Aş spune câte ceva de
Olen Steinhauer.
Este un romancier
american de care am auzit de când urmăresc serialul de spionaj Berlin Station al cărui
scenarist este. De fapt celebritatea i-a fost dat de filmul The Tourist cu Angelina Jolie şi Johnny Depp.
Specialitatea lui Steinhauer este romanul de spionaj. Acum aceste romane nu mai
sunt ca pe vremea lui Le Carre a războiului rece confruntarea dintre sovietici
şi Vest, ci lupta împotriva terorismului islamic.
Este interesant că
Steinhauer a ajuns în România după Revoluţie cu o bursă Fulbright ca să scrie
un roman, Tsara's Monocle care nu a mai apărut. În schimb a
scris romane cu subiecte din Est situate în imaginara Ruthenie.
Acest roman All the Old Knives este ultimul apărut al autorului şi
deja are făcut scenariul pentru un nou film. M-a frământat semnificaţia
titlului, dar cred că este un joc de cuvinte, de fapt dacă înlocuieşti pe i cu a
ar însemna: toţi vechii ticăloşi, nu cum se traduce normal: toate vechile
cuţite.
De fapt romanul este
o lungă conversaţie între Henry Pelham şi Celia Harrison căsătorită Favreau.
Celia şi Henry sunt
doi vechi amanţi care în urmă cu 6 ani, suntem în 2012 lucrau ca agenţi de
teren CIA în Viena, în Austria.
Atunci pe aeroportul
Vienei Flughafen s-a petrecut o
tragedie, un avion de pasageri venit din Iordania cu 129 de pasageri este
capturat de trei terorişti ai unei grupări venite din Somalia şi asociate cu Al
Queda. Ei bine, după negocieri şi ameninţări se cerea eliberarea unor terorişti
arestaţi în Austria şi Germania, iar ca să avertizeze ei împuşcă una din
stewardese. Staţia CIA intră în fibrilaţie, au un agent arab în avion, care le
dă indicaţii, dar acesta este ulterior dat de gol şi împuşcat.
Ca în final împotriva
oricăror evidenţe toţi pasageri împreună cu teroriştii mor intoxicaţi cu gazul
sarin!
Henry vine după Celia
aflată în Monterey în California, unde s-a căsătorit cu Drew Favreau şi are doi
copii. Scopul este o investigaţie privind evenimentele de acum 6 ani, dar Henry
minte că ar fi Interpol, de fapt fiind o anchetă internă CIA.
În cursul
evenimentelor Celia detectează că mesajele agentului din avion sunt scrise în
grabă, iar ultimul este mult clar şi elaborat şi pare a fi al altcuiva,
conţinând cererea de a fi predaţi teroriştii încarceraţi. Pe baza acestei
supoziţii Celia face o investigarea a telefoanelor date din staţia CIA Viena şi
depistează un telefon dat la un număr din Amman, Iordania, dat din biroul lui
Bill, şeful ei. Celia pleacă în oraş şi dă un telefon de la un telefon public
la respectivul număr. Respectivul număr era doar un releu pentru că i se
răspunde în ruseşte. Înfricoşată pleacă spre Henry unde are cu el o
ultimă noapte de amor, după care dispare din Viena.
Bănuiala Celiei cade
asupra unuia care a fost agent la Moscova. De fapt în oraş în timpul răpirii
avionului se află Ilya Shashanin, un cecen radicalizat ulterior care ar
putea fi teroristul care coordonează din exterior răpirea avionului.
Apare şi relatarea
întâlnirii dintre agentul american şi Shashanin în Viena înainte de atentat. Aflăm
că de fapt Shashanin a fost trădat de spionul american ruşilor şi se dă de
înţeles că Shashanin este trimis cu salutări de la Putin. Shahshanin îl
ameninţă cu represalii pe american dacă nu îi dă informaţii care să le folosească
în acţiuni teroriste. Spionul americanul
este cel care trădase lui Shashanin pe agentul din avionul răpit.
Ideea care răzbate
din roman este că de fapt toată acţiunea de răpirea a avionului ar fi o
provocare a securităţii ruse în genul asaltului de la Teatrul Dubrovka din
Moscova unde forţele speciale ruse au dat cu gaze care au ucis pe teroriştii
ceceni, dar şi 100 de persoane asediate cât şi de asaltul de la Beslan o şcoală
capturată de ceceni.
Romanul pune între
terorismul islamic şi provocările spionajului rusesc o egalitate care din
păcate pare a fi devenit realitate şi începutul unui nou război rece între
Rusia şi NATO.
Este un roman
interesant, care ar putea deveni chiar film.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu