Am primit de curând un link cu un
documentar francez privind viața și opera lui Mozart. Chiar cu cunoștințele
mele precare de franceză l-am urmărit cu mare interes timp de 2 ore. Erau unele
lucruri pe care le știam, altele nu. Documentarul face apel la multe scene din
filmul Amadeus. Așa că am decis să-l văd/revăd?
Filmul Amadeus este inspirat
de piesa lui Peter Shaffer, la rândul lui inspirat de opera lui Pușkin: Mozart
și Salieri, poem dramatic despre invidia dintre compozitorul curții de la Viena
și Mozart. Filmul este o poveste tristă despre un compozitor genial și
problemele sale de la Curtea Imperială de la Viena a lui Iosif al II-lea. Este
interesant că actorul Tom Hulce care-l interpretează în film pe Mozart, pare a
fi actorul unui singur rol important. Filmul regizat de marele regizor ceh
Milos Forman a luat toate premiile posibile. Culmea că este filmat în vremea
comunismului la Barandov în Cehoslovacia de unde Milos Forman plecase în
SUA.
Salieri se exprimă despre Mozart că ar fi pitic. Într-adevăr Mozart era mic de statură, ar fi avut 1,5 m, dar avea un mare succes la femei. Câștiga foarte mult, dar cheltuia la fel de mult. Și așa a murit sărac, îngropat la cimitirul săracilor într-o groapă comună. Un individ de la noi, pafarist, mare expert și forumist îl considera ca fiind modelul capitalismului victorios.
Despre geniul mozartian se spune că a
compus în cei 35 de ani de viață, cam cât ar fi putut compune în 60 de ani.
Mozart avea o viteză incredibilă de compunere, se pare că vedea compoziția
muzicală complet de la începutul scrierii ei, și așa a produs atâtea bijuterii
muzicale. A scris de toate, compozițiile extraordinare pentru pian și
orchestră, muzica din Concertul nr. 25 pentru pian și orchestră a inspirat
muzica Imnului Național al Franței, preluat de compozitorul care a colaborat cu
Rouget de Lisle care a compus Marseillase. Însă descoperind operele
lui Mozart, ele cred că sunt culmea compoziției muzicale mozartiene.
Am văzut pe scena Filarmonicii Pitești o
punere în scenă simplă a operei Cosi fan tute. Însă opera care m-a
entuziasmat pur și simplu a fost Le Nozze de Figaro - Nunta lui Figaro.
Muzica este încântătoare ariile și duetele de o rară frumusețe. Spectacolul pe
care l-am văzut era de Royal Covent Garden Opera de la Londra, transmis în
direct la cinema. Apoi a, revăzut o versiune de la Festivalul Mozart de la
Salzburg cu Ana Netrebko. Am văzut de asemenea o înregistrare cu altă operă
celebră mozartiană, Don Giovanni care are niște duete
extraordinare. De curând am văzut și o versiune prescurtată pentru copii la
Opera Comică pentru copii din București a operei Die Entfuhrung aus dem
Serail, cântată însă în românește.
Din repertoriul mozartian am văzut o
punere în scenă prin 2003 la Aix en Provence la un festival Musique dans la
Rue, dar nu mai îmi reamintesc nimicdespre Die Zauberflote - Flautul fermecat. Așa că m-a hotărât să o revăd. Este
ultima operă a lui Mozart, scrisă în anul morții sale, în 1791. Este o operă
care ar conține simboluri masonice de care Mozart și Schikaneder, autorul
libretului erau legați. A fost prezentată prima oară la Teatrul
Freihaus-Theater auf der Wieden, dirijată chiar de Mozart. Opera este și cu
pasaje vocale, instrumentale, dar și vorbite, în limba germană. Opera o parte
comică prin personajul păsărarul Papageno, o parte misterios sinistră cu Regina
Nopții, mama personajului Pamina de care se îndrăgostește prințul Tamino. Apoi
altă parte misterios întunecată a magului rege Sarastro, care îi trece pe cei
doi îndrăgostiți prin ritualuri cu trimitere la masonerie. În fine este și o
parte horror cu maurul negru Monostatos, care o răpește pe Pamina și o vrea de
iubită. Personajul este acum complet inacceptabil din punct de vedere al
corectitudinii politicii și a Black Lives Matter. Tot horror este și Regina
Nopții care-și îndeamnă fiica Pamina să-l omoare pe Sarastro, care i-ar fi
răpit moștenirea de la soțul decedat. Finalul este fericit, Papageno își
găsește jumătatea, pe Papagena, Pamina și Tamino trec cu bine încercările la
care-i supune Sarastro și se reunesc fericiți.
Versiunea văzută de mine a fost de la
Scala din Milano din 1995, cu Pamina - frumoasa soprană Andrea Rost și cu
dirijorul Ricardo Muti, dar și cu românca Adina Nițescu. Am insistat cu această
operă pentru că mi s-a părut cea mai complexă din creația lui Mozart.
Chiar ultima sa compoziție rămâne Recviemul,
parcă compus să-i celebreze moartea! În film Mozart îi dictează lui Salieri
ultimele note, care se pare că au fost într-adevăr scrise de altcineva!
Cele două genii Mozart și Beethoven sunt
legate prin faptul că ambii sunt compozitori germani, ambii pitici și
ambii cu necazuri în amor, dar și ambii geniali. Mozart este german pentru că
Salzburg unde era născut Mozart era un principat condus de un prinț episcop, în
cadrul Imperiului German. Ulterior a devenit parte a Austriei.
Voi reasculta cu plăcere tot ce a compus
geniul mozartian.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu