Pensiunea
Albota
A doua zi pe 23
august, pe vremuri zi importantă, Măriuca ne-a oferit o excursie prin
împrejurimi Arpaş, Cârţişoara, Cârţa.
Vremea nu era bună, a
plouat dar nu era frig şi aşa ne-am putut bucura de cele ce vom vizita.
Primul obiectiv a
fost Pensiune Albota.
Am ajuns acolo pe
drumul spre Arpaş pe un drum spre munte proaspăt asfaltat şi am
ajuns într-o zonă
superbă pe râul Arpaş. Aici un întreprinzător sas, Martin a fondat o
păstrăvărie cum eu personal nu am mai văzut.
Sunt păstrăvi de
toate mărimile de la din cei mici la unii imenşi care erau special pentru
reproducere. În acest iaz am văzut exemplare imense de peste 10 kg.
În alt iaz am văzut
şi sturioni pe care domnul Martin i-a primit de la alt crescător de peşti după
cum mi-a relatat. Pentru că am avut şansa să mă conversez cu acesta. Mi-a
explicat că păstrăvii albi sunt albinoşi din modificări genetice care au fost
dezvoltaţi de danezi şi care au o carne specială pentru filetul de păstrăv.
În această
păstrăvărie poţi să devii pescar plătind doar 5 lei, dacă ai prins atunci
exemplarul trebuie plătit şi este altceva.
Am ajuns când o
echipă coordonată chiar de patron recolta păstrăvi de mărime normală, cam 15-20
cm pentru iazul unde se pescuia. Era însoţit de un frumos exemplar de Golden
Retriever şi se întreţinea cu o familie de germani aflaţi în vizită.
Pensiunea îşi procură
energie electrică de la o micro hidrocentrală amenajată pe râul Arpaş.
Zona este magnifică
dar Măriuca ne-a spus că mai avem de vizitat şi am plecat de aici.
Mânăstirea Cârţişoara
Drumul l-am continuat
spre Mânăstirea Cârţişoara printr-o zonă de păşune cu mesteceni care îndrăznesc
să spun că semăna cu cele din Germania cea verde! Drumul nu mai era asfaltat
dar era foarte bine aranjat,probabil că era structura pentru o asfaltare
apropiată.
Am ajuns într-un colţ
de pădure la Mânăstirea Cârţişoara. Este nouă, a fost refondată după 1990 pe un
loc de ctitorie de pe vremea lui Mircea cel Bătrân care era şi Herţeg
al Făgăraşului.
În prezentarea mânăstirii
răzbate ura cam ciudată pe catolici, cauzată de excesele generalului austriac
Bukow care a distrus mânăstiri ortodoxe în Ardeal.
Din fericire în acea
vreme fruntaşii români nu s-au împiedicat în dispute dogmatice şi au acţionat
împreună împotriva împilării conaţionalilor de aristocraţia maghiară. Pentru că
nu am citit nicăieri despre dispute de acest gen şi prelaţii ortodocşi şi uniţi
greco-catolici au salutat cu entuziasm Unirea din 1918 la Adunarea de 1
Decembrie de la Alba Iulia.
Eu în adolescenţă am
trăit o altă mare nedumerire privind Şcoala Ardeleană iniţiată de intelectuali
români de religie unită. Acest lucru era strict cenzurat şi în cartea noastră
de Literatură Română autorii manualului constatau cu mare satisfacţie despre
punerea în discuţie a infailibilităţii papale. Mă întrebam de acest lucru
pentru că habar nu aveam că nu Samuil Micu, Petru Maior şi Gheorghe Şincai erau
uniţi, educaţi la Roma. În Lepturariul Românesc al lui Aron
Pumnul, care cred că era şi el unit, dar care a fost profesor în Bucovina
ortodoxă el remarca spusele unui intelectual ardelean că românii din sud, din
Principate nu au prea mari reflexe naţionale.
Sentimentul naţional
al românilor l-au trezit ardelenii uniţi şi acestei biserică samavolnic
desfiinţată de comunişti îi datorăm retrezirea mândriei naţionale.
Şi prin mătuşa Ana,
sora mamei, călugăriţă unită îi datorez pentru că a adus-o la pe mama la
Ploieşti unde mi-a întâlnit tatăl.
Aşa că eu sunt foarte
bucuros că biserica unită a reînviat şi nu mă deranjează de loc chiar dacă sunt
ortodox în continuare.
Gugumăniile apărute
în presă privind anumite hotărâri de la recentul Sinod ortodox din Creta că ar
afecta puritatea ortodoxiei mă întristează.
Această ramură
eretică a creştinismului, pentru că patriarhul de la Constantinopol nu a mai
recunoscut supremaţia papală, împins de interesele mici şi prostia
împăraţilor bizantini în 1054 trebuie să redevină ecumenică şi să
reapropie de cealaltă ramură catolică. Suntem toţi creştini şi idioţenii
medievale de acum 1000 de ani trebuie lăsate la o parte.
Oricum m-am bucurat
la Mânăstirea Cârţişoara de frumuseţea peisajului, de aerul patriarhal şi de
atmosfera sfântă a unei aşezări monahale.
La Muzeul Badea
Cârţan
Badea Cârţan |
Coborând pe şoseaua
Transfăgărăşanului am intrat în Cârţişoara şi am ajuns la Muzeul Badea Cârţan.
Badea Cârţan a fost
un păstor român autodidact care a plecat pe jos spre Roma spre a le arăta
italienilor de la Roma cum arată daci sculptaţi pe columnă.
Casa lui Badea Cârţan |
În curtea muzeului se
află o veche clădire a casei lui Cârţan din bârne şi zugrăvită în albastru pe
dinafară şi acoperită cu trestie. În interior se observă o mică bucătărie cum
întâlneşti pe la munte şi în cealaltă cameră un interior clasic ardelenesc
inclusiv coşul de nuiele agăţat de tavan în care erau legănaţi copii de ţâţă.
În spatele clădirii
era şura la fel acoperită cu trestie. Însă ustensilele din gospodărie
mi-au reamintit de copilărie unde am revăzut toate aceste scule şi unelte
necesare într-o gospodărie tradiţională.
A fost o mare plăcere
să văd amintirea unui dintre românii cu care ne mândrim şi azi.
La Cârţa la
mânăstirea cisterciană
Parcul de lângă Mănăstirea cisterciană Cârţa |
Următorul obiectiv al
excursiei noastre a fost mânăstirea cisterciană din Cârţa.
Cârţa a avut o
importantă populaţie săsească şi mânăstirea este parte a acestei moşteniri.
Trecem printr-o localitate exemplară cu asfalt bun pe şoseaua principală. Cam
toate faţadele caselor sunt zugrăvite de curând şi în dreptul fiecărei case
sunt jardiniere.
Totul se datorează primarului Magheru, fost tehnician la
Mârşa. După nume se pare că primarul este oltean, dar asta nu l-a împiedicat să
fie un excelent primar căruia i s-a dus buhul în zonă.
Harta Ardealului săsesc |
Măriuca şi-ar dori un
primar la fel. Klingeis a dezamăgit-o!
Ajungem la ruinele
mânăstirii care arată foarte impresionant şi monumental. Asta mi-a amintit de
ruinele de la Hollyrood Castle din Edinburgh. Monumentul a fost se pare
recondiţionat şi cu bani europeni.
Afişele subliniază că
nu este opera saşilor, ci a călugărilor cisterciene originari din Citeaux,
Franţa, călugări de origine burgundă care certifică faptul că parte însemnată
din coloniştii saşi erau din zonă deci din Luxemburg de unde şi legăturile
Sibiului cu această mică metropolă şi stat europene.
Dialectul din zonă aduce
cu cel vorbit şi azi de luxemburghezi. Mânăstirea a fost fondată în 1201 cam în
timpul celei dea doua Cruciade. Mânăstirea a fost distrusă inclusiv de turci
dar a rămas turnul specific goticului burgund şi capela care a devenit biserică
luterană. Poţi vedea locul unde se citea Evanghelia şi în curtea bisericii se
află un cimitir al militarilor germani morţi în Marele Război 1914-18. Pe unul
din ziduri tronează şi statuia lui Roland eroul lui Karl der Grosse -
Charlemagne. Aflu dinspre Neagu Djuvara că românescul crai pentru vine chiar de
la împăratul Carol cel Mare.
Biserica luterană |
Interiorul bisericii
este baroc cu două orgi şi totul este pregătit pentru slujbă, doar enoriaşi mă
întreb dacă mai sunt.
Zona aceasta are
puternice tradiţii germane prin saşii care sunt stabiliţi aici de mai mult de
800 de ani. Din păcate comunismul i-a alungat, nu administraţia românească după
1918 cum sugerează un neghiob cu nume unguresc. Ungurii au reuşit chiar să
maghiarizeze pe şvabii din Satu Mare prin intermediul politrucilor comunişti
care abundau după 45.
Observ că unii dintre
saşi au revenit şi unii prosperă şi este un lucru bun, românii îi aşteaptă cu
braţele deschise, nimeni n-ar obiecta dacă ar re-emigra.
Statuia lui Roland |
Locul Evangheliei |
Şi aşa a luat sfârşit
o zi extrem de interesantă prin zona de unde începe partea nordică a şoselei
Transfăgărăşan.
1. Am fost și eu la Cîrța în Iulie. Îmi pare rău că am trecut în grabă prin micul muzeu de la ruinele mănăstirii. Satul arată într-adevăr bine.
RăspundețiȘtergere2. În ceea ce privește greco-catolicii (și catolicii) părerea mea este exact inversă. Nu doar Bukow dar și în cele două războaie mondiale catolicii (germanici sau unguri) au distrus sute de biserici românești. Au oprimat ortodocșii. Iar unirea de la 1700 s-a făcut cu forța și prin înșelăciune. Orice reclamație ulterioară a fost nebăgată în seamă și Vaticanul nu zicea nimic contra Habsburgilor. Apoi trădătorii din Ardeal (chiar și azi) s-au racolat adesea dintre greco-catolici. Și această unire a făcut mult rău și ucrainienilor mai ales dar și bulgarilor și sîrbilor - ceva mai puțin.