Aseară târziu pe la ora 10 am
putut vedea în cadrul festivalului de teatru spectacolul Incendii de Wajd Mouawad. Credeam că este o
piesă scurtă dar a ţinut mai mult de două oră jumătate. Oricum ora de
programare a fost extrem de nepotrivită spectacolul terminându-se bine după
miezul nopţii.
Nu ştiu de ce dar de la primele
replici am avut impresia de deja
vu. Cu timpul am realizat că am văzut un film inspirat de această piesă.
Filmul este realizat de cineaşti din Quebec de unde este şi autorul, fiul unor
libanezi emigraţi în Canada. Am mai văzut filme quebecoise care mi-au dat fiori
şi acest film şi piesa este în registrul ororii, dar nu al genului horror.
Subiectul extrem de dur are
legătură cu complexul lui Oedip, cu mituri care se revelează în zilele noastre
în Orientul Mijlociu marcat de războaie fratricide.
Un notar din Montreal le prezintă
gemenilor Jeanne şi Simon testamentul mamei lor care a ales tăcerea cu câţiva
ani buni înainte de moarte.
De fapt esenţialul testamentului
sunt scrisori ce sunt adresate fratelui lor şi tatălui lor pe care ei ar trebui
să-i caute,. Cei doi au un statut în Canada franceză, Jeanne este profesoară de
matematică la universitate şi Simon un boxer de perspectivă.
Jeanne este incitată să acute
trecutul mamei lor Nawal în Orientul Mijlociu. Căutările ei se împletesc cu
povestea mamei lor. Nawal trăieşte foarte tânără o poveste de dragoste din care
rezultă un băiat care este luat de părinţi şi dat la un orfelinat. Toată
maturitatea mamei Nawal constă în căutarea fiului pierdut Nihad.
Este arestată
de un grup de miliţii care torturează şi violează victimele. Nawal primeşte
porecla de femeia care cântă şi este
violată de cel mai crud torţionar, un tânăr care ulterior este acuzat de crime
şi judecat la Tribunalul Internaţional.
Din violurile asupra ei rezultă cei doi
gemeni, ulterior salvaţi împreună cu mama lor şi care ajung să trăiască în
Canada. Din cercetările lor gemenii ajung la concluzia oribilă că agresorul
mamei lor este propriul său fiu şi tatăl gemenilor.
Piesa descrie toate acestea
într-un pseudo metaforic şi poetic şi cu lungimi după părerea mea, pe când
filmul cum îmi amintesc este mult mai nervos şi mai concret.
Regia piesei îi aparţine unei
tinere regizoare de abia ieşită de la UNATC Irina Alexandra Banea având o
echipă de actori la fel de tineri. Asta se observă pentru că actorii sunt încă
în căutarea unei expresii personale. Am să public şi lista distribuţiei unde
unii actori interpretează mai multe roluri.
NAWAL – Maria VÂRLAN
HERMILE LEBEL – Constantin DOGIOIU
NIHAD – Denis HANGANU
JEANNE – Cristina CONSTANTINESCU
SIMON – Răzvan ENCIU
SAWDA – Antonia DIN
ANTOINE – Adrian PICIOREA
NAWAL – la 14 ani Flavia HOJDA
WAHAB – Denis HANGANU
JIHANE – Cristina CONSTANTINESCU
NAZIRA – Antonia DIN
ELHAME – Cristina CONSTANTINESCU
RALPH – Adrian PICIOREA
MEDICUL – Răzvan ENCIU
CHAMSEDDINE – Adrian PICIOREA
ABDESSAMAD – Răzvan Enciu
SOLDATUL I – Denis HANGANU
SOLDATUL II– Răzvan ENCIU
GHIDUL – Adrian PICIOREA
PORTARUL ȘCOLII – Denis HANGANU
FOTOGRAF – Antonia DIN
MALAK – voce DAN AŞTILEAN
Ce este cu adevărat inventiv şi deosebit la piesă este
scenografia lui Vladimir Iuganu. Mobilierul este alcătuit din lăzi de
armament, cutii de cartuşe pe care mi le amintesc din stagiul militar. Cei trei
pereţi ai scenei sunt şi locul unde apar proiecţii video imagini care
subliniază tensiunea acţiunii piesei.
Este o întreprindere dificilă pe care tinerii actori o
duc la capăt iar lungimile poetice ale textului se pot imputa doar
dramaturgului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu