Este prima ediţie
publicată la Humanitas în 1994. Aşa că este hărtănită bine, după folosirea timp
de 20 de ani. Am încercat şi eu s-o mai lipesc cu scotch.
Am împrumutat-o ca
revanşă la faptul că a apărut recent o ediţie nouă a cărţii şi nu mi-o pot
permite.
M-a deranjat mult că
sunt multe sublinieri, unii au citit-o pentru ceva examene, la Ştiinţe Politice
probabil. Dar este şi o secţiune foarte rău tipărită cu pagini albe, care m-a
enervat foarte tare!
Poza cărţii nu mai
este cea pe care am citit-o, ci o ediţie mai recentă.
Are un volum
impresionant, 671 de pagini.
Mi-a făcut impresia
că nu este prea bine tradusă pentru că sună greoi!
Este împărţită în trei părţi.
Prima parte este
dedicată Antisemitismului.
Antisemitismul are deosebiri între estul şi vestul Europei. În vest marii
financiari evrei au împrumutat statele până în secolul XIX, după care relevanţa
lor scade. În acest context, Franţa cele de-a Treia Republici este răvăşită de
procesul Dreyfus. Ecourile acestui proces se resimt şi azi. Conservatorii
reacţionari rămân în continuare anti-dreyfusarzi, cu toate că procesul s-a
revizuit prin mărturia lui Eszterhazy, cel care făcea spionaj în favoare
Germaniei.
Se vorbeşte mai puţin
şi de antisemitismul est european, cu pogromuri şi concurenţa la stabilirea
burgheziilor naţionale din zonă.
A doua parte este
dedicată Imperialismului. Mie mi-a
sunat foarte rău, cu amintirile de la îndoctrinare şi celebra formulă a lui
Lenin,Imperialismul cel mai înalt stadiu de dezvoltare al capitalismului.
Arendt se ocupă de
doctrina lui Cecil Rhodes, colonizatorul şi imperialistul englez al Africii
sudice, care include Africa de Sud, Zambia, Zimbabwe, Botswana. Se
discută şi de imperialismul continental generat de pangermanismul Germaniei şi
panslavismul Rusiei.
A treia parte se
ocupă de Totalitarism. Şi Hananh
Arendt se ocupă de cele două mari totalitarisme ale secolului XX, nazismul
german al lui Hitler şi cel bolşevic din Uniunea Sovietică din Rusia.
Autoarea le găseşte
asemănări de principiu şi discută despre victimele acestora, fără ca să
se mai strâmbe din nas privind echivalarea acestor regimuri, cum s-a întâmplat
după 1989.
Probabil că
aceste reacţii sunt determinate de anumite cercuri intelectuale, unele de
extracţie evreiască, care au fost anterior vehement sprijinitoare ale
bolşevismului şi nu mai vor acum să recunoască aceste lucruri.
În 1948 Hannah Arendt
nu trăia aceste dileme şi discută pe larg despre nazismul hitlerist şi
bolşevismul stalinist stabilindu-le apropierile doctrinare, de acţiune socială
şi politică.
Cel mai interesant
capitol este ultimul din această parte dedicat Revoluţiei din1956 din Ungaria,
elaborată ulterior.
Se numeşte Epilog. Reflecţii despre revoluţia ungară.
Ce este extrem de
interesant în această desfăşurare dramatică din toamna lui 1956 este faptul că
totul a semănat cu o explozie. Nu a ţinut decât 3 săptămâni, pornind de la o
demonstraţie studenţească transformată într-o imensă revoltă populară, miliţia
şi armata dizolvându-se rapid şi trecând de parte poporului.
Armata roşie a
înăbuşit în sânge revoluţia ungară, denumind-o contrarevoluţie!
Sunt câteva reflecţii
aici care merită amintite.
" Nu numai că mituirile nu au avut efect, dar
aici se adaugă şi faptul că, până atunci, ascensiunea ideologiilor şi
mişcărilor totalitare atrăsese constant intelighenţia, iar experienţele
arătaseră că nimeni nu putea fi mai uşor
înşelat şi intimidat prin frică să se supună nonsensului decât învăţaţii,
scriitorii, artiştii."
Câtă dreptate are
Hannah Arendt şi nimic nou nu-i sub soare, uite că şi în democraţie,
intelectualii pot agrea idei extremiste şi contrare libertăţii!
