Eu socotesc zilele
Festivalului Enescu funcţie de reprezentaţiile transmise la Cinema Trivale.
Ieri 4 septembrie a
fost o zi plină, de la 16.30 am urmărit recitalul de pian al lui Fazil Say, iar
de le 20 Staatskapelle Dresden cu Yefim Bronfman la pian şi dirijorul Christian
Thieleman. Yefim Bronfman este evreu sovietic emigrat în Israel şi stabilit în
SUA şi unul din marii pianişti contemporani.
Recital Fazil Say
Fazil Say |
În primul rând
recitalul lui Say a fost chiar o surpriză. După multă muzică de secolul 20 am
urmărit un program cu Chopin, Debussy şi Beethoven. Pozele din sală le-am
pierdut pentru că mi s-a stricat din nou smartfonul.
Pianistul Say este
extrem de expresiv şi televiziunea română a dat mult prim planuri ale
excelentului pianist, unele fiind neinspirate care dezavantajau pe interpret
nuanţând anumite imperfecţiuni ale fizicului său, lucru de care se face vinovat
regizorul transmisiei care trebuie să dea prim planuri, dar nu să se ajungă ca
la Antena3 cu Crin Antonescu filmat în mod răutăcios şi dezavantajos. De fapt
am mai observat cu se mai filmează invitaţi la televiziune aşezaţi la masă şi
li se filmează picioarele, chestiune după mine inacceptabilă.
Pianistul a
interpretat cu dăruire Nocturnele 11, 9
şi 20 de Chopin ca apoi să audiem La
Cathedrale engloutie de Debussy. În partea a doua a recitalului Fazil Say a
interpretata Sonata lunii nr.14 şi nr. 22 de Beethoven care a fost o încununare
a recitalului.
Generos Fazil Say a
oferit un bis cu o piesă cu certe sonorităţi balcanic orientale, probabil
creaţie proprie. Pentru că cercetând internetul am aflat că Say este turc şi un
adversar al regimului Erdogan, care a accentuat opinia mea pozitivă despre
acest excelent pianist şi compozitor.
Staatskapelle Dresden
Christian Thieleman |
Seara în ciclul
marilor orchestre ale lumii a fost Staatskapelle din Dresda. În prima parte a
concertului a fost Concertul nr.3 pentru pian şi orchestră a lui Beethoven şi a
fost o reală încântare. Dirijorul Thieleman are o figură extrem de teutonică
mai ales că atunci când dirijează freza se transformă într-un breton.
În partea a doua
orchestra germană a interpretat în formulă completă Simfonia a 6 de Anton Bruckner
cu instrumentiştii îmbrăcaţi în fracuri cu coadă ca şi dirijorul cămăşi albe şi
papion şi în aşezarea germană. Muzica lui Bruckner o ştiam de la Filarmonica
din Israel şi Zubin Mehta a fost în acelaşi ritm şi compoziţie cu o contribuţie
importantă a instrumentelor de suflat.
A fost o zi de
concerte foarte reuşită!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu