luni, 12 decembrie 2022

Mozart
















Am primit de curând un link cu un documentar francez privind viața și opera lui Mozart. Chiar cu cunoștințele mele precare de franceză l-am urmărit cu mare interes timp de 2 ore. Erau unele lucruri pe care le știam, altele nu. Documentarul face apel la multe scene din filmul Amadeus. Așa că am decis să-l văd/revăd?

Filmul Amadeus este inspirat  de piesa lui Peter Shaffer, la rândul lui inspirat de opera lui Pușkin: Mozart și Salieri, poem dramatic despre invidia dintre compozitorul curții de la Viena și Mozart. Filmul este o poveste tristă despre un compozitor genial și problemele sale de la Curtea Imperială de la Viena a lui Iosif al II-lea. Este interesant că actorul Tom Hulce care-l interpretează în film pe Mozart, pare a fi actorul unui singur rol important. Filmul regizat de marele regizor ceh Milos Forman a luat toate premiile posibile. Culmea că este filmat în vremea comunismului la Barandov în Cehoslovacia de unde Milos Forman plecase în SUA. 

Salieri se exprimă despre Mozart că ar fi pitic. Într-adevăr Mozart era mic de statură, ar fi avut 1,5 m, dar avea un mare succes la femei. Câștiga foarte mult, dar cheltuia la fel de mult. Și așa a murit sărac, îngropat la cimitirul săracilor într-o groapă comună. Un individ de la noi, pafarist, mare expert și forumist îl considera ca fiind modelul capitalismului victorios. 

Despre geniul mozartian se spune că a compus în cei 35 de ani de viață, cam cât ar fi putut compune în 60 de ani. Mozart avea o viteză incredibilă de compunere, se pare că vedea compoziția muzicală complet de la începutul scrierii ei, și așa a produs atâtea bijuterii muzicale. A scris de toate, compozițiile extraordinare pentru pian și orchestră, muzica din Concertul nr. 25 pentru pian și orchestră a inspirat muzica Imnului Național al Franței, preluat de compozitorul care a colaborat cu Rouget de Lisle care a compus Marseillase. Însă descoperind operele lui Mozart, ele cred că sunt culmea compoziției muzicale mozartiene. 

Am văzut pe scena Filarmonicii Pitești o punere în scenă simplă a operei Cosi fan tute. Însă opera care m-a entuziasmat pur și simplu a fost Le Nozze de Figaro - Nunta lui Figaro. Muzica este încântătoare ariile și duetele de o rară frumusețe. Spectacolul pe care l-am văzut era de Royal Covent Garden Opera de la Londra, transmis în direct la cinema. Apoi a, revăzut o versiune de la Festivalul Mozart de la Salzburg cu Ana Netrebko. Am văzut de asemenea o înregistrare cu altă operă celebră mozartiană, Don Giovanni care are niște duete extraordinare. De curând am văzut și o versiune prescurtată pentru copii la Opera Comică pentru copii din București a operei Die Entfuhrung aus dem Serail, cântată însă în românește.

Din repertoriul mozartian am văzut o punere în scenă prin 2003 la Aix en Provence la un festival Musique dans la Rue, dar nu mai îmi reamintesc nimicdespre Die Zauberflote - Flautul fermecat. Așa că m-a hotărât să o revăd. Este ultima operă a lui Mozart, scrisă în anul morții sale, în 1791. Este o operă care ar conține simboluri masonice de care Mozart și Schikaneder, autorul libretului erau legați. A fost prezentată prima oară la Teatrul Freihaus-Theater auf der Wieden, dirijată chiar de Mozart. Opera este și cu pasaje vocale, instrumentale, dar și vorbite, în limba germană. Opera o parte comică prin personajul păsărarul Papageno, o parte misterios sinistră cu Regina Nopții, mama personajului Pamina de care se îndrăgostește prințul Tamino. Apoi altă parte misterios întunecată a magului rege Sarastro, care îi trece pe cei doi îndrăgostiți prin ritualuri cu trimitere la masonerie. În fine este și o parte horror cu maurul negru Monostatos, care o răpește pe Pamina și o vrea de iubită. Personajul este acum complet inacceptabil din punct de vedere al corectitudinii politicii și a Black Lives Matter. Tot horror este și Regina Nopții care-și îndeamnă fiica Pamina să-l omoare pe Sarastro, care i-ar fi răpit moștenirea de la soțul decedat. Finalul este fericit, Papageno își găsește jumătatea, pe Papagena, Pamina și Tamino trec cu bine încercările la care-i supune Sarastro și se reunesc fericiți.

Versiunea văzută de mine a fost de la Scala din Milano din 1995, cu Pamina - frumoasa soprană Andrea Rost și cu dirijorul Ricardo Muti, dar și cu românca Adina Nițescu. Am insistat cu această operă pentru că mi s-a părut cea mai complexă din creația lui Mozart.

Chiar ultima sa compoziție rămâne Recviemul, parcă compus să-i celebreze moartea! În film Mozart îi dictează lui Salieri ultimele note, care se pare că au fost într-adevăr scrise de altcineva!

Cele două genii Mozart și Beethoven sunt legate prin faptul că ambii sunt compozitori germani,  ambii pitici și ambii cu necazuri în amor, dar și ambii geniali. Mozart este german pentru că Salzburg unde era născut Mozart era un principat condus de un prinț episcop, în cadrul Imperiului German. Ulterior a devenit parte a Austriei. 

Voi reasculta cu plăcere tot ce a compus geniul mozartian.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu