Cum am promis am
început să citesc câteva romane scrise de Stelian Tănase.
Citisem până acum
doar cărţi de investigaţie istorică despre comunismul din România.
Surpriza acestei
cărţi a fost că ea pare a se baza pe documente istorice şi ar fi o continuare
ficţională a investigaţiilor de arhivă.
Chiar tehnica de scriere a romanului Moartea unui dansator de tango este ca şi cum s-ar cita din arhive, ziare de epocă şi memorii ale vremii respective.
Scriind acest roman
el se contrazice în afirmaţiile sale polemice, pentru că în fapt romancierul
este un continuator al romanelor lui Marin Preda din vremea din prejma
ultimului război, Delirul sau cartea de memorii Viaţa ca o pradă.
Dar cel mai izbitor
pare a fi că este un scenariu complementar al filmului cu gangsteri al lui
Sergiu Nicolaescu, Cu
mâinile curate!
Pentru că mare parte
a romanului lui Stelian Tănase corespunde cu epoca din filmul lui
Nicolaescu.
Eroul, personajul principal
al cărţii nu este un comisar de poliţie, ci un interlop, Gogu Vrabete. Vrabete
este un bişniţar avant la
lettre, unul care se ocupa de bursa neagră, contrabandă, etc.
Gogu fusese un mare
dansator de tango, dar face prostia să se mutileze la doctorul Weiss care-l
operează la tendon şi-l lasă şchiop. Această operaţie era menită să-l ferească
de înrolarea în Armata Română care urma să moară la Stalingrad, tendonul se
refăcea de obicei, dar pe Gogu l-a pândit necazul şi a rămas şchiop.
S-a îmbogăţit
recuperând cadavre din victimele bombardamentelor americane din aprilie 1944.
Toţi interlopii
Bucureştiului dar şi protipendada se întâlneau la localul Benito, după 23 august 44, Picadilly,
şi finalmente Kremlin aparţinând lui
Akim Moni Refec.
Dacă în filmul lui
Nicolescu apar doar comuniştii şi acest comisar care se lupta cu interlopii
Bucureştiului de după 23 august. Acum în
roman apare în plină splendoare ocupaţia sovietică.
Gogu Vrabete era
îndrăgostit până peste cap de dizeuza Larisa care împreună cu geamăna Katia,
cântau şi dansau cu alt dansator de tango, Pedro, de fapt un român care era şi
homosexual pe deasupra.
În aceasta pegră
abundă evrei, doctorul Weiss şi fetele lui, Grişa Schwartz, barmanul şi iubitul
lui Pedro dansatorul de tango şi mai ales Marcel Nazarie, ziarist care lucra pe
rând pentru presa legionară, apoi antonesciană, ca să fie descoperit evreu,
trimis în Transnistria şi revenit, ajuns la Scânteia, şi finalmente scos din
presă.
În localul de lux
Benito este şi lume bună, generalul Buză (nu l-am identificat!), prinţul Mişu
Banum as al aviaţiei româneşti, care-l întruchipează pe Bâzu Cantacuzino, mare
crai şi afemeiat.
Prietenul lui Vrabete
este Jean Glonţ zis Cairo, un Dillinger local, care este spărgător de case de bani,
magazine de bijuterii şi care în puşcărie l-a cunoscut şi protejat pe
comunistul Teohari Georgescu. Acesta ajuns ministru de interne îi propune lui
Cairo să dea lovituri din care să se finanţeze PCR!
Apar şi ceilalţi
mahări comunişti în frunte cu Gheorghiu Dej, o altă bandă de gangsteri care nu
se deosebesc cu nimic de gangsterii propriu-zişi.
Normal, şi poliţia îl
are reprezentat pe comisarul Ţepeluş, un supravieţuitor cu toate regimurile,
carlist, legionari, antonescian şi finalmente comunist.
Acum este la
dispoziţie invadatorilor sovietici care sunt principalii tâlhari ai
Bucureştiului, furând tot ce se poate fura.
Aici este marea
diferenţă faţă de filmul lui Nicolaescu, comisarul este un supravieţuitor
şmecher aflat la dispoziţia generalului sovietic Bubnov, şeful garnizoanei care
ocupă Bucureştiul.
Acesta este găsit
mort, este ucis de Olşevski, rus albgardist ajuns la localul lui Refec şi
tatăl gemenelor din Odessa, pedepsind pe bolşevic şi adunătura lui care-i
violează fiicele.
Vrabete îl vinde pe
Cairo comisarului Ţepeluş contra a trei paşapoarte, dar este păcălit şi
batjocorit.
Aşa că împreună cu
Mişu Banu şi Larisa plănuiesc să fugă cu aeroplanul IAR al lui Banu, refăcut
pentru un film sovietic Mosfilm cu aviaţie.
Banu şi Larisa evadează, pentru că poliţia lui Ţepelus este păcălită de Vrabete la volanul unui jeep care deturnează pe poliţişti şi este finalmente împuşcat.
Aşa moare dansatorul de tango din titlul romanului.
Banu şi Larisa evadează, pentru că poliţia lui Ţepelus este păcălită de Vrabete la volanul unui jeep care deturnează pe poliţişti şi este finalmente împuşcat.
Aşa moare dansatorul de tango din titlul romanului.
Romanul păstrează
atmosfera filmului lui Nicolaescu care surprinde foarte bine acea vreme de
sfârşit de lume dintr-un Bucureşti postbelic, când nu era clar dacă mai vin
americanii.
Au venit mult mai
târziu...după 50 de ani!
Una peste alta este
un roman interesant destul de bine scris, cu mult argo şi cu un limbaj licenţios ca al romanelor hard boiled americane, transpus pe româneşte în care abunde four letter words.
Dar şi cu gafe precum uraniu 237, interesează doar cel fisionabil 235! Sau cu Bogart, scris şi Bogard, neglijenţe de corectură!
Dar şi cu gafe precum uraniu 237, interesează doar cel fisionabil 235! Sau cu Bogart, scris şi Bogard, neglijenţe de corectură!
Cred ca a scris pentru bani. Daca facea o teorie despre epoca aceea nu cumpara nimeni cartea sau poate doar foarte putini...Ma duce cu gandul la cartile Anei Blandiana pentru copii care incercau sa sugereze critica la adresa regimului ceausist...Tanase cred ca s-a prins ca investigand trecutul cu scopul gasirii unor secrete si conexiuni periculoase, descrise dupa aceea intr-o carte serioasa, ii putea crea probleme, pe cand scriind un roman cu fauna de-atunci, se poate preface ca se juca si el cu pusca si spunea prostii...Mi se pare un tip las...dar eu, totusi, cred ca nu e prost, e doar relativ minor sau prefera sa fie minor, dar in viata si relativ prosper...
RăspundețiȘtergere