Alt lucru interesant
este şi despre formarea consiliilor revoluţionare şi muncitoreşti care sunt în
opinia autoarei cele mai autentice forţe de organizare democratică, reflectând
voinţa maselor. Fenomenul a fost similar şi la Revoluţia din 1848, Comuna din
Paris, Revoluţia rusă din 1905 şi cea din 1917. Tocmai de aceea Lenin a
emasculat puterea lor, a sovietelor, înlocuindu-le cu dictatura
de partid secret şi folosind CEKA ca armă de represiune. În comparaţie cu
apariţia partidelor, unde cei aleşi sunt propuşi de acestea! Aşa au părut
FSN-urile post decembriste în primăm fază! Ce a urmat ştim cu toţii!
Este o carte grea,
dificilă dar şi interesantă!
Citez din Joe:
RăspundețiȘtergereCâtă dreptate are Hannah Arendt şi nimic nou nu-i sub soare, uite că şi în democraţie, intelectualii pot agrea idei extremiste şi contrare libertăţii!
Presupunind ca ai aici comentatori din categoria asta, care te-au cam contrat in ultima vreme, as vrea sa stiu daca e vreo legatura, aluzie, la bolsevicii cu care te lupti asa de neinfricat. Daca da, atunci mai treci pe la piata, poate a aparut si salata verde bio, de Mioveni, sa ne dai o poza , ea cu tine, un selfie bio ...
Sunt curios aca acum vei mai citi Dilema Veche si vei mai semna pentru Patapievici & Co M
RăspundețiȘtergereCiteste, tot aparute la Humanitas, Istoria ilustrata a fascismului, Istoria ilustrata a nazismului si Istoria ilustrata a comunismului. Sunt foarte usor de citit si veti ajunge la concluzia pe care toata lumea civilizata o stie: TOATE DICTATURILE MODERNE ISI AU ORIGINILE IN DOCTRINE DE STANGA!
RăspundețiȘtergereCare idei extremiste si contrare libertatii? Si care intelectuali? Banuiesc ca nu va referiti la ideile legionaroide expuse cu regularitate de un anumit intelectual chiar pe blogul dvs.. Asa ca va rog explicati la ce si la cine va referiti.
RăspundețiȘtergereCred că cel la care vă referiţi se recomandă cu nume şi prenume.
ȘtergereDumneavoastră vă daţi anonim, puteţi să postaţi cu numele d-voastră, ca să fiţi de luat în seamă, nu să staţi sub semnul anonimatului, sau măcar la sfârşitul postării să vă devoalaţi numele.
Dar chiar dacă sunteţi atât de marţial, imperativ şi provocator am să vă dau referinţa cărţii lui Lucian Boia:
http://www.humanitas.ro/humanitas/capcanele-istoriei
Şi nume, chiar cu care ne lăudăm şi suntem mândri:
Noica, Eliade, Cioran!!!!
Ei prin anii 30 cam ce fel de idei vehiculau?
Aveau vreo legătură cu umanismul şi democraţia liberală?
Înainte de a vă inflama pregetaţi şi cugetaţi!
Iar dintre cei cu care ne mândrim azi sunt Horia Roman Patapievici, citiţi Politice şi articolele din Evenimentul Zilei (el le citeam ca pe predicile lui Luther!) şi analizaţi, iar pe Mircea Mihăieş îl găsiţi la Academie în colecţia Romaniei Literare! Asta nu le scade meritele de la ICR!
Puteţi să-i cautaţi în toate textele mele!
Sunt un democrat şi nu-mi plac mai ales cei care sunt în stare să-şi schimbe ideile funcţie de cine este cu pâinea şi cuţitul! Adică cei care sunt în stare să-l vândă pe Cristos pentru 30 de arginţi!
La noi inteligenţa nu lipseşte dar caracterul, ba!
Multumesc pentru explicatii. Cu cei trei mari dintre razboaie a fost clar, dar nu asta ma interesa. Am vrut sa inteleg la cine va referiti dintre cei de azi. Considerati ca Patapievici propaga in general idei extremiste si contrare libertatii (si atunci n-as intelege de ce il citeati ca pe Luther), sau va displace doar fiindca nu l-a atacat pe Basescu? Desi Basescu nu e un intelectual, considerati ca el propaga idei extremiste si contrare libertatii? Puteti da exemple? Pe de alta parte, considerati ca Iliescu a propagat, dupa 89, idei extremiste si contrare libertatii? As vrea sa va inteleg mai bine pozitiile, de aceea intreb. In fine, accept reprosul dvs. ca nu imi dau numele, dar cred nu este de lauda nici "curajul" de a semna incitari la ura si atacuri virulent anti-semite, cum face cel la care ne referim.
RăspundețiȘtergere