Am început să merg la
cinemateca Centrului Multifuncţional Piteşti, făcut în sediul fostului cinematograf
Bucureşti, azi sala Filarmonicii Piteşti şi nu-mi pare rău. Poţi vedea filme
care nu apar obişnuit pe ecranele de la Mall.
Esenţa filmului lui
Nicolae Mărgineanu este că realitate
nu este ceea ce pare a fi.
Cel mai bine se
potriveşte această constatare dosarelor de securitate care se află la CNSAS.
Regizorul Nicolae
Mărgineanu este fiul unui intelectual român băgat la puşcărie de comunişti. La
bază operator de imagine a fost obsedat de trecutul comunist al României,
despre ororile puşcăriilor care erau lagăre de exterminare a elitelor româneşti
în perioada obsedantului deceniu.
Acest film nu este
despre puşcării, ci despre dosarele de la CNSAS.
Personajul principal
este Sorin Toma (Ioan Andrei Ionescu) un inspector CNSAS foarte pornit pe
preoţii care-i consideră turnători emeriţi din funcţia lor de recipienţi a
mărturisirilor drept credincioşilor şi în plus se declară ateu.
El primeşte un nou
angajat prin concurs absolvent de Drept (se pare că salariile la CNSAS sunt
foarte competitive!). Spre deosebire, noul angajat Radu Olar (Bogdan Nechifor)
are legături complexe cu religia din familie şi bunicul lui a făcut puşcărie
politică.
Părintele eremit
Iustin Manu (Remus Mărgineanu, nu pare rudă cu regizorul sunt de aceeaşi vârstă
80 de ani!) este acuzat de mama unui neofit sosit la mânăstire înainte de 1989,
care a murit în condiţii dubioase.
De fapt prima
secvenţă nu-l arată pe acesta sus pe o stâncă şi se pare că alunecă sau se
aruncă de acolo?
Justiţiarul de tipul "Fiat justiţia pereat mundus"
Toma pleacă împreună cu Olar la munte, la mânăstire să discute acuzaţiile
asupra părintelui. Acesta îşi făcuse o chilie sus pe munte. Ajunşi acolo, Toma are o
altercaţie cu un om bun la toate al mânăstirii care vrea să-l apere pe părinte.
Tembelul de Toma în lupta cu acest individ îl loveşte neintenţionat pe colegul
său tânărul Olar. Acesta cade leşinat, mort?
Speriaţi îl duc la
vale cu o targă improvizată. Ateul Toma, disperat se închină sperând ca Olar
să-şi revină.
În salvare urcă
părintele care i se confesează celui leşinat, în comă?
Neofitul era de fapt ofiţer de securitate care fusese trimis să-l supravegheze pe părinte. Acesta începe să aibă remuşcări şi i se confesează părintelui, după care într-o situaţie limită se pare că se sinucide sau moare accidental.
Neofitul era de fapt ofiţer de securitate care fusese trimis să-l supravegheze pe părinte. Acesta începe să aibă remuşcări şi i se confesează părintelui, după care într-o situaţie limită se pare că se sinucide sau moare accidental.
Olar îşi revine şi
refăcut se reîntoarce la birou ca să-i dea o foaie de hârtie semnată de părinte
care spune că se pune la dispoziţia justiţiei ca să sufere toate consecinţele.
Şi Toma dă foc
acestei hârtii complet nefolositoare, oare?
Filmul este extrem de
dur şi pune în discuţie realitatea acestor dosare întocmite de
securitate.
Am constatat cu stupoare
că acum cei mai fervenţi credincioşi au devenit foştii politruci şi securişti ca
remuşcare pentru căcatul şi pe care l-au mâncat şi crimele comise pentru o
pâine albă.
Exemplu este
prietenia dintre un jurnalist local care a propovăduit partidul, ca acum să se
mândrească cu prietenia cu un înalt ierarh bisericesc, care ar confirma
teza filmului, dar şi imensa ipocrizie acestor profitori ai regimului
comunist.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu