Aseară am terminat şi
al doilea roman de Stelian Tănase.
Este romanul Nocturnă cu un vampir Opus I, lansat anul acesta în
februarie.
Spre deosebire de
precedentul roman acesta se inspiră din actualitatea românească.
Este România
capitalistă, nu cea care era pe cale să devină comunistă, cu era cea din Moartea unui dansator de tango.
Realitatea din care
se inspiră romancierul îmi dă frisoane dacă este cât de cât apropiată de
adevăr.
Este lumea închisă a
generalilor de securitate, gardienii socialismului, ajunşi acum să fie vectorul
capitalismului românesc.
Corupţi până în
măduva oaselor, ei sunt cei care dirijează societatea românească de azi.
Prin ei şi imaginea realităţii de azi româneşti este un roman social şi
de moravuri.
Romanul este de fapt
şi un roman poliţist hard
boiled cu un investigator ca
personaj principal, Ticu Naum.
Acesta este un fost
poliţist, ajuns prin legiunea străină, reîntors în România, divorţat de Tanţa
care-l ţine departe de tată pe fiul Bebe.
Ticu Naum, un bărbat
în splendoarea vârstei de 40 de ani împuşcă francul ca jurnalist de
investigaţii la ziarul de şantaj Curcubeul al lui Epolet Giugiuc şi de detectiv
particular. Este mereu în criză de bani dra compensează printr-un succes
continuu la femei. Ultima lui cucerire este blonda Zizi.
Dar pe acest fundal
social cu un Bucureşti mizerabilist, ce-mi aminteşte de filmele şu Pintilie se
petrec nişte crime inexplicabile care amintesc de legendarul Vlad Ţepeş -
Dracula şi de romanul cu acelaşi nume al irlandezului Bram Stocker.
Mahări importanţi,
doi generali de securitate Eftimie Gogu şi Buburuz sunt ucişi ca în Evul Mediu
de un vampir care-i trage în ţeapă. Investigaţiile sunt conduse de comisarul
şef Iorgu Arsene, un poliţist criminalist cu vastă experienţă, mentor al lui
Naum când acesta era în poliţie şi din care plecase scârbit de nivelul de
corupţie de acolo.
Mai pier traşi în
ţeapă şi Bran Stecker, patron de televiziune şi Pilu Donose, şeful opoziţiei în
Parlament. Ambii aveau legături cu serviciile, Pilu fusese un turnător activ la
secu pe vremurile comuniste.
La un moment dat la
poliţie se predă Maxim Dudău, actor de comedie şi autorul unui spectacol de
succes cu Vampirul din Carpaţi.
Dudău o făcuse ca
să-şi sporească popularitatea nu avea nicio legătură cu crimele.
Arsene şi Naum dau de
urmele adevăratului ucigaş. Acesta era un agent secret aflat în Occident şi
trădat de generali şi de Donose. Obligat să revină în România, tipul care
semăna izbitor cu Ticu Naum ajunsese Ţarul homleşilor din canalele
Bucureştiului. Planul lui este să se răzbune şi îi omoară pe toţi cei patru, după
care îl trage în ţeapă şi pe Dudău în timpul unui şou al acestuia.
Ticu porneşte în
urmărirea asasinului care conduce un camion roşu până la cea mai înaltă clădire
din Bucureşti. Aproape să-l aresteze pentru Iorgu Arsene, bolnav de cancer de
pancreas, criminalul sare de pe acoperişul clădirii, dar nu ajunge jos şi
dispare. Asta pentru volumul doi al romanului!
Romanul este scris în
limbajul curent plin de referinţe sexuale, pe care îl folosim colocvial, dar ne
ferim să-l îl reproducem în scris. Este influenţa filmelor americane pline de four letter words. Am reţinut
un pasaj din roman cu o imagine reuşită:
„Se vedea îndepărtându-se în oglinda retrovizoare ca un prezervativ care
tocmai fusese folosit.”
Totuşi romancierul
abundă cu exprimarea cam degradantă de gubernie pentru România şi generalizarea pentru
ţara noastră de Valahia care nu sunt conforme realităţilor.
Am observat şi erori,
pe care le pun pe seama corecturii, dar şi unele scăpări precum XXL (mărime de
îmbrăcăminte) pentru pornografie care este triplu X!
Am găsit şi
exprimarea puţer în
loc de şpuţer(fraier cu
aer de şmecher!). Aici trebuie să fie consultată doamna Zafiu cu rubrica ei de
limbă şi argou din Dilema
veche.
Cred că în special
pentru un roman poliţist are lungimi, o spun ca expert în romane thriller
americane, scrise de autori englezi (vezi Lee Child)!
Dar este interesant
pentru realităţile politico sociale româneşti de azi.
Totuşi nu se ridică
la nivelul pe care şi-l doreşte autorul de a-i oculta pe clasicii romanului postbelic, Preda, Ivasiuc, Ţoiu, Buzura.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu