Acest roman este în ciclul de romane care
au pe Letiția Branea personajul principal. Romanele care au precedat pe acesta
sunt:
Drumul egal al fiecărei zile
Provizorat
Fontana di Trevi
Primul dintre ele Drumul egal al
fiecărei zile este apărut undeva prin anii 70 și apoi următorul Provizorat să
apară prin anii 90. Ele conțin elemente autobiografice. Primul este despre
copilărie, adolescența în Pitești. Următorul este despre debutul scriitoarei
Letiția Branea a căsătoriei cu Petru Arcan, literat bine înfipt la Universitate
și a amorului interzis cu un coleg.
Fontana di Trevi revine cumva în
actualitatea postcomunistă românească. Letiția Branea, emigrată pe urmele
soțului revine în țară să-și revendice averea pierdută a familiei.
În fine în romanul de față Voci la
distanță, Letiția Branea lasă locul prietenei sale din țară doctorița Anda
Burcea și este romanul vârstei scriitoarei. Este unul din cele mai bune romane
de actualitate ale României.
Gabriela Adameșteanu obține un succes
fulgurant cu Dimineața pierdută apărut în anii 80. Este
romanul României burgheze interbelice și cea din Belle Epoque.
Gabriela Adameșteanu este cred că
descendenta cea mai calificată a romancierei Hortensiei Papadat
Bengescu. Dacă HBP se ocup în romanele ei interbelice de aristocrația
românească, Gabriela Adameșteanu este romanciera clasei medii românești,
burghezia din perioada precomunistă, comunistă și postcomunistă.
Am citit cu imensă plăcere acest roman
care este romanul celor de vârsta mea, romanul bătrâneții, a celor născuții în
anii 40 ai secolului XX. Alături de Marin Preda Gabriela Adameșteanu are un dar
rar, acela al povestitorului, al scrisului autentic și pregnant al
realității.
Cum am spus mai sus, romanul nu o
mai are pe Letiția Branea în centru, ci o altă femeie cu care aceasta se
împrietenește cu ocazia drumurilor făcute în România pentru recuperarea unor
proprietăți ale familiei.
Anda Burcea este fiica doctorului chirurg
Dragomir. Bunica ei este Monique adusă din Franța de bunicul Andei, aflat la un
stagiu în Franța prin epoca interbelică. Tatăl Andei este un oltean crescut
într-o familie simplă, care ambițios ajunge medic, elev al bunicului matern al
a Andei. Anda are un frate geamăn, Andu, care dispare misterios undeva prin
finalul anilor 60. Nu se știe ce s-a întâmplat cu el a traversat Dunărea, a
murit sub gloanțele grănicerilor? Fiica Andei, Delia ajuns medic geriatru în
Franța, găsește internat la spitalul la care lucrează pe un domn
homosexual Alex Dragomir, dar nu este clar dacă este fratele mamei sale.
În rest romanul este romanul unei familii
de intelectuali în comunism și după și acum în anii Covidului și al amenințării
invaziei ruse în Ucraina. Datorită emigrației masive, cam toți avem rude
plecate din România, cum am și eu două nepoate stabilite în Marea Britanie.
Romanul trezește un sentiment de duioșie,
am îmbătrânit, avem boli. Să ajungi la spital este un mare risc,
tratamentul bolnavilor este sub orice critică din partea asistentelor și a
infirmierelor. Este cazul întâlnit și de un prieten care s-a confruntat cu
acest fenomen de puțin timp la unul din mariel spitale din București, spre diferență de spitalul de bătrâni de la Ștefănești Argeș. De la 70 de ani oamenii încep să moară, este
speranța de viață din România, lucru pe care l-am verificat eu însumi, oameni
apropiați mie au plecat dintre noi la această vârstă.
Voci la distanță este o nouă reușită a celei mai importante romanciere a momentului.
Inclin sa-ti dau dreptate aci: "Gabriela Adameșteanu este cred că descendenta cea mai calificată a romancierei Hortensiei Papadat Bengescu."
RăspundețiȘtergere