Aceşti tineri sunt produsele şcolii de
literatură a lui Manolescu, în primul rând, de la Facultatea de Litere a
Universităţii Bucureşti.
Domnul Manolescu este şocat de utilizarea
unor instrumente ale criticii literare care îi par prea exotice şi cam
stângiste după gustul unui spirit conservator. La trei sferturi de veac nu poţi
fi altceva!
Chiar dacă nu sunt cu expertiză în domeniu
cred că tinerii emuli ai lui Manolescu au acces mult mai larg la noi metode
critice care sunt elaborate prin mediul cultural american, mai ales în
universităţi. Acolo predomină un sentiment de vinovăţie faţă de popoarele
supuse colonialismului, sunt derapaje privind feminismul care se înscriu într-o
atmosferă foarte liberală (în aproximaţie americană!) care este de fapt
stângistă şi foarte stângistă.
Această cale a fost părăsită în Europa,
mai ales după falimentul comunismului, dar supravieţuieşte bine mersi în zona academică
americană.
Inclusiv unii din neoconservatorii care au apărut ca ciupercile,
originează tot din stânga.
Exemplul este un academic american de origine românească,
convertit le neoconservatorism şi care vine din acea zonă troţkistă, spun unii
avizaţi, dar care acum, din păcate! nu mai este capabil decât să alcătuiască
liste de autori în care se auto-introduce.
Diversitatea surselor pe care el
facilitează internetul şi pe care seniorii de genul lui Manolescu şi alţi în
care mă includ nu au cunoştinţe pentru a-l utiliza, îi avantajează pe aceşti
tineri care au crescut cu computerul în multitudinea sa de variante.
Cred că mulţi dintre cei care au
preocupări umaniste nu realizează importanţa internetului şi că sunt efecte
care suplinesc lipsa de lectură pe suportul tradiţional de hârtie.
Tinerii de azi sunt mult mai informaţi
decât generaţiile precedente. Asta însă nu suplineşte supleţea şi adâncimea gândirii.
Probabil că domnul Manolescu nu are sursele
de inspiraţie ale noilor critici, el a rămas la Thibaudet, nu are acces la
aceste noi cărţi privind tendinţele contemporane din evaluarea critică a
literaturii, se bazează pe memorie, care te poate trăda la această vârstă.
Eu de exemplu încerc să mă verific pe
internet la anumite informaţii şi câteodată sunt trădat de propria
superficialitate şi primesc corecţiile cititorilor mei. Nu-i nicio nenorocire!
Domnul Manolescu are încă fineţea
instrumentului său critic are intuiţia valorii literare.
Şi eu sunt un conservator şi nu am nicio
încredere în noile romane sau noua poezie, apărute după 1990. Am citit câte producte care erau orice, dar nu poezie. Şi la notorietatea acestor indivizi a contribuit şi promovarea
prin mult lăudatul ICR al lui Patapievici, care i-a stipendiat pe unii autorii
fără pic de valoare literară. De asta se cam feresc să o spună chiar aceşti
tineri critici, care-i replică lui Manolescu acum.
Unul dintre ei, pentru care am
consideraţie, Paul Cernat derapează încântat, când pe forumul Observatorului Cultural un neica nimeni, un anume Michael
Shafir, zis export politolog, sau cam aşa se exprimă la dărâmarea statuii
culturale ale lui Manolescu. I-am şi replicat că a scăpat ocazia să rămână
filosof!
În pofida observaţiilor şi cusurgiei unora
dintre tinerii literaţi, Nicolae Manolescu este stejarul criticii literaturii
române, iar ei sunt încă nişte puieţi, care încă stau la umbra impunătorului
arbore!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu