Denisa Popescu, Doru Mareş, Jill Harris, Stelian Tănase şi Octavian Sachelarie |
Ieri marţi, 22 mai la
Biblioteca Judeţeană Dinicu Golescu l/am avut din nou oaspete pe scriitorul şi
analistul politic Stelian Tănase.
Cu Stelian Tănase mă
cunosc de pe al începutul anilor 90 de la Partidul Alianţei Civice, de pe
vremea când era un frenetic jurnalist şi militant politic. I-am urmărit cu mare
plăcere emisiunile sale de la televizor, i-am citit cărţile sale de
investigaţii în arhive care se pot constitui în "Procesul
Comunismului", în special cartea Anatomia unei mistificări despre
Procesul Noica Pillat, în care Alexandru Paleologu era unul din actorii
importanţi.
Aş mai cita şi "Clienţii
lu’ Tanti Varvara" despre istoria adevărată a comunismului
românesc interbelic.
Ştiam că înainte de
1990 Stelian Tănase voia să debuteze ca romancier, era din generaţia
optzecistă, dar nu i se publicau romanele, care au apărut abia după 1990.
Doru Mareş |
Iată că însă de ceva
timp Stelian Tănase exersează din nou romanul şi într-un interval scurt
de nici 4 luni şi-a lansat două romane, aici la noi la Piteşti.
Stelian Tănase a fost
invitatul directorului Sachelarie. Oficiile de moderator le-a exercitat poeta
Denisa Popescu, care a făcut o scurtă prezentare romanului.
Stelian Tănase a
venit în acest turneu de prezentare a noii sale cărţi însoţit ca de obicei de
doamna Elena Vijulie, de traducătoarea sa americană Jill Harris şi de criticul
teatral Doru Mareş.
Şi invitaţii lui
Tănase, Doru Mareş şi Jill Harris, cât şi directorul Sachelarie au făcut la
rândul lor prezentarea romanului lui Stelian Tănase.
Ca apoi Stelian
Tănase să vorbească el însuşi despre carte.
Am înţeles din aceste
prezentări că este vorba despre un roman care îmbină mai multe teme este un
roman de dragoste, dar şi un roman thriller cu trimiteri politice, o tentativă
de lovitură de stat militară!
Este un roman al
realităţii româneşti contemporane, a capitalismului care s-a reinstaurat aici
la Porţile Orientului.
Scriitorul foloseşte
tehnicile postmoderne de scriere, folosind reflectarea realităţii ăn oglinzi
paralele, mise en abyme,
cum definea Andre Gide.
Într-un comentariu pe
care l-am făcut despre romanul românesc, am spus că sunt un cititor al
romanelor româneşti de la sfârşitul
anilor 60 până la Revoluţie, cu marile succese de librărie ale lui Petru
Popescu, Nicolae Breban, Marin Preda sau Augustin Buzura. După 90 romanul
românesc a decăzut fiind înlocuit de jurnalism.
Stelian Tănase a spus
că romanele obsedantului deceniu sunt revolute şi nu mai prezintă interes, dar
eu rămân la opinia că un roman ca Moromeţii lui Preda rămâne în
literatura română,
Dacă i-am citit
cărţile de istorie recentă, o să caut acum să-i citesc şi romanele lui Stelian
Tănase.
As fi curioasa care e adevaratul motiv pentru care Stelian Tanase nu s-a implicat in ultimii ani in activitati de critica politica, de parca si-a dat seama ca nu merita...Poate ca scriind carti cu sanse mai mari sa fie citite se asigura ca va transmite idei importante ce vor avea un impact mai mare decat venind la talk show-uri la televizor unde s'ar expune barfei desantate si si-ar face si dusmani...Totusi, cu parere de rau, nu sunt de acord cu acesti intelectuali care au dat bir cu fugitii...Uite unde am ajuns.N-am auzit un singur intelectual de marca protestand cu curaj. Sunt toti oportunisti si elitisti, lasi si mici ca anvergura ideatica...
RăspundețiȘtergere