Aseară am inaugurat
mersul la film la Grădina de vară.
Acesta se află în centrul orașului și evenimentul mi-a trezit nostalgiile
verilor din anii 80 când aveai ocazia să mergi la film seara, după lăsarea
întunericului. Mi-am luat o jachetă și șapca și am fost inspirat că s-a lăsat
răcoarea, când filmul s-a terminat la aproape de miezul nopții. Este încă frig
afară.
Filmul propus de Centrul
cultural Pitești a fost O scrisoare pierdută, teatru filmat în
regia lui Sică Alexandrescu și suportul filmic al lui Victor Iliu, realizat în
1953.
Distribuția este cea
clasică rămasă în memoria congenerilor mei sau a părinților noștri plecați
demult din această lume.
Tipătescu este Nicky
Atanasiu, Trahanache este Alexadru Giugaru, Pristanda este Marcel Anghelescu,
Cetățenul turmentat este Costache Antoniu, Farfuridi este Ion Finteșteanu,
Brânzovenescu este Grigore Vasiliu Birlic, Nae Cațavecu este Ion Talianu,
Agamiță Dandanache este Radu Beligan și Zoe Trahanache este Elvira Godeanu.
Am avut șansa să-i văd pe scenă încă pe câțiva, dar în deceniul 8 au cam dispărut. Este o
distribuție de aur care confirmă ceva, această piesă nu poate fi citită decât
în acest registru clasic.
Pentru că spre diferență
de D'ale canavalului care se petrece la periferie și exploatată
genial de regizorul Lucian Pintilie în punerea în scenă de la Bulandra, pe care
am văzut-o și în filmul De ce trag clopotele Mitică, personajele din O
scrisoare pierdută sunt personaje din înalta burghezie provincială. Așa
că punerea în scenă de la Teatrul de Comedie a lui Dabija așa a fost un eșec
revoltător, cu personajele fiind văzute ca niște aurolaci. M-a întristat cât de
rău a fost utilizat și cât de penibil a fost Marcel Iureș în Cațvencu.
Văzusem și punerea în
scenă a lui Liviu Ciulei cu Caragiu în rolul lui Tipătescu, care îi reliefa latura de amorez venal și înalt funcționar corupt, dar era făcută în
prelungirea montării clasice a lui Sică Alexandrescu.
Acum îmi aduc aminte cum îl studiam pe Caragiale la școală, exclusiv pe tema comicului de limbaj și a
putreziciunii societății burghezo moșierești.
Revelația Scrisorii
pierdute și a lui Caragiale mi-a fost revelată de abia
acum, în societatea românească de azi, scăpată de minciuna comunistă.
Acum ni se revelează
Caragiale în geniul său de descoperi în români ceea ne caracterizează și ce
este ne este specific nouă.
Abia acum prinde
sens O scrisoare pierdută.
Păi ce vedem în lumea
românească de acum 140 de ani? O spune Trahanache: Acolo unde nu este
moral este corupție. Nimic nou de fapt.
Afacerea din piesă este
o afacere de corupție și șantaj. Însă atunci ca și acum, când este vorba de candidații
pentru deputăție degeaba se zbat cei locali pe cine să pună, că vine ordinul de
la centru.
Am fost chiar eu
implicat în 1992, când cei de la centru l-au impus pe Conu Alecu Paleologu ca
senator al Convenției Democrate în Argeș. Alegerea a fost onorantă, personajul onorabil.
Probabil că eu am fost cel mai câștigat cu prietenia lui. Paleologu nu s-a prea
obosit să dea prin județ și Pitești.
Ce am mai remarcat. Că
personajele au o educație mediocră, precară, citează greșit, la fel ca azi! Nu ne mirăm că acum sunt o grămadă de politicieni cu studii la universități dubioase făcute la
vârste înaintate. Singurul care se distinge în limbaj este Tipătescu. Avocații
Farfuridi și Cațavencu suferă de logoree și prolixitate. Dar ce sare în ochi
este corupția, șantajul și Cherchez la
Femme!
Deci nimic nou sub
soare!
Caragiale este contemporanul
nostru.
Curat murdar coane Joe!
RăspundețiȘtergere