaspăt reasfaltat și când am ajuns pe vârful dealului
nu am mai văzut indicatorul de Biertan. Iresponsabilii care au reparat drumul
au uitat acel important indicator. După acea intersecție probabilă, cam la un km era
intersecția care arăta drumul spre Alma Vii la 4 km. Drumul era imposibil, doar cu hârtoape la
care micul Matiz nu ar fi rezistat și ne-am întors
după vreo câtea sute de metri. Așa am ratat Alma Vii! Am decis să mergem la
Hoghilag prin Biertan și am ratat iar cu GPS intersecția. Un șofer ne-a
asigurat că acolo estre intersecția și am coborât abrupt pe drumul spre Richiș
Biertan. La Biertan am oprit să fac o poză cu monumentul care copiază
artefactul creștin din secolul al IV-lea descoperit acolo. Pe el scrie:
EGO ZENOVIUS VOTUM
POSUI ceea ce inseamnă în traducere liberă „Eu
Zenovie am (de)pus (această) ofranda”.
Acest
artefact dovedește creștinarea străromânilor sub influența romanică. De abia
apoi cu creșterea importanței Constantinopolului și a Imperiului Bizantin, am
adoptat cultul ortodox prin mediere slavă.
Am plecat din Biertan și am intersectat
șoseaua Sibiu Sighișoara la Șaroș pe Târnave sau Scharosch an der Kokel, pe nemțește.
Hoghilag
Am mers spre Sighișoara vreo 15 km și
apoi la stânga o intersecție spre Hoghilag, satul
tuberozelor. Și Hoghilag este un
fost sat săsesc unde sașii au adus această floare să o cultive. Au rămas
fermierii români care cultivă tuberozele în
continuare.
Eu m-am dus să pozez biserica luterană
vis a vis de casa unde era ferma de tuberoze. Biserica, spre deosebire de
altele era într-o stare foarte precară. Poate se vor
găsi fonduri și pentru acest monument?
Am făcut o poză la casa cu tuberoze,
fetel au cumpărat flori la 3 lei firul.
Era foarte cald și am lut-o direct pe
drumul de Mediaș Sibiu. Am oprit pentru cumpărături la Mediaș la Lidl. Am ajuns
cu bine acasă încheind aceste aventuri transilvane.
Marți pe 17 august
ne-am întors la Pitești.
Draga Joe,
RăspundețiȘtergereLegat de corectia pe care ti-a facut-o Iulian, am cautat date despre genealogia lui Sigismund de Luxemburg. Si am gasit chestii atat de interesante incat m-am gandit sa ti le trimit si tie. Sa vezi cum se leaga toate in EUROPA. Ti-am scris un eseu cum se face astazi- din copy and paste.Emoji Incep de la parintele dinastiei, Jean de Luxembourg.
John of Bohemia was a king of Bohemia who lived between the 13th and 14th centuries. He was known also as John of Luxembourg, as well as John the Blind.
John was the eldest son of the Holy Roman Emperor Henry VII and Margaret of Brabant. Raised in Paris, John was French by education, but deeply involved in the politics of Germany . In 1310, Emperor Henry arranged the marriage of the 14-year-old John to Elizabeth, from the Přemyslid dynasty,sister of the deceased King Wenceslaus III of Bohemia.
John is well known for having died while fighting in the Battle of Crécy at age 50, after having been blind for a decade. (Deși orb a cerut sa fie inclus printre francezi, atacând cu lancea în mână in celebra șarjă in care a pierit floarea cavalerilor Frantei sub tirul arcasilor englezi.) In Luxembourg he is considered a national hero.[3] Comparatively, in the Czech Republic, Jan Lucemburský is often recognized for his role as the father of Charles IV, Holy Roman Emperor, one of the more significant Czech kings and simultaneously one of the leading Holy Roman Emperors.
Charles IV (Czech: Karel IV.; German: Karl IV.; Latin: Carolus IV; 14 May 1316 – 29 November 1378[1]), also known as Charles of Luxembourg, born Wenceslaus (Czech: Václav),[2] was the first King of Bohemia to become Holy Roman Emperor. He was a member of the House of Luxembourg from his father's side and the Czech House of Přemyslid from his mother's side; he emphasized the latter due to his lifelong affinity for the Czech side of his inheritance, and also because his direct ancestors in the Přemyslid line included two saints.[3][4]
On 11 July 1346, the prince-electors chose him as King of the Romans (rex Romanorum) in opposition to Louis IV, Holy Roman Emperor. Charles was crowned on 26 November 1346 in Bonn. After his opponent died, he was re-elected in 1349 and crowned King of the Romans. In 1355, he was crowned King of Italy and Holy Roman Emperor. With his coronation as King of Burgundy in 1365, he became the personal ruler of all the kingdoms of the Holy Roman Empire.
His fourth wife was Elizabeth of Pomerania, (1345 or 1347 – 1393),[14] daughter of Bogislaw V, Duke of Pomerania and Elisabeth of Poland who was the daughter of King Casimir III of Poland. They had six children:
Anne of Bohemia, Queen of England (1366–1394); married King Richard II of England[14]
Sigismund of Bohemia (1368–1437);[14] later became Holy Roman Emperor, was King of Bohemia, Margrave of Brandenburg, and also King of Hungary through his first marriage to Mary, Queen of Hungary in 1385..
Carol a avut patru neveste, toate cu multi copiii, copii care au ocupat mai toate tronurile mai mari sau mai mici din Europa apuseana si centrala. In alta ordine de iedei, m-a suprins diversitatea titlurilor din Imperiu. Rege al romanilor și rege al Italiei pe lângă Imparat al Sfatului Imperiu Roman.