În primul rând aş
vrea să răspund întrebării puse de un prieten care este semnificaţia
pseudonimului Stendhal ales de Marie-Henri Beyle şi cu care a rămas în
literatura clasică franceză. Scriitorul a locuit lângă oraşul german Stendal,
unde avea o iubită şi probabil a considerat că este cel mai potrivit nume
de scriitor - nom de plume.
Al doilea lucru care
mă frământă priveşte numele romanului: roşu
şi negru.
Am căutat prin
internet semnificaţia steagului Franţei şi am dat în wikipedia de confuzia
culorii roşu ca fiind a nobilimii. Păi cei care au scris nerozia asta parcă nu
au auzit de sângele albastru!
Roşu este culoarea
sângelui şi cred că aceasta este culoarea sângelui vulgului, lucru care ar
confirma într-un fel albastrul nobiliar. Cât despre negru cred că aici
Stendhal a socotit că este culoare candidaţilor la preoţie. Pentru că de fapt
aceste culori întruchipează pe eroul romanului Julien Sorel. Acesta este un
tânăr ambiţios şi inteligent, fiul unui cherestegiu care dat sub supravegherea
unui preot a învăţat pe de rost Biblia în latină. Aceste calităţi în propulsează
în societate pe Julien.
Ajunge să fie
preceptorul cum se exprimă traducătorul român, profesorul particular al
copiilor domului de Renal, primarul din Verrieres, un orăşel de lângă Besancon,
în zona munţilor Jura, departamentul Franche Comte, parte a fostului
regat al Burgundiei.
Şi că am amintit de
traducător, el este prestigiosul poet suprarealist român Gelu Naum. Am luat
carte de la Biblioteca Judeţeană, tot o ediţie veche din 1968 apărută în
Editura pentru Literatură Universală.
Este un roman al
actualităţii politico-sociale a sfârşitului anilor 1820, cum spune editorul
francez scrisă în vremea Revoluţiei din Iulie 1830. Citit la o distanţă de
peste 185 de ani este pentru mine un roman istoric. Problema principală a
romanului este condiţia omului în prelungirea Vechiului Regim - Ancienne
Regime al regalităţii franceze care fusese anulat de Revoluţia Franceză
din 1789 şi apoi de Epoca Napoleoniană care a sfărâmat diferenţele de clasă în
cazul oamenilor excepţionali, promovaţi atât de revoluţie cât şi de imperiu.
Regalitatea restaurată după 1815 rezistă până la 1848 cu intermezzoul
Revoluţiei din Iulie 1830 ca să dispară definitiv după Revoluţia de la 1848 şi
al Doilea Imperiu al lui Napoleon al III-lea după care Franţa devine definitiv
republicană.
Romanul Roşu şi negru este şi un roman de dragoste cu
puternice reflexe romantice, dar cred că predominantă rămâne preocuparea
romancierului pentru condiţia socială statutul eroului său Julien Sorel.
Julien Sorel este un
caracter extrem de puternic care impresionează cititorii şi mai ales
cititoarele de unde şi cel de-al doilea prenume dat primului ministru Cioloş
(acum viitor fost prim ministru!).
Cineva mi-a reproşat
de ce nu am citit romanele lui Stendhal la vremea lor, adică prin adolescenţă,
dar uite că din diverse motive nu le-am citit, probabil şi că nu m-a lăsat mama
să le citesc considerând că sunt prea grele pe la 9-10 ani, când devenisem un
avid cititor de literatură, devoram Jules Verne şi mai ales Alexandre Dumas,
dar şi Mizerabilii de Victor Hugo.
Mărturisesc că prima
parte a romanului în care Julien o cucereşte pe mama copiilor, doamna de Renal
m-a cam tracasat prin amănunţimea gesturilor şi a epopeii acestei
cuceriri erotice. Julien Sorel dovedeşte pe lângă inteligenţă o nemăsurată
ambiţie, care nu neapărat vrea să îi aducă foloase materiale. Scopul iniţial al
lui Sorel era să ajungă preot, dar destinul îl face să ajungă în familia de
Renal. Când amândoi înţeleg că legătura lor poate deveni periculoasă şi este
revelată soţului care de fapt nu crede acest adulter, la sfatul preotului său
confesor jansenist Sorel pleacă la Seminarul din Besancon.
Prin jocul
întâmplării este remarcat de marchizul de La Mole şi adus la Paris ca secretar
şi copiator de scrisori. Marchizul de La Mole se trage din faimosul Boniface de La Mole implicat în
războaiele religioase şi este executat în Place de Greve. El fusese amantul
Reginei Margot, soţia viitorului rege Henri al IV-lea. Cred că numele
acestui aristocrat a fost special ales de Stendhal pentru că La Mole probabil
nu a mai avut descendenţi direcţi în vremea Restauraţiei. Prin inteligenţă şi
caracter Sorel devine omul de încredere al lui La Mole, dar soarta i-o scoate
în cale pe trufaşa fiică a marchizului, Mathilde de La Mole. Mathilde se simte
atrasă de Sorel şi îi devine o amantă cu năbădăi, dar acesta o cucereşte
definitiv printr-o stratagemă învăţată de la un prinţ rus, în care Julien
trezeşte gelozia lui Mathilde, mimând îndrăgostirea de o văduvă din anturajul
marchizului. Sorţii fac ca Mathilde să rămână gravidă şi vrea să devină soţia
lui Sorel, o chestiune imposibilă în Franţa convenienţelor sociale unde
prăpastia dintre aristocraţie şi burghezie era imensă, darmite între o
aristocrată şi un pârlit fiu de ţăran cum era Sorel. Cele scrise de Stendhal
îmi amintesc de istoria familie Rotschild care erau burghezi evrei din
Frankfurt, dar care ajung să-şi depăşească această condiţie umilă şi respingere
socială prin afacerile bancare din epocă, ajungând să fie înnobilaţi. În fond
şi Julien Sorel se afla într-o situaţie cumva asemănătoare.
Marchizul de La Mole
îi dă un titlu nobiliar de cavaler lui Sorel şi-l expediază la Strasbourg ca
locotenent. Dar totul se prăbuşeşte când marchizul primeşte scrisoarea doamnei
de Renal care mărturiseşte poveste seducţiei făcute de Sorel.
Acesta pleacă înapoi
la Verrieres şi o împuşcă pe doamna de Renal, dar nu o omoară, ci o răneşte
destul de uşor. Este arestat şi condamnat la ghilotină cu toate că Mathilde se
străduieşte să-l scoată nevinovat.
De fapt între doamna
de Renal şi Mathilde de La Mole se naşte o gelozie cumplită pentru că doamna de
Renal îl vizitează pe Sorel şi dragostea se reaprinde.
De fapt condamnarea
este o răzbunare a burgheziei provinciale invidioasă pe succesele lui Sorel.
Mathilde îi înmormântează
capul lui Sorel la o grotă pe munte iar doamna de Renal moare şi ea la scurt
timp după execuţia lui Julien Sorel.
Final romantic şi
trist la fel ca Mânăstirea din Parma.
Romanul rămâne în
literatură pentru analiza socială şi a moravurilor epocii, dar şi pentru talentul
literar şi măiestria lui Stendhal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu