Mihai Sebastian |
Ocazia
traducerii romanului De
două mii de ani de
Mihail Sebastian în limba engleză îi prilejuieşte o cronică în New York Review of Books lui John Banville,
prestigios scriitor irlandez.
Am
citit mai demult romanul şi nu mi-l amintesc cu exactitate. El a fost celebru
la jumătatea anilor 30 pentru prefaţa scrisă de Nae Ionescu romanului în care
acesta interzice evreilor asimilarea în cultura autohtonă.
Banville
depistează în roman personaje cu cheie care îi reprezintă pe Nae Ionescu,
Mircea Eliade sau Emil Cioran.
Şi
acesta ne aduce aminte de trecutul deochiat şi ruşinos al României
interbelice.
De
fapt cronica lui Banville se intitulează Surrounded by Jew-Haters -
Înconjurat de care urăsc evreii.
Atmosfera interbelică era otrăvită de antisemitism. Culmea că
Mihail Sebastian a fost angajat la Cuvântul,
ziar cu orientare de dreapta şi-l idolatriza pe Nae Ionescu profesorul şi
mentorul său, ideolog al autohtonismului xenofob cu accente antisemite.
Atât în roman cât mai ales în Jurnal, personalităţi de primă
mărime ale culturii româneşti apar într-o lumină extrem de dezavantajoasă şi
din păcate reală. Şi îl vedem alături de Eliade şi Cioran pe Camil Petrescu!
Singura figură luminoasă rămâne Eugen Ionescu!
De
fapt Banville face aluzii mai ales la Jurnalul
său tradus de mai demult în engleză pe care îl pune în categoria mărturiilor de
tipul Jurnalul Annei Frank sau a Amintirilor lui Viktor Klemperer.
De
fapt citind despre aceste lucruri de apucă o ruşine cumplită!
Epoca
idolatrizată de noi a avut şi aceste accente absolute care te umple de oroare.
De fapt au mai răzbătut ceva şi în epoca adolescenţei mele şi acum sunt
resuscitate pe internet tot felul de anti-semitisme absolut jenante.
De
ce? Pentru că azi putem compara comunităţile islamice care emigrează din
Orientul Mijlociu, locul unde se află şi Israelul, patria de azi a evreilor. Pe
când evreii din diaspora urmăreau asimilarea, tendinţele Islamului este de a
asimila cu anasâna Occidentul.
Contribuţia
evreilor a fost esenţială în dezvoltarea României moderne şi meritele sunt
incontestabile, iar felul în care guvernul Antonescu a tratat pe concetăţenii
de religie iudaică este complet inacceptabil.
După
ocuparea Basarabiei şi a Bucovinei de Nord de către sovietici în 1940 şi a unor
excese a unor evrei bolşevizaţi, antisemitismul a devenit visceral şi sinistru
în România.
Când
aceste teritorii au fost reocupate de România au apărut represiuni sângeroase
în aceste regiuni cu mutarea în lagăre de muncă în Transnistria, care împreună
cu pogromul de la Iaşi din 1941 şi represaliile absolut inacceptabile de la
Odessa unde la case pline cu prizonieri evrei li s-a dat foc!
Este
contribuţia românească al Holocaust care umple de ruşine istoria noastră
recentă şi care nu are justificări, oricâte s-ar căuta.
Însă
putem privi astăzi fără complexe şi remuşcări aceste evenimente triste, fără
însă să nu le reamintim din când în când, pentru că fac parte, vrem nu vrem din
istoria României.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu