sâmbătă, 27 martie 2021

Procesul lui Cioran de Adrian Buzdugan


Am luat această carte pentru că titlul era incitant, dar a avut și o cronică favorabilă în România Literară.

Autorul este profesor de științe sociale la Brăila.

Știam că cel mai controversat autor român faimos este Mircea Eliade. Iată că și Cioran are parte post mortem de analize necruțătoare. 

Mircea Eliade a avut parte de denunțul de prin 1991 al lui Norman Manea, dar și a oportunistului învățăcel al lui Eliade, Ion Petru Culianu. Culianu declară că citind articolele publicate de Eliade prin Porunca Vremii s-a declarat îngrozit. În sprijinul detractorilor lui Elide a mai venit și publicarea Jurnalului lui Mihail Sebastian.

Mircea Eliade a avut o foarte delicată problemă cu devoalarea trecutului său. Fiind profesor la Chicago, mărturisirea trecutului său legionar, l-ar fi scos imediat din Universitatea din Chicago. A mai contat și apariția ultimului roman al lui Saul Bellow, coleg de universitate cu Eliade. Este vorba de romanul Ravelstein în care Eliade ascuns sub numele Grielescu este un fascist feroce. Ce face dragostea dintr-un scriitor. Saul Bellow a fost însurat cu Alexandra Bagdasar, fiica faimoșilor doctori Bagdasar. Bellow mai produsese romanul Dean December, ocazionat de vizita la București cu prilejul decesului mamei Alexandrei, Florica Bagdasar, roman care descria Bucureștiul anilor 80 cu frig și lipsuri din vremea lui Ceaușescu. Alexandra l-a părăsit pe Bellow și drept răzbunare va scrie Ravelstein în care se războiește cu trecutul lui Eliade. 

Ei bine, Cioran nu a avut această problemă. El a fost în Franța un marginal, nu a deținut nicio funcție și nu a fost o problemă să-și recunoască trecutul deochiat, după cum se exprimă eseista Marta Petreu. 

Buzdugan culege cronologic opiniile lui Cioran, privind atașamentele tinereții. Dacă în anii 30 el este fascinat de hitlerism, dar nota bene și de comunism, după 45 el își dă seama de erorile tinereții și le regretă. 

Ca piesă principală de acuzație a orientărilor lui Cioran stă cartea sa  din 1936: Schimbarea la față a României. Aici el își exprimă admirația pentru hitlerism, fascism, dar și revoluția bolșevică. Cartea scrisă la 25 de ani stă ca un bolovan sisific în memoria lui Cioran. La republicarea ei, după anii 90 de către Humanitas el scoate un capitol întreg și mai multe pasaje antisemite. Cu toate că nu este antisemitismul grosier, grobian al anilor 30 practicat de legionari, Cioran are fraze tari la adresa evreilor. 

Părăsind limba română, cu o ultimă justificare despre adeziunile tinereții cu o carte scrisă în franceză, Mon Pays și publicată după moartea lui, Cioran devine unul din cei mai importanți stiliști și moraliști contemporani de limbă franceză. 

Analizele critice ale tinereții lui Cioran apar după moartea acestuia în 1995. Probabil că cele mai importante detractoare ale lui Cioran sunt două doamne: Marta Petreu și Alexandra Laignel Lavastine. 

Marta Petreu se ocupăt de trecutul deochiat al celor mai importanți intelectuali interbelici, Nae Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran, Constantin Noica, Nu scapă nici Mihail Sebastian, văzut ca un om de dreapta. Ca și cum evreiii ar fi trebuit să fie de orientare de stânga, eventual comuniști!

Dar cea mai importantă detractoare a lui Cioran rămâne Alexandra Laignel Lavastine. Acestă autoare franceză este și ea mânată de revanșă amoroasă. Combinată cu un cunoscut jurnalist român cu care are un copil ea se răzbună pe iubitul care a părăsit-o. Parcă acționează și ciuda pe acești venetici din România care au venit să pângărească cultura franceză. Și de uitarea fascismului nu scapă nici măcar Eugen Ionesco, antifascist, dar care ajunge în Franța trimis de guvernul Antonescu ca diplomat. 

În perioda interbelică puțini nu au fost atinși de morbul legionar. Unul este Ionesco, și prin faptul că prin ascendențele materne era evreu, dar și un Alexandru Paleologu nu aderă la acest extremism. 

Lavastine întreprinde o mizerabilă acuzație pe care am avut neplăcerea să o citesc. 

Este clar însă că Cioran a regretat aderențele tinerești. El își dă seama de nebunia legionară condusă de un Zelea Codreanu, care nu avea pic de sînge românesc, mai mult polono, ucrainiano, german. Nu-i de mirare că azi o Ivanovici Șoșoacă este lider al românismului cu ascendențele sale slavo macedonene. 

Chiar dacă a admirat mișcarea legionară, Cioran nu a fost legionar, precum de exemplu Eliade. Dar oare de ce acești intelectuali deosebiți au fost atrași de aceste extremisme, hitlerism, legionarism, bolșevism? 

Ei bine, Gabriel Liiceanu are o explicație foarte interesantă. 

La vremea aderențele entuziaste la extremismul nedemocratic niciunul din aceste regimuri nu fusese testat la guvernare. Fascismul italian era din 1922, hitlerismul se instaurase în 1933. Bolșevismul din Rusia Sovietică era din 1917, dar știrile despre regimul de teroare stalinist erau firave și neconcludente. Mărturiile lui Panait Istrati despre URSS au fost denunțate de stânga franceză și importanții intelectuali francezi, idioți utili ai comunismului. Abia după epurările din 1938 au mai răsuflat ceva din Rusia Sovietică, dar contribuția la înfrângerea hitlerismului a exonerat URSS și pe Stalin de toate crimele sale împotriva propriului popor. Puțin timp, pentru că Churchill a denunțat Cortina de Fier. Cât despre regimul lui Hitler, Auschwitz este mărturia revelatoare. 

Cioran cu toți detractorii lui români sau de aiurea rămâne un important intelectual și om de cultură aparținând atât limbii române cât mai ales al francezei. 

Regret precaritatea hârtiei și editării, cartea lui AdrianBuzdugan merita mai mult!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu