Acest festival se
află la a XXII-a ediţie şi dă posibilitatea publicului piteştean să se pună la
curent cu teatrul care se joacă în spaţii neconvenţionale tendinţele de azi
teatrale.
A debutat pe 3
noiembrie, dar nu am avut ocazia să văd primul spectacol, însă este cel făcut
de Hausvater la Davila Piteşti şi am ocazia să-l văd ulterior.
În această seară de 4
noiembrie am văzut un spectacol al teatrului Jean Bart din Tulcea.
Liliana Ghiţă |
Aici funcţionează un
tânăr regizor numit Vlad Cristache care pune în scenă piese interesante care
solicită actorii intens.
Piesa aceasta face
parte dintr-o trilogie a autorului britanic Martin McDonagh, relativ tânăr
născut în 1970. Cu toate că este născut la Londra el este de origine irlandeză
şi piesa acesta are în centru viaţa irlandezilor. Dramaturgia lui McDonagh îmi
pare asta sub influenţa dramaturgilor americani cu dramele lor familiale
puternice. Piesa a primit Premiul Laurence Olivier Award.
Irina Naum |
Aici, în centrul
dramei se află Meg Folan, o mamă dominatoare şi posesivă care îşi chinuie fiica
Maureen Folan.
Maureen visează să
scape de mama ei şi are un început de aventură cu Pato Dooley. Pato lucrează la
Londra şi suportă toate jignirile şi dispreţul englezilor. Este cunoscut
acest sentiment reciproc cu ura irlandezilor care au pierdut tot la englezi,
limbă şi bucata de nord a insulei Irlanda. Mă gândesc însă că acum poţi înlocui
irlandezii cu românii care i-au înlocuit în toate muncile mizerabile. Irlanda
este azi una din poveştile de succes europene.
Liliana Ghiţă şi Ştefam Mihai |
Pato se întoarce la
Londra şi îl face mesager pe fratele lui Ray prin care trimite o scrisoare în
care exprime regretele nopţii de amor nereuşite şi faptul că vrea să o ia cu el
în America la Boston, evident!
Irina Naum, Cristi Naum |
Scrisoarea este
interceptată de mama ei, care cu răutate o distruge, mai ales că îi propune ca
mama ei să fie dusă la azil. Maureen reuşeşte să smulgă mărturia mamei chiar
când Pato sărbătoreşte plecarea în America. Se pare că Maureen s-a dus să-şi ia
rămas bun şi să aranjeze să vină şi ea când îşi rezolvă problemele cu mama.
Şi le rezolvă cu
vătraiul înscenând un accident. Primeşte vizita lui Ray care-i transmite că
Pato a regretat că nu s-au văzut la plecare.
Toată despărţirea
romanţioasă a celor doi s-a petrecut doar în mintea bolnavă a lui Maureen care
ajunge astfel la crimă.
Aceasta este drama
reginei frumuseţii din Leenane.
Cea mai puternică
interpretarea o are doamna Liliana Ghiţă care creează o mamă dominatoare,
cârcotaşă, rea, care parcă se bucură să-şi chinuie fiica, ba ca să o umilească
pe Maureen în faţa posibilului iubit Pato îi arată internarea la spitalul de
nebuni când aceasta lucra la Londra, curăţind căcaţii (altă ocupaţie de bază
românească acum!).
Tânăra Irina Naum
creează credibil o Maureen plină de vise neîmplinite, o personalitate foarte
sensibilă, abuzată de mamă şi realitate.
Cristi Naum în rolul
Pato este autentic real, irlandezul simplu, beţivan dar cu mari disponibilităţi
de mărinimie.
În fine Ştefan Mihai
este mesagerul lui Pato, fratele Ray Dooley. Mie mi-a amintit de prietenul
Jack, pictorul de biserici care a refăcut Sfânta Vineri, cel de acum 50 de ani!
O piesă interesantă
puternică şi o interpretarea mult peste aşteptări.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu