Această carte este
capodopera istoricului englez Tony Judt, congener, născut în 1948 şi decedat în
2010.
Tony Judt este un
istoric cunoscut şi românilor pentru articolul său, Romania at the bottom of the heap,
din New York Review of Books care a
stârnit multe reacţii nervoase la noi. Erau destule erori de informare
istorică, dar citit după ce România a acces în UE nu mai pare aşa de
denigrator.
Să revenim la carte.
Am citit-o în
original, în format PDF pe tabletă. Dar la final din cauza resurselor reduse
ale tabletei am finalizat-o pe telefon. Este o carte imensă şi aşa mi-a luat
multe zile să o citesc şi să o rumeg. Este cartea istoriei Europei postbelice.
Europa după dezastrul
produs de Al Doilea Război Mondial era într-o situaţie teribilă, jumătatea de
est a căzut sub cizma bolşevică a lui Stalin.
Şi Tony Judt încearcă
să creioneze această istorie la dublu, Vest şi Est.
Primele capitole sunt
dedicate refacerii postbelice.
Germania iese din
acest război înfrântă şi complet distrusă. Se petrece un miracol datorat poporului
german, dar şi a Planului Marshal care a injectat în economia Europei o grămadă
de dolari americani.
Germanii sunt
alungaţi din toate teritoriile cele care revin Poloniei şi Uniunii Sovietice,
Prusia de Est, Silezia, dar şi din Cehoslovacia, Iugoslavia şi Ungaria. Autorul
pune greşit şi România pe această listă, dar la noi în 1945, sub baionetele
bolşevicilor etnici germani sunt trimişi la muncă în Donbass până prin 53-54.
Germanii sunt extremi de bine văzuţi în mitologia românească drept care a făcut
ca Iohannis, membrul acestei minorităţi mai mult în estincţie să fie azi
preşedintele României.
Europa se reface
miraculos şi părinţii Europei Unite, Maurice Schumann din Franţa, Alcide di
Gasperii din Italia, Adenaeuer din Germania fondează Comunitatea cărbunelui şi oţelului,
care este începutul Uniunii Europene de azi. La ea nu cuplează Marea Britanie,
un motiv fiind că domnii în cauză erau catolici, iar britanicii protestanţi.
Societatea europeană
postbelică este o societate cu economie capitalistă, dar cu puternice
forme de asigurare socială, învăţământ, şomaj, pensii şi asigurări medicale.
Este exact societatea
pe care au minţit comuniştii care o creează în Est. Am trăit un şoc în Germania
de vest în 1990 când pentru un beţiv comatos într-o mică localitate germană au
venit imediat două salvări şi o maşină a poliţiei!
În acelaşi timp
comunismul creează Cortina de Fier spre Est faţă de Vest, pentru că peste tot
unde Stalin şi bolşevicii lui impun comunismul acolo. Noi românii ştim bine
procesul.
Un alt eveniment
important este pierderea coloniilor, sau independenţa acestora. Marea Britanie
gestionează mult mai bine decât Franţa acest fenomen. Franţa trece prin două
războaie coloniale pe care le pierde în Vietnam şi în Algeria.
Urmează apoi anii 60!
În această perioadă
apare generaţia care s-a născut în timpul sau după război şi care diferea
complet de generaţia părinţilor, oameni care suportaseră nenorocirile
războiului, care munciseră să refacă ţările afectate de război şi care dovedeau
un mare conformism comparabil cu copiii lor posbelici.
Este şi generaţia
mea. Peste tot în Est şi în Vest s-a produs o mare deschidere a şcolii şi a
educaţiei superioare care au devenit accesibile unui număr mult mai mare de
copii şi tineri. Mulţi din colegii mei de liceu şi facultate erau şi din mediul
muncitoresc, nu numai din mica burghezie, funcţionari, liber profesionişti,
intelectuali. În România după anii 60 nu s-a mai blocat accesul în învăţământul
superior al celor cu origine socială dubioasă. Fenomenul era egal similar în
Est cât şi în Vest. Evaluând acum din acest punct de vedere sincronizarea unor
fenomen aflu că primii bluejeans Levi's s-au vândut la Marche au puces
la Paris în 1960. Eu mi-am cumpărat prima pereche de Wrangler de la nişte
suedezi în 1968 şi nişte Levi's second hand de la un coleg. Ce am mai cusut la
ei între picioare, unde materialul se rodea foarte repede! Generaţia mea era
complet occidentalizată, în decursul liceului tot ce era legat de obsedantul
deceniu, anii 50 a devenit anacronic. Eu şi colegul meu Vasile Georgescu eram
îndrăgostiţi de limba engleză care ne deschidea orizonturi diferite de clasica
franceză. Generaţia mea s-a lecuit de comunism şi după experienţa Primăverii de
la Praga, chiar dacă cei cu 10 ani mai mari au aflat filtrat de Revoluţia
Maghiară de la Budapesta din 56. Nu mai puteam fi minţiţi, iar Tezele din iulie 1971 n-au avut decât
efectul să ne depărteze şi mai mult de minciuna comunistă. Am trăit şi
decembrie 1968, cu demonstraţia de Crăciun, care i-au făcut pe activişti să-i
trimită pe studenţi în vacanţă în această perioadă.
Fenomenul era similar
în Vest şi a condus la Mai 68 în Franţa şi la marea contestaţie a Războiului
din Vietnam, război împotriva comunismului dar foarte rău receptat în SUA şi în
toată lumea.
A fost şi o perioadă
de mare creativitate culturală, atunci s-a inventat muzica generaţiei mele pop
rock cu Beatles şi Jimmi Hendrix.
În România au fost
marile experimente teatrale ale lui Ciulei şi Pintilie, literatura scăpată
realismul socialist, cu Nichita Stănescu şi Marin Sorescu şi de ce nu cu
controversatul Adrian Păunescu în poezie, romanul cu Marin
Preda, Nicolae Breban, D. R. Popescu, Fănuş Neagu sau expatriatul Petru
Popescu, pe care l-am cunoscut personal în studenţie.
Am dedicat aceste rânduri
amintirilor personale, pentru că atunci în 1965 s-a făcut tranziţia de la
dictatorul criminal Gheorghiu Dej la mai tânărul Ceauşescu care a părut o
speranţă, mai ales dup refuzul de a implica România în invazia Cehoslovaciei în
1968.
Toate iluziile reformatoare
au dispărut în iulie 1971.
Au urmat anii 70.
În Europa de vest a
continuat dezvoltarea Pieţei Comune, unde s-a alăturat şi Marea Britanie în
1974 şi ulterior şi după democratizarea statelor mediteraneene şi Grecia,
Spania şi Portugalia.
Dar în aceeaşi
perioadă s-au dezvoltat în aceste state democratice mişcări marginale teroriste
de stânga radicală Rote Arme Fraktion
în Germania, Brigate Rosse în Italia,
dar şi terorismul basc şi IRA irlandeză.
Apoi a apărut
resurgenţa teroristă palestiniană. Asta poate fi legată de şocul petrolier după
Yom Kipur, războiul arabo israelian din 1973, care a produs creşterea
preţurilor la carburanţi. Asta a determinat şi o revoluţie industrială.
Industriile clasice au început să devină anacronice, mineritul cărbunelui şi
industria siderurgică au intrat în faliment antrenând şomaj în Ruhr, în Walonnia
belgiană, în nordul Franţei şi în Marea Britanie. Noile industrii cereau aceste
produse primare în cantitate mai mică, de asemenea consumul de carburanţi s-a
micşorat, implicând şi închiderea unor rafinării. Privind retrospectiv atunci
dementul de Ceauşescu a decis în România dezvoltarea demenţială a combinatelor
siderurgice li de utilaj greu şi a industriei petrochimice, lovită în 1979 de
revoluţia lui Komeini din Iran. Acest lucru poate explica nebunia anilor
80 când pentru a plăti aceste industrii ineficiente şi energofage Ceauşescu a
înfometat pe români.
Anii 70 - 80 au
marcat şi o stagnare morală şi falimentul sistemului comunist condus de Uniunea
Sovietică a lui Brejnev.
În anii 80 revoluţia
industrială mai ales în domeniul digital produsă în SUA s-a repercutat şi în
Europa occidentală.
Dar anii 80 sunt
importanţi prin evenimentul epocal al alegerii unui papă polonez în 1978.
Combinată cu revoluţia Războiului
Stelelor lansată de preşedintele Reagan a erodat cumplit fundamentul
sistemului comunist european şi sovietic. Dacă în 1977 s-a lansat Carta 77 în Cehoslovacia care a adus în
prim plan pe dramaturgul Vaclav Havel, în 1970 prin grevele de la Şantierul
Naval din Gdansk s-a lansat unul din eroii prăbuşirii comunismului
electricianul Lech Walesa cu sindicatul Solidarnosc.
Toate aceste evenimente au contribuit la mirabilul an 1989 dar şi faptul că din
1985 în fruntea partidului comunist sovietica a venit un personaj complet
atipic Mihail Gorbaciov. Acesta a lansat reformarea comunismului cu Perestroika
şi Glaznosti care au erodat şi mai mult comunismul care se prăbuşeşte în 1989,
prin negocieri şi cedări şi în sânge doar la Bucureşti.
Anii 90 au marcat un
fenomen cu totul nou, marxismul a fost aruncat la gunoi, comunismul s-a dovedit
un mare dezastru şi ţările din est s-au întors la democraţie şi capitalism.
Unele au luat măsuri radicale, Polonia, Cehoslovacia, Ungaria, altele mai lent
şi neconvingător precum România.
În acelaşi timp
Europa de vest a decis transformarea Pieţei Comune în Uniunea Europeană prin
acorduri şi tratate de integrare a sistemelor financiare şi economice, monedă
comună, Euro şi mai ales primirea ţărilor din Est care este marele succes la
acestui proiect. Probabil că asta se vede cel mai bine într-o ţară ca a
noastră, chiar dacă nu peste tot, în toate regiunile, dar pregnant în
Bucureşti, Timişoara, Cluj şi de ce nu Piteşti cu uzina Dacia, cel mai mare
succes industrial românesc.
Noul secol care este
în carte analizat doar până în 2005 descrie evenimentele şi fenomenele
integrării Estului European în Uniunea Europeană.
Ultimul capitol se
ocupă de o problemă sensibilă şi controversată, cea a receptării Holocaustului.
În primii ani acest
lucru nu se discuta în Germania, cea vinovată de această monstruozitate, dar
puţin şi voalat în Franţa şi Italia.
În Est problema era
la fel de ocultată. În Polonia se plângeau pierderile populaţiei etnice
poloneze sau a polonezilor pur şi simplu, a elitei ucise la Katyn de către NKVD
cum s-a dovedit după 1989.
În Ungaria vina era
aruncată pe ocupaţia germană, fără a se lua în considerare cooperarea
maghiarilor.
În România problema
era şi mai complicată. Procesul de exterminare al evreilor s-a petrecut în
zonele anexate de URSS în 1940 şi ulterior eliberate de români în 1941, unde
populaţia evreiască a fost trimisă în Transnistria pe motiv de cooperare cu ocupantul
sovietic, sau abominabila represiune din Odessa, unde ca pedeapsă a atentatului
şi exploziei Cartierului General al Armatei Române, evreii în majoritate
absolută au fost capturaţi şi arşi de vii. Mai trebuie amintit şi pogromul din
1940 de la Iaşi şi altele de mai mică dimensiune în zona Moldovei de Nord.
Evreii ardeleni de sub ocupaţia ungurească după diktat au pierit la Auschwitz, iar cei din zona din restul României
au fost obligaţi la confiscarea averii, munci degradante, dar au scăpat cu
viaţă.
După cum se vede
nicăieri povestea Holocaustului nu este bine primită. Dar trebuie să ne
cunoaştem istoria cu bunele şi relele ei.
Şi Postwar al lui Tony Judt este un prilej
foarte bun, pentru că mulţi suntem strict contemporani cu evenimentele cuprinse
în carte şi am trăit această istorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu