Astăzi în prima seară
a Festivalului Enescu m-am bucurat de deschiderea acestui important eveniment
cultural datorită lui Jean Dumitraşcu
şi al Cinematografului Trivale.
La Cinema Trivale se
preiau 20 de spectacole din acest festival. Ambianţa specială a sonorizării în
acest cinematograf dă avantaje auditoriului superioare chiar sălii de
spectacole.
Spectacolul de
deschidere sa desfăşurat la Sala Palatului unde a evoluat Orchestra Română de
Tineret sub conducerea dirijorului american de origine estoniană Kristian
Jarvi.
Prima piesă a
programului a fost Rapsodia
Română de George Enescu. A
fost una din cele mai bune interpretări pe care le-a audiat. În plus în această
piesă însoţea deschiderea şi închiderea postului de radio Europa Liberă.
Ascultând-o constaţi că în ea se află chintesenţa spiritului românesc dată de
geniul enescian.
Rapsodia Română
A urmat Concertul pentru vioară şi
orchestră de Jean Sibelius.
Este o piesă de dificultate pentru solist, fiind cântată începând din 1991 când
a fost făcut publică de descendenţii lui Sibelius. Concertul a beneficiat şi de
interpretarea de excepţia a violonistei coreeano americane Sarah Chang. Ea este
unul din copiii geniu începând să cânte de la cinci ani.
Sarah Chang |
Am remarcat şi m-am
bucurat că în Orchestra de Tineret sunt câţiva instrumentişti ai Filarmonicii
din Piteşti, doi violişti, un fagotist, o fagotistă şi interpreta la harpă.
Bravo lor!
În partea a doua
orchestra condusă de Jarvi a interpretat Cantata
Carmina Burana de Carl Orff.
Orchestra a avut suportul Corului Filarmonicii George Enescu condus de Iosif
Ion Prunner şi de Corul de Copii Radio condus de Voicu Popescu. În plus au
cântat şi trei solişti soprana Jennifer O'Loughlin, baritonul Daniel Schmutzard
şi contratenorul Max Emanuel Cencic.
Această cantată se
pbazează pe 24 de poeme din colecţia medievală Carmina Burana,
sunt în latină în principal dar şi în germana veche şi în provensală. Se cântă
bucuria vieţii cu toate plăcerile şi dezmăţul pe care îl dă alcoolul, bucuria
venirii primăverii. Prima şi ultima parte a cantatei sunt intitulate "Fortuna Imperatrix Mundi".
Pe lângă voci şi instrumentele normale cantata impune folosirea unor instrumente speciale de percuţie şi a două piane. Am putut urmării cu plăcere pe energicul dirijor cu a transpirat abundent ca să creeze atmosfera compoziţiei. Îmi amintesc şi de audiţia cantatei al Piteşti dar orchestra era mult mai săracă.
Pe lângă voci şi instrumentele normale cantata impune folosirea unor instrumente speciale de percuţie şi a două piane. Am putut urmării cu plăcere pe energicul dirijor cu a transpirat abundent ca să creeze atmosfera compoziţiei. Îmi amintesc şi de audiţia cantatei al Piteşti dar orchestra era mult mai săracă.
A fost o seară reuşit care a mulţumit pe cei vreo
douăzeci de auditori!
Transmisiunile pe viu in salile de cinema a spectacolelor din toata lumea sint o binecuvintare si o mare bucurie. Cu un minim efort esti la Moscova, Viena, New York....si apoi dormi acasa!! Astept reluarea festivalului Enescu peste ocean.
RăspundețiȘtergereInteresant! Ai auzit ceva în sensul ăsta cu Enescu la New York?
Ștergere