Mai aveam luată de la Bibliotecă şi Orbirea lui Elias Canetti.
Pe tabletă terminasem The
Finder de Colin Harrison şi
aveam şi History of Jews de Paul Johnson începută de mai
demult.
Pe plaja din Skala Potamia am început să citesc cartea lui Johnson pe
tabletă şi cartea lui Canetti, dar am abandonat-o după mai mult de o sută de
pagini, nu era cartea de citit pe plajă.
Aşa că m-am orientat la celelalte două cărţi luate în vacanţă.
Strania istoria a
comunismului românesc (şi nefericitele lui consecinţe) de Lucian
Boia
Această carte este dedicată istoriei recente a României şi este în tonul celorlalte eseuri scrise de prolificul Lucian Boia.
Mărturisesc că a
trebuit să revăd cartea ca să-mi reamintesc de ea. Este ca un şampanie ale
cărei bule pişcă limba şi-ţi dă senzaţia de răcoare.
Boia trece în revistă
povestea comunismului românesc. Din 1949 am fost şi eu martor a acestei poveşti
şi intim implicat. Din cauza faptului că părinţii nu mi-au transmis nici o
opinie politică am fost un îndoctrinat până la adolescenţă. Îmi aduc aminte că
dintre toate mutrele Biroului Politic Executiv sau cum se chema pe atunci
conducerea PMR îmi plăcea moaca lui Ceauşescu, ceilalţi aveau mutre de
criminali patibulari.
Am aflat ulterior că
în fruntea PMR erau mulţi de origine evreiască, dar pentru copilul care eram în
anii 50-60 acest lucru nu avea absolut nicio semnificaţie.
Ai mei erau prieteni
cu familia Iosif, Paula fiica lor era colegă cu sor'mea, iar eu mă ştiam din
copilărie cu Micky B. Familia Iosif a emigrat în Israel la începutul anilor 60,
iar Micky cred că după studenţie. De fapt au emigrat şi prietenii mei saşi din
copilărie. Şi evreii şi nemţii din România
au părăsit ţara din cauza comunismului.
Ulterior am aflat din
relatările securiştilor că tata a fost legionar, adică cum mi-a spus odată
tata, l-a înscris la legionari Chiciu, un coleg de serviciu iar că în vremea
rebeliunii legionare a stat ascuns.
După ce au venit la
putere comuniştii tata împreună cu fratele cel mai mic Vasile s-au înscris în
1945 la ei, în contra sfatului dat de nenea Gheorghe, fratele lor cel mare,
care spunea că în trei ani comuniştii vor întoarce foaia şi aplică dictatura
proletariatului. Nenea Gheorghe a fost vizionar, pe tata l-au găsit pe listele
legionarilor în 1948 şi l-au dat afară. L-au chemat la securitate şi l-au
ameninţat să nu facă politică şi că are noroc că este muncitor că altfel locul
lui era puşcărie cum ar fi meritat!
Şi aşa completam eu
în primară tot felul de documente unde eram întrebat de apartenenţa politică a
părinţilor înainte şi după 23 august şi eu completam fără apartenenţă politică. Singura atitudine politică a tatei a fost
că era abonat
În schimb la ţară
ascultau înrăiţi tot timpul Europa Liberă şi în Prahova şi la Avrig în Ardeal.
Şi aşa a devenit Europa Liberă sursa mea de educaţie anticomunistă.
Un coleg îmi spunea
că securiştii ştiau cum se aude Europa Liberă de la colţul blocului de
garsoniere unde stăteam. Mă descărcam şi eu şi-l înjuram pe Ceauşescu sus în
munţi unde nu erau turnători. În discuţiile de pe terasa acoperiş a blocului
discutam cu prietenul Mihai V. care devenise virulent şi visceral anticomunist,
dar a avut şansa să plece la Viena şi aşa a scăpat el de comunism!
Şi eu devenisem în
ultimii ani deschis în opinii şi îi înjuram împreună cu colegii, până m-a
chemat Ringhiopol, secretarul de partid şi m-a avertizat că mă turnase cineva
că vorbesc prea mult de revolta muncitorilor din 15 noiembrie de la Braşov. Am
aflat că indicaţia i-a dat-o securitatea că aşa acţiona ea, prin intermediul
partidului la membrii lui. Mă făcusem membru de partid din 1983, de fapt ar fi
trebuit să devin membru din 1968, din anul doi de facultate. Însă unul de la
partid, mi-a reproşat că refuzasem să devin secretarul UTC, mă justificasem
atunci că deja eram preşedintele Asociaţiei Studenţilor pe an (încă nu
deveniseră studenţii comunişti!) şi că pe vremea aia se purta moda să nu faci
cumul de funcţii. Şi aşa am amânat să dau cotizaţie la PCR 15 ani, dar am rămas
cu aia de la UTC.
Securiştii nu luau
măsuri decât împotriva celor care luau atitudini publice, cum a făcut Costescu
în 1989, ştiau că toţi îi înjuram pe ei, partidul şi mai ales pe Ceauşescu şi
sinistra lui consoartă.
Interdicţia de ieşire
în străinătate se limita la Occident, aşa că am avut ocazia să ies prima dată
în măreaţa Uniune Sovietică în octombrie 1977, când se împlinea o vârstă
rotundă a Marii Revoluţii din Octombrie, sărbătorită de 7 noiembrie, chestiune
de calendar pe stil vechi.
Am mai ajuns şi la
Praga, în Cehoslovacia în 1983 când la noi funcţiona din plin raţionalizarea şi
am rămas şocat că acolo găseai de toate în alimentare şi la cârciumi bere bună,
comparativ cu porcăria autohtonă!
Comunismul a fost o
chestiune sinistră şi toată lumea s-a bucurat iniţial de prăbuşirea lui, după
aia au apărut nostalgiile, dar constat că cei mai mulţi profitori ai prăbuşirii
comunismului sunt de fapt foştii securişti, transformaţi în prosperi afacerişti
şi bisnismani.
Cartea lui Boia este
cam în aceeaşi idee, dar pun pariu că şi povestea relaţiei mele cu comunismul poate
fi mai interesantă hahaha.....
Existenţa prin
cultură. Represiune, colaboraţionism şi rezistenţă intelectuală sub
regimul comunist de Gabriel Andreescu
De fapt lectura
acestei cărţi mi-a obliterat memoria privind cartea lui Boia. Este o carte
puternică, bazată pe cercetările sale în arhivele securităţii şi este o privire
atentă şi scrupuloasă privind situaţia culturii româneşti, în special a
scriitorilor şi literaturii româneşti. Era nevoie de un fizician cu educaţie
ştiinţifică şi cu obiectivitate unuia neimplicat în luptele literare ale
vremurilor comuniste. Îl ajută şi faptul că a fost unul din puţinii noştri
dizidenţi şi faptul că acum este profesor la SNPSA.
După ce în siniştrii
ani 50 securitatea se ocupa pe represiunea elitelor de tot felul din România,
inclusiv culturale, începând cu anii 60 până la prăbuşirea comunismului
partidul şi câinele lui de pază, securitatea au concentrat pe supravegherea
scriitorilor enorme resurse, probabil mult mai mari decât în alte zone având în
vedere numărul redus al scriitorilor.
De ce?
Pentru că ţine de
esenţa ipocriziei acestui sistem totalitar ca în zona publică partidul,
dictatorul să pară că sunt iubiţi de popor şi ca ţara să pară prosperă şi
fericită. Este aici o minciună absolută, teribilă şi ticăloasă pentru că
situaţia se prezenta exact invers. Se confirmă esenţial anecdota despre
comunism că s-a prăbuşit din cauza faptului că toată energia se concentrase pe
claxon!
Repercusiunea cea mai
importantă a scrutării literaţilor şi a măsurilor represive luate împotriva lor
este lipsa unei societăţi civile în România în comunism. Dacă în alte părţi s-a
putut dezvolta o societate informală care se împotrivea comunismului prin
diferite metode la noi dizidenţa a fost absolut minoră numeric şi cu puţine
rezultate palpabile.
Scriitorii s-au
justificat că au făcut rezistenţă prin cultură, cu rezultatul că nu au existat
multe cărţi interzise în sertarele lor.
Gabriel Andreescu
face şi o categorisire a acelor care au acţionat doar prin scrierea de opere
care nu respectau linia oficială în majoritate şi cei foarte puţin care se
împotriveau liniei partidului şi deveniseră dizidenţi.
Gabriel Andreescu
denumeşte rezistenţa culturală mai degrabă existenţa prin cultură decât ca o
atitudine definit contrară comunismului.
Autorul se ocupă de
mai multe cazuri din cultura română.
Cazul Şcolii de la
Păltiniş este luat din discuţie, atitudinea lui Andreescu fiind cel puţin
critică. El explică apariţia Jurnalului
de la Păltiniş şi ulterior a Epistolarului prin faptul că Noica avea o atitudine
naţionalistă, critică la adresa Occidentului, o societate a untului, dar şi de
relaţia cu securiştii pe care voia să-i convingă de o un antrenorat de genii.
De fapt apariţia acestei cărţi a beneficiat şi de referatul favorabil al lui
Ion Ianoşi. Jurnalul de la Păltiniş presupunea o atitudine culturală care a
şocat şi entuziasmat intelectualitatea română. Regimul nu a apărut deranjat că
modelul de educaţie păltinişean nu punea în discuţie fundamentale regimului.
Cei doi corifei, Liiceanu şi Pleşu au fost cauţionaţi şi de Monica Lovinescu şi
asta le-a sporit respectabilitatea. Andreescu le pune sub semnul întrebării şi
atitudinile de opoziţie la regimul comunist pentru că ambii au beneficiat de
burse Humboldt, chiar dacă Pleşu a suportat exilul de la Tescani ca
rezultat al afacerii transcendentale. Jurnalul de la Păltiniş i-a propulsat pe
cei doi în referinţe ale culturii române şi mari anticomunişti post mortem care
probabil explică mefienţa lui Gabriel Andreescu, care chiar a fost dizident,
când noi ceilalţi făceam de frică pe noi.
Autorul ia în
discuţie două cazuri flagrante de manipulare. Toate s-au petrecut din cauza
analizei superficiale a documentelor securităţii. Securitate a fost mizerabilă
şi arhivele ei dovedesc din plin asta, urma lor murdară intoxică şi azi viaţa
noastră după mai bine de 27 de ani de post comunism.
Un caz flagrant de
citire pe invers a documentelor securităţii este cazul lui Mircea Iorgulescu.
Acest critic literar a părăsit România în 1989 şi a lucrat la Europa Liberă şi
la Radio France, fiind azi decedat. pe la începutul anilor 2000 a fost acuzat de
prietenul său Bujor Nedelcovici că acesta l-a turnat la securitate. Ceea ce
rezultă este că se pare că Iorgulescu avea relaţii cu securiştii şi încerca
să-şi protejeze colegii şi că pe Nedelcovici a încercat să-l convingă să nu-şi
publice cartea în Occident. Cei de la CNSAS l-au declarat că a făcut
poliţie politică şi în justiţie Curtea de Apel a confirmat verdictul, era o
judecătoare tânără, care habar n-avea cum a fost în comunism. Verdictul a fost
anulat de ICCJ, probabil că acolo erau oameni mai în vârstă şi ştiau bine cu ce
se mănâncă securitatea.
În schimb denunţătorul
lui Bujor Nedelcovici, refugiat în Occident nu iese bine de loc, ba chiar bine
şifonat, mai ales că recunoaşte că dovezile nu au fost convingătoare. Nici mie
nu-mi place Nedelcovici care declar pe la televiziune odată că vine în România
să ne înveţe cum este cu democraţia. Este cazul unui vanitos, de care este plină
lumea literară.
O mare nedreptate i
se face şi memoriei lui Ştefan Augustin Doinaş. Prima acuză pe care i-o aduce
marelui poet este a lui Adrian Păunescu, chiar el se erijează în denunţător de
turnători. De fapt totul se bazează pe nişte documente provenite de la securistul
care l-a obligat să devină informator, adus în zeghe de puşcăriaş să-l denunţe
pe Negoiţescu prin anii 50.
Nu se confirmă nimic
din ce au presupus unii şi aici este vinovat şi prietenul său Nicolae
Manolescu, care-l propulsase senator PAC. El cauţionează o teză de doctorat ca
bazată pe documente, dar de fapt pe păreri ale autorului care vrea să-l
încrimineze pe Doinaş. Ori activitatea lui Doinaş a fost extrem de demnă în
anii terminal ai comunismului. Este adevărat că în anii 50 îşi dorea să revină
în literatura română, a scris şi versui proletcultiste sub pseudonimul Ion
Motoarcă! Este trist chiar jalnic cum se murdăreşte memoria unuia din cei mai
importanţi poeţi postbelici.
Aceste însemnări le-am făcut exact după ce terminasem de citit dosarul din
Dilema veche de acum 2 săptămâni dedicată cititului, unde sunt recomandări
pentru cărţi de vacanţă, am găsit şi cartea lui Boia printre ele.
Joe pe când o lista a turnatorilor de la IRNE?
RăspundețiȘtergere