Aseară pe 18 noiembrie 2018 la Centrul Multifuncţional Piteşti era mare îngrămădeală, sala a fost plină pentru că era difuzat filmul Moromeţii 2. Demult nu am văzut atâta îngrămădeală la o sală de cinema şi probabil că acest film va fi şi un succes de casă.
După trei decenii
acelaşi regizor Stere Gulea realizează un film după volumul II al Moromeţilor scris de Marin Preda prin
1967.
Am recitit de câtva
timp acest volum 2 din Moromeţii şi
impresia generală nu a fost rea, confirmată şi de opiniile unui critic literar
din dosarul ultimului număr din Dilema
veche.
Unii adoptă o
atitudine critică pentru că volumul are multe cedări ideologice. Este în acest
roman epoca perioadei colectivizării, iar o parte importantă este dedicată
activiştilor de partid.
Dar se desprind două
lucruri importante pe care regizorul le păstrează în film, ticăloşia
politrucilor şi mai ales rezistenţa lui Ilie Moromete la transformările pe care
le impune domnia comunismului. El rămâne fundamental ţăranul de la Dunăre care
şi-a câştigat pământul cu arma în mână în Marele Război de Reîntregire şi nu
doreşte să-l cedeze colectivului de bună voie, cum este obligat să semneze.
Pentru că suntem
copleşitor o naţiune de ţărani, romancierul Marin Preda reuşeşte să-i ilustreze
prin Ilie Moromete. Chiar mi se pare absolut jenant când domnişorici care frecventează
liceele de azi spun că această lume le pare străină.
Dacă ar scormoni în
biografia familiei ar da imediat de ţărani cel puţin printre bunici.
Eu am mai prins
personal acest mod de viaţă în copilăria muntenească la Alunişul patern, situat
nu departe de Slănic Prahova.
Este drept că partea
maternă ardeleană nu are mari similitudini, acolo erau puternice influenţele
central europene, dar în Vechiul Regat aceasta era viaţa ţăranilor, mai ales la
câmpie.
Într-o discuţie
purtată după film cineva era oripilată de starea acestor ţărani. Este adevărat
că ţăranul de la munte ducea o viaţă mai prosperă, inclusiv în Vechiul Regat.
Explicaţia era sărăcia cumplită în care trăiseră aceşti ţărani care cu o
generaţie două trăiseră în bordeie săpate în pământ.
În momentul în care
aceşti ţărani primiseră pământul care li se cuvenea prin Reforma Agrară din
1921 ei primiseră, doar pământul, dar nu şi instrumente moderne de exploatare
agricolă. Se făcea astfel o agricultură de subzistenţă. Cerealele erau
schimbate de cojanii din câmpie cu produsele mocanilor de la de la şi munte,
ţuică, fructe, lemne exact în târgul Piteştilor că tot locuiască aici de mulţi
ani.
Filmul dovedeşte cî
peisajul cu case mici şi cam dărăpănate de paiantă încă supravieţuieşte, chiar
dacă acum se construieşte din cărămidă. La fel şi drumurile de pământ
neasfaltate, care se transformă în bălţi de nămol sunt obişnuite.
Tipul de ţăran
exprimat de Ilie Moromete a cam dispărut. Cei din generaţia lui sunt demult
pământul la care ţineau, cei din generaţie fiului Nicolae lui Moromete, se apropie
de 100 de ani, deci şi eu nu mai sunt. Au rămas nepoţii lui Ilie Moromete care
au migrat la oraş precum Nilă, Achim şi Paraschiv. Şi acum sunt şi ei la
vârsta pensiei. S-au întors la ţară, pământul este dat în arendă şi populează
cârciumile satelor unde îşi beau pensia. Viţa s-a mai schimbat, unii trăiesc
mult mai bine, în special legumicultori, precum cei de pe Oltul inferior.
Dar să ne întoarcem
la film. Regizorul şi scenaristul Stere Gulea a renunţat la devenirea lui
Nicolae Moromete ca activist, el urmăreşte pe autorul din autobiografia scrisă
în romanul Viaţa ca o pradă unde Marin Preda dovedeşte că va deveni un
scriitor, un mare scriitor.
Şi pentru aceasta
foloseşte vocea lui Andrei Pleşu pentru citate din opera lui Mari Preda.
Suntem în perioada
1945-1947 când începe consolidarea regimului comunisto-bolşevic chiar dacă
tânărul Rege Mihai mai era pe tron.
Moşierul Aristide mai
visează la venirea anglo-americanilor şi vrea să-l convingă pe Ilie Moromete să
ia primăria.
Însă comuniştii sunt
mai repezi de mână şi-l impun pe un activist care este acompaniat de Oauăbei şi
Ţugurlan. Bătrânii ţărani se revoltă la impunerea cotelor şi pleacă de la arie
cu tot grâul ca apoi activiştii însoţiţi de jandarmul, înlocuit ulterior de
miliţian să-i oblige pe ţărani să dea cotele.
Ilie Moromete îşi
împarte cele 15 pogoane copiilor, care-l făceau din ţăran mijlocaş, după
nomenclatorul de atunci ţăran sărac cu trei pogoane. Lui Nicolae nu-i lasă
nimic ca să obţină certificat de pauperitate ca să poată obţine bursă la Şcoala
Normală unde urma să-şi termine studiile. În acelaşi timp Nicolae rezist la
cântecele de sirenă ale activiştilor comunişti care-i dau să citească Lenin. Este
interesat ca să-şi publice încercările literare care erau caracterizate de un
redactor de la ziarul timpul ca geniale!
Nicolae este şi
martorul represiunii manifestaţiei de 8 noiembrie 1945 pentru Regele Mihai
către bandele comuniste, care în propagandă spun că a fost un act diversionist
al partidelor istorice PNL, PNŢ în care sunt victime nişte muncitori aduşi să
spargă manifestaţia.
Filmul se termină
când Ilie Moromete este vizitat de activiştii care-l obligă să intre de bună
voie la colectiv şi acesta refuză. Atunci aceştia îi confiscă căruţa calul şi
vaca. Şi Moromete mai are putere să le spune să caute prin grădină şi o oaie,
descendenta Bisisicăi, care i-a otrăvit copilărie lui Nicolae Moromete.
Este un film bun care
arată cu bunăstarea promisă de comunişti atunci la sfârşitul anilor 40 s-a
transformat în sărăcirea excesivă a românilor, care au supravieţuit în coşmarul alimentar al anilor 80 tot din
resursele micilor gospodării ţărăneşti.
Pentru realizarea
acestui film Stere Gulea a apelat la toţi mari actori ai acestor vremuri. Ilie
Moromete este interpretat de Horaţiu Mălăele (Victor Rebengiuc a declinat
oferta din cauza vârstei înaintate), Dana Dogaru este Catrina Moromete şi
Nicolae este debutantul Iosif Paştina. Mai apar Oana Pellea, Ion Caramitru,
Andi Vasluianu, Răzvan Vasilescu şi mulţi alţii. Încă odată este remarcabilă
vocea lui Andrei Pleşu.
Sala de cinema a avut
probleme de sonorizare, era mult mai puternic sunetul ambiental de cât
replicile actorilor. Am să-l revăd la Mall?! poate acolo se va auzi.
Şi încă ceva la
final.
Marin Preda a scris
probabil cel mai bun roman postbelic în Moromeţii.
Continuarea Moromeţii 2 a fost o replică palidă a primului volum.
Filmul însă este
o realizare de excepţie pentru cinematografia românească.
Multumesc pentru prezentare, eu de aici din Irlanda, mai greu pot ajunge sa vad filmul. Totusi, daca vrei poti. Sper sa-l vad, mai ales pentru actorii pe care i-am pierdut in toti acesti ani(18) decand am plecat...Ma doare sufletul...
RăspundețiȘtergereTataie al meu a fost considerat chiabur si desi ii luasera tot pamantul, au venit sa-i ia si cota, cand el mai avea doar niste rezerve de cereale in pod ca sa traiasca !!! S-a revoltat si i-a injurat si pentru asta l-au bagat la inchisoare...Au fost niste ani ATROCE si cand ii vad pe bolsevicii cei noi ca se erijeaza in apostoli ai democratiei si judeca EU cu un dispret de golani necrescuti, mi se urca sangele la cap. Doamne fereste sa fie ei lasati sa faca ce vor, ca aduc iarasi tara in mizerie, de data asta cu ei satrapi !!! Sper sa nu fie asa si fiecare sa-si primeasca ceea ce merita!
Acest comentariu mi-a starnit amintiri dureroase...probabil vizionarea filmului le va accentua! Tatal meu,originar din Valea Calugareasca,avea o bucata de vie langa casa parinteasca.Noi locuiam in Ploiesti,iar de vie se ingrijea sora lui si niste oameni de incredere din vecini. In beci era nelipsit butoiul de vin,iar in camara atarnau toata iarna ciorchini mari de struguri,agatati pe niste bare subtiri de lemn,sus,langa tavan! Tata,lafel ca Moromete,s-a ambitionat sa nu dea via la colectiv...Ca sa-l oblige s-o cedeze,i-au impus s-o cultive personal!Si fiindca nici asa n-au reusit,l-au declarat chiabur(in '60-sau '62?) si au intrat cu tractorul in vie distrugand toata vita... Pamantul a fost luat de colectiv si cultivat cu porumb. Dupa '90 am reintrat in posesia terenului pustiit...dar vita de vie cum s-o recuperezi?!
RăspundețiȘtergereMult adevar in acest film!
Mi-a placut chestia "care-l obliga sa intre de buna voie". .. Caut de cativa ani sa vad filmul "Mitrea Cocor" (cap-d-opera comunista a anilor '53), dar se pare ca nu mai exista nici o copie ramasa. Any suggestion? Cat priveste pamintul, rudele mele ramase in tara, toti bucuresteni, s-au trezit dintr-o data ca vor sa devina tarani batandu-se intre ei cu disperare pe bucatica "mea" de pamant "mostenita" de la parinti (3 ha mama + 3 ha tata), iar cand au auzit ca eu vreau pamantul meu (vorba aruncata la "misto" doar sa vad cum reactioneaza), au rupt-o cu mine definitiv. Habar n-am ce s-a-ntamplat cu pamantul si nici nu m-a interesat vreodata. Intre timp, unele rude ce m-au uarat de moarte cand am plecat (fiindca le-am stricat "situatia"), au devenit ele pamant.
RăspundețiȘtergere