Era normal să apară o
carte despre mitul Eminescu din pana lui Boia, pentru că se preocupă constant
de miturile istoriografiei româneşti.
Mihai Eminescu este
cel mai important poet clasic român, care reuşeşte să facă din limba română o
limbă a poeziei. Dacă imediat după moarte el este considerat un poet al
sentimentului pesimist sub influenţa culturii germane de la care s-a adăpat,
odată cu aducerea la lumină a manuscriselor eminesciene păstrate de Titu Maiorescu
el devine poetul naţional, marele patriot naţionalist de la care se revendică
toţi românii.
Mitul românului absolut, cum se exprimă Boia
după filosoful oral Petre Ţuţea răspunde frustrărilor noastre cauzate de
complexele de inferioritate ale românilor.
Pentru că în perioada
modernizării României din finalul secolului al XIX aveam nevoie de un asemenea
mit.
Statalitatea
românilor apare relativ târziu în contextul medievalităţii europene prin două
principate extracarpatice Valahia şi Moldova, căzute repede sub stăpânirea
Imperiului Otoman, iar apoi şi prin al treilea principat autonom apărut după
prăbuşirea Regatului Maghiar, Transilvania, care este eliberat de turci la
începutul secolului al XVIII şi integrat Imperiului Habsburgic.
Aceste complexe de
inferioritate exprimate în primul rând faţă de maghiarii vecini la vest şi mult
mai integraţi paradigmei occidentale au făcut printre altele să se dezvolte
mitul Eminescu.
Este interesant în
studiul lui Boia că de fapt Eminescu nu a fost un militant al României Mari, ci
al unei integrări culturale a românilor din zonele sub stăpânire străină, din
cele două imperii vecine Rusia ţaristă şi Imperiul Austro Ungar. Argumentul
pentru un înainte gânditor naţional este dat de versurile din Doina, cu profeticele sale
delimitări geografice: "De la Nistru pân' la Tisa", "Din
Hotin până la Mare". Acestea sunt de fapt hotarele est vestice şi nord
sudice ale României Mari.
Boia face analiza
cronologică a mitului eminescian de la începutul secolului XX, cu analizele lui
Lovinescu şi mai ales cu excepţionala Viaţă
a lui Eminescu, scrisă de G.
Călinescu.
În finalul deceniului
4 a fost anexat şi ideologiei legionare, ca după 1944 să cunoască o nouă
răsturnare spectaculoasă devenind poetul exclusiv al lui Împărat şi proletar. Această
poezie îl anexează ideologiei comuniste tiermondiste.
Ca în final de regim
comunist ciracii lui Ceauşescu să-l anexeze definitiv şi ireparabil naţional
comunismului. De fapt Eminescu era ocazia ca famenul Ceauşescu să mai fie un
pic cădelniţat.
Perioada post
comunistă a prilejuit o nouă reevaluare a mitului eminescian, unii
exploatându-i naţionalismul şi xenofobia din articolele politice, alţii evidenţiindu-i
antisemitismul. Mă întreb totuşi cum Eminescu a scăpat ocazia a să-i
batjocorească poetic pe evrei, spre deosebire de „bulgăroi cu ceafa groasă şi grecotei cu nas subţire”,
care ne determină să încercăm a-i încadra pe vecinii de la sud în aceste
procustiene modele antropometrice?
Totuşi scandalul
privind moştenirea eminesciană l-a declanşat dosarul din 1998 al revistei Dilema.
Retrospectiv
argumentele erau scoase în special de foste frustrări şcolăreşti ale unora
ajunşi majori şi cu pretenţii de scriitori. Tot atunci rămâne şi expresia scheletelor din dulapul lui
Eminescu, care-l urmăreşte tot timpul pe Horia Roman Patapievici.
În concluzie Lucian
Boia ne spune că orice mit ar fi construit care să corespundă nevoii noastre de
fi mai cunoscuţi şi apreciaţi în lume, dar Eminescu rămâne în continuare marele
nostru poet clasic!
Lucian Boia este prea prolific și...multilateral dezvoltat ca să crezi și să fii de acord cu tot ce scrie. Am citit cîteva cărți ale sale și am descoperit erori grave(confirmate ulterior cu alte surse). Cine scrie sau vorbește prea mult devine superficial sau dornic de popularitate dubioasă. Asta nu înseamnă desigur că trebuie ignorat și necitit.
RăspundețiȘtergere