Așa că
periodizează acest mileniu al tăcerii românilor în trei intervale:
1. Populațiile
migratoare în nordul Dunării (275-602)
2. De la
instalarea slavilor la revenirea imperiului (602-970)
3. De la revenirea
imperiului la Diploma Cavalerilor ioaniți (970-1247)
Ce ne spune
Popoiu?
Că populația daco-română
a continuat procesul de romanizare și după retragerea aureliană prin contactul
și circulația celor romanizați de pe ambele maluri al Dunării. Romanizarea din
sudul Dunării este anterioară cuceririi Daciei de către Traian. Un vector de
romanizare foarte important este creștinismul. În perioada persecuțiilor
împăraților romani împotriva creștinilor, aceștia traversau Dunărea în nord
unde scăpau de aceste persecuții. După ce Constantin cel Mare a decretat
creștinismul ca religie a Imperiului el a procedat la recucerirea teritoriilor
până la Dunăre și a reluat contactul cu cei din nordul Dunării. Este interesant
că liturghia se desfășura în latină până când slavii creștinați au impus
liturghia slavă, predica conrtinuând a fi ținută în românește! Retragerea
aureliană a fost determinată de invaziile migratorilor. Primii au fost goții,
apoi gepizii, hunii, avarii care au constituit un regat cu centru în
Panonia.
Momentul cel mai
important pentru etnogeneza românilor a fost sosirea slavilor începând cu
602. Spre deosebire de ceilalți migratori care nu s-au amestecat cu
autohtonii daco-români, slavii s-au inserat în societate rurală a daco-românilor
și au devenit lideri ai acestor comunități. Ei au fost majores terrae -
boierii. Au influențat limba română care este sinteza dintre limba daco-romană
și limba slavă. Slavii au trecut apoi Dunărea și cei rămași în nordul Dunării
au fost asimilați. Se lămurește și o problemă privind dialectele. Dacă cele
recunoscute, aromâna, megleno română și istro română s-au format prin
interpunerea slavilor între românii din sudul Dunării și cei din nordul
Dunării, rămâne problema faptului că în arealul României de azi, limba nu are
dialecte. Această se datorează faptului că românii acelor vremuri
alcătuiau o civilizație pastorală, rurală, dialectele formându-se în mediul
urban, vezi Italia! Se mai lămurește și o altă problemă, asemănările
vocabularului românesc cu cel albanez. Substratul vechi al românei este cel
traco iliric, moștenim cuvinte vechi care sunt comune cu albaneza. Apoi este
stratul important romanic și finalmente cel slav. Dunărea nu a fost o barieră
și limba română este contribuția populațiilor romanizate din sudul și nordul
Dunării. Informațiile despre români sunt în cronici și documente bizantine,
apoi în cronici și documente ale cancelariei regale maghiare. Documentul cel
mai important despre apariția formațiunilor feudale pe teritoriul românesc este
Diploma cavalerilor ioaniți. Aceste document de cancelarie maghiar menționează
formațiunile feudale din dreapta și stânga Oltului, al lui Litovoi în nordul
Olteniei cu conexiuni în Țara Hațegului, ale lui Iona și Farcaș în Romanați și
cel al lui Seneslau din stânga Oltului pe Argeș. Acesta este nucleul viitorul
stat românesc Rumunskaia Zemlia sau Ungrovlahia-Valahia, după Constantinopol.
Formațiunile sociale prime au fost de tip gentilic, ele au evoluat spre
apariția unor șefi ale acestor formațiuni care erau juzii, vezi județele sau
cnezii în slavă ca apoi să evolueze în asociații numite voievodate și în fine
să formeze un principat-voievodat. Apariția Valahiei este înconjurată de
legende. Popoiu acreditează ipoteza lui Tocomerius ce ar corespunde cu
legendarul Radu Negru, descălecătorul din Țara Făgărașului. Oricum și Basarab
și fiul lui erau cumani catolici, pomeniți într-o bulă papală de la Avignon.
Alexandru, fiul lui Băsarabă, sub presiune boierilor de origine slavă se
botează ortodox și aduce pe Episcopul de la Vicina la Argeș și-l face
mitropolit primat ortodox.
La fel și formarea
principatului Moldovei este învăluit în legenda vânătorii bourului de către
Dragoș, dar există documente maghiare despre voievodatul șui Dragoș, apoi de
revolta lui Bpogdan Vodă care întemeiază principatul independent al
Moldovei.
O problemă care se
dezbate azi este ce limbă vorbeau Mircea cel Bătrân, sau Ștefan cel Mare. Este
evident că limba română! Chiar dacă ierarhia feudală românească era legată de
amintirea slavă, de ortodoxia în limba slavă, ei vorbeau românește cu supușii.
Este certificat de altfel că în Valahia supușii șerbi erau numiți rumâni, datorită
faptului că boieri aveau origine străină, slavă. Acești boieri se
asimilează și adoptă limba română, certificată de Scrisoarea lui Neacșu de la
Câmpulung din 1521. Același lucru s-a întâmplat cu nobili normanzi care vorbeau
franțuzește și asimilați în secolele XV-XVI folosesc engleza ca limbă de
conversație și cancelarie.
Cartea lui Popoiu
este o carte extrem de interesantă și care lămurește o parte din nedumeririle
despre noi de unde venim și ce am fost. Chiar dacă apar și erori de
ortografie!
Excelent JOE ... Eu sunt ruda cu P.P. Panaitescu pe care l-am mai apucat in viata si de la care am auzit multe .. altfel decat ne invata istoria nationaista si sau comunista. Oricat nu ne-ar place, influenta MAGHIARILOR ( si nu unguri) a fost imensa. La fel si cea SLAVA ... Sub aiurelile Scolii Ardelene ( dornice de a dovedi ca Ardealul este daco-latin ), s-au sters si 300 de ani de imperiu Bulgar in Romania ( slav), si faptul ca aproape toti nobilii isi luau neveste unguroaice, mai ales domnitorii (vezi Mircea cel Batran, de exemplu .. sotie= Mariko Tolmay, celebrul tata walaho-magyar a lui IOAN DE HUNEDOARA ( nume romanizat), ban de Severin, care era sub maghiari si-l chema Woyk ( mama Elizabeth Morsina). Nume orice, dar nu romanesti 100 %.
RăspundețiȘtergereSemnez, Mihai de Ploiesti :) LOL
Salut, Mihai Vasilescu, tizul meu din America, sper că ești bine. Intervin ca să-mi exprim aprecierea pentru comentariul tău, dar și pentru a preciza, deoarece am și eu un comentariu mai jos, că suntem doi Mihai Vasilescu, cititori de blog Joe. Eu semnez de obicei la comentarii Mihai Vasilescu (Londra). Toate cele bune!
ȘtergereHi Joe: Mai întâi îți mulțumesc pentru această lecție de istorie, interesantă și educativă în același timp. Este un subiect la care m-am gândit de multe ori, dar cam atât, pentru că istoria pentru mine întotdeauna a fost ceva vag și enigmatic, niciodată o pasiune (spre rușinea mea).. Am mai învățat ceva și apreciez blogul tău pentru asta.
RăspundețiȘtergereRevenind la realitatea de azi, aici în America am urmărit așa zisă dezbatere dintre Trump și Kamala, ba chiar m-am mirat că încă n-ai "comentat" (citește "bălăcărit") nimic încă, însă nu mă-ndoiesc că va urma. Oricum aici este părerea mea. A fost o dezamăgire din multe puncte de vedere. Trump nu are experiența să răspundă comuniștilor și să folosească lozincile lor împotriva lor. Kamala, după o lună de pregătire, a răspuns la toate întrebările cu lozinci și minciuni, practic nu a răspuns la nici o întrebare, dar a dat aparența de stăpână pe ea și gata de președenție. Trump a apărut cam obosit și iritat. El a trebuit să "lupte" nu numai împotriva Kamalei, dar și împotriva celor doi "anchormen" de la ABC, foarte părtinitori și nepregătiți. Ei au verificat "live" orice răspuns dat de Trump, nici o verificare pentru Kamala care a bătut câmpii mai tot timpul. După părerea mea, au ràmas multe întrebări care nu s-au pus și trebuiau puse, or altfel zis, i s-a dat Kamalei un "free pass".
Joe, nu am cartea și îți sunt recunoscător pentru acest rezumat foarte interesant.
RăspundețiȘtergereDar am o nedumerire pe care o voi formula după o scurtă poveste, construită pe baza altor lecturi. Se știe, Goții au fost păgâni, iar când au fost creștinați de Wulfila, născut pe teritoriul actual al României, ei au fost creștinați în erezia ariană. Dar oricum, goții au dispărut din nordul Dunării, trecând în imperiu. Gepizii, care au fost și ei popor germanic și au devenit aliați ai hunilor, sigur erau păgâni, ca și hunii. Gepizii i-au trădat pe huni la moartea lui Attila și s-au făcut ei stăpîni pe Dacia, după cum reiese din documente ale vremii. Avarii, care i-au izgonit pe gepizi erau și ei păgâni. Slavii (care au început să treacă spre sudul Dunării încă pe vremea gepizilor, prin răsăritul spațiului carpato-danubian, iar apoi au fost aduși în masă de avari pe tot teritoriul din nordul Dunării continuând însă și migrația în Balcani) erau tot păgâni. După o vreme de lupte cu bizantinii, slavii din sudul Dunării au fost creștinați de aceștia și au avut liturghia în limba greacă. Abia după ce a survenit invazia bulgarilor, popor turcic și păgân, și s-a format un imperiu bulgar (nota bene, cu populație slavă și vlahă) situația s-a schimbat. Statul bulgar (care încă se numea hanat și se întindea pe o mare suorafață și la nord de Dunăre) se afla între Bizanț deoparte și statul Moraviei Mari și Francii de Est de celalată parte. Cu toate că populația din sudul Dunării era în mare parte creștinată, elita, adică boierii bulgari erau în continuare păgâni. Se punea problema în ce direcție se va orienta oficial o conducere creștină a statului bulgar. Hanul Boris, după ce a oscilat între cele două părți, a adoptat la mijlocul secolului IX ortodoxia bizantină. Apoi, cu ajutorul unor discipoli ai lui Chiril și Metodiu, biserica bulgară a adoptat alfabetul glagolitic pentru limba slavonă, în care s-au tradus relativ rapid textele religioase importante și care a devenit limba liturgică pentru biserica bulgară. În felul acesta s-a putut renunța la greacă drept limbă liturgică, s-a întărit independența față de Bizanțul grecesc, biserica bulgară a putut deveni autocefală și în scurt timp, hanul și-a luat un titlu imperial, adică țar.
Mă opresc aici cu povestea mea foarte simplificată și poate cu unele inexactități, dar cred că pornind de la această bază, poate fi ridicată în mod pertinent o anumită întrebare.
Așadar, oprindu-mă la momentul cînd au venit ungurii, întrebarea mea ar fi: dacă în toată acea primă perioadă românii, sau mai bine zis populația romanizată de la sud și de la nord de Dunăre, fiind dominată fie de populații păgâne (huni, gepizi, avari, slavi-la început și bulgari-inițial), fie de populații creștinate, dar cu limbi liturgice și scrieri religioase specifice (gotice, grecești, slavone), cum ar fi posibil să se fi menținut, în perioada migrațiilor, la nord și sud de Dunăre, o creștinătate de limbă latină, cum pari a afirma că este opinia autorului. De unde autorități eclesiastice latine după secolul VI, de unde preoți sau misionari și de unde scrieri religioase? Binînțeles că întrucât nu am citit cartea, nici nu-mi trece prin cap să îl critic pe autor, ci din contră, admir foarte mult sinteza foarte interesantă (cum apare chiar din rezumatul tău). Și bineînțeles că nefiind istoric, nu pot discuta competent răspunsuri la întrebări ale istoriei. Dar fiind foarte curios în privința anumitor chestiuni de istorie, cred că pot, pe bază de logică, să sesizez unde apar nelămuriri.
De fapt, întrebarea mea este dacă autorul discută ceva despre această perplexitate a mea.
Ca om serios, șiu că n-ar trebui să mă amestec în domenii la care mă pricep, dar am ajuns la o vârstă la care aș fi plicticos rău dacă aș mai încerca să fiu serios.
Mihai Vasilescu (Londra)
Vorbind de creștinismul românesc el a fost în primă instanță latinofon. Au existat mereu episcopii începând cu Constantin cel Mare care a fondat episcopii latinofone și la fel și urmașii, în special în Dobrogea. Erau și episcopi intineranți de la Constantinopole. Creștinii romanizați au fugit în nordul Dunării în timpul persecuțiilor, lui Dioclețian și alții. Cum am spus ultima episcopie românească importantă a fost la Vicina iar episcopul de acolo a fost mutat la Arges de Nicolae Alexandru Basarab la episcop primat al Ungrovlahiei. Dacă în primă instanță liturghia era în latină, după Justinian a început să predomine greaca, care la noi a devenit slavă prin bulgarii care ne dominau. Singurii care au fost creștinați au fost goții, dar contactul cu daco romanii a fost minimal, la fel ca mai toți migratorii. Singurii care s-au inserat în comunitățile daco romane au fost slavii, asimilați în nord și fondatori ai imperiului bulgar cu bulgarii creștinați. Cum boierii slavi din nord, posibil și veniți acum din sud, au impus liturghia slavă și limba de cancelarie ulterior. După cum îmi aduc aminte Mircea cel Bătrân folosea în cancelaria și latina, nu numai slava. Existau și monede emise de el care aveau inscripții duble latine și slave. Slavizarea completă s-a făcut prin emigrarea în masă a preoților din sudul Dunării din cauza năvălirii turcești. Nicodim de la Tismana este un astfel de exemplu. La Curtea de Argeș sunt urmele unei biserici vechi de prin secolul X. Deci creștinismul a rezistat și continuat. Văd că este și un articol acre confirmă cele demonstrate în carte privind limba română https://adevarul.ro/stil-de-viata/magazin/ciobania-si-barbaria-ne-au-facut-romani-factorii-2387152.html.
ȘtergereMulțumesc mult, Joe. Foarte interesant! Mă corectez la penultima frază din comentariul meu, unde am vrut să spun " știu că n-ar trebui să mă amestec în domenii la care nu mă pricep", dar a ieșit altceva. Scuze.
Ștergere