Saviana Diamandi |
Serile Lipatti au continuat de data
aceasta printr-un curs de iniţiere muzicală la Biblioteca Dinicu Golescu, marţi 7 noiembrie ora 17.15.
Doamna Saviana
Diamandi a ales de această dată să ilustreze secvenţele muzicale cu scene din
filme.
Trop belle pour toi |
Filmele alese au fost
Trop
Belle pour toi şi Le Colonel Chabert. Ambele filme au
comun interpretarea de excepţie a lui Gerard Depardieu. Regizorul din primul
film, Trop Belle pour toi a ales să sublinieze anumite scene ale filmului
de dragoste cu pasaje din muzica pentru pian sau cuartetele lui Schubert. Este
într-adevăr o scenă când toţi aud muzica lui Schubert şi doar personajul
principal, Depardieu nu o aude, sau când supărat că aude din nou această muzică
temă a fiului pentru un eseu, opreşte aparatul, dar devine muzica de fond a
filmului.
Aş sublinia că filmul este regizat de actorul şi scriitorul Bernard
Blier că are în distribuţie pe una din cele mai frumoase actriţe al Franţei,
Carole Bouquet, una din fetele Bond, care a şi primit premiul de interpretare
al premiilor Cezar. Altă actriţă cunoscută a filmului este Josianne Balasko,
renumită regizoare de teatru.
Colonel Chabert - cuirasierii |
U alt film care
foloseşte din plin muzica melancolic tristă a marilor autori din
clasicismul-romantismul vienez este Le Colonel Chabert. Aici regizorul
Yves Angelou a ales muzica lui Schubert pentru primele scene ale peisajului
după bătălia de la Eylau. Sunt acolo momentele când francezii îşi strâng
cadavrele pentru a le îngropa în gropi comune. Totul se petrece într-un peisaj
de iarnă grea şi muzica subliniază atmosfera de înmormântare. De asemenea scena
pregătirii şi desfăşurării şarjei de cavalerie de la începutul bătăliei este
dinntr-un studiu de Schuman. Scena finală a filmului este pe muzica trioului
pentru pian, vioară şi violoncel a lui Beethoven. Angelou mai are o scenă
de muzică de cameră la casa contelui Ferraud unde se cîntă un trio pentru pian,
vioară şi violoncel de Mozart.
Şarja cavaleriei |
Muzica extrem de
pătrunzătoare a acestor mari compozitorii subliniază dramatismul scenelor
filmate.
A fost o mare plăcere
să urmăresc această serată muzicală.
Le Colonel Chabert de
Yves Angelou
Impresionat de
scenele de bătălie din film văzute la prezentarea din serile Lipatti am decis
să încerc să văd întregul film. Am găsit doar o variantă exclusiv în franceză,
fără subtitluri româneşti sau englezeşti.
Filmul este
ecranizarea unei cunoscute nuvele a lui Honore de Balzac.
Colonel Chabert |
Colonelul Chabert,
conte al Imperiului este implicat în bătălia de la Eylau. Această bătălie a
avut loc în pe 8 februarie, 1897 în plină iarnă, sezon foarte nepotrivit pentru
războaiele clasice pe o furtună de zăpadă. Este considerată cea mai sângeroasă
bătălie a lui Grand Armee a lui Napoleon, iar rezultatul a fost nedecis.
Bătălia a fost din cadrul Războiului Coaliţiei cel Patru şi s-a
desfăşurat în Prusia Orientală, în apropiere de capitala Konigsberg, azi
Kalinigrad. Bătălia a fost purtată de armata napoleoniană împotriva armatei
imperiale ruse sprijinită de un corp de armată prusac.
Filmul lui Angelou
începe cu scenele de după bătălie când francezii curăţă câmpul de bătaie de
cadavre, strânge armele, săbii, puşti, îmbrăcăminte. Cadavrele sunt strânse să
fi depuse în gropi comune. După această bătălie colonelul Chabert (Depardieu)
este declarat mort.
Ne aflăm apoi după 10
ani în 1817 când decedatul Chabert apare şi vrea să i se recunoască averea şi
numele. El fusese salvat într-un spital prusac. Soţia lui, contesa Fearraud
(Fanny Ardant) se recăsătorise cu contele cu acest nume şi cu ajutorul averii
soţiei moştenite de la Chabert vrea să ajungă pair de France. Pentru a rezolva
problema este pus avocatul Derville (Fabrice Luchini). Contesa ajunge la
înţelegerea cu Chabert să-i dea anual 12000 de franci cu condiţia ca
identitatea lui Chabert să fie falsă. Şi după aceea el se retrage la mânăstire
cu numele Frere Jacynte. Şi Chabert îşi reaminteşte cum este moartea, întâi
roşie, apoi albastră şi apoi extrem de rece. De fapt scenele cu cadavrele
strânse de pe câmpul de bătaie au aceste culori şi vremea sugerează frigul, iar
aparatul de filmat parcă pictează scene din Goya, totul pe muzica lui Schubert
Alt scenă
extraordinară după cum am mai spus este pregătirea şi şarja de cavalerie
franceză care a dus la echilibrarea forţelor care atârnau în favoare ruşilor.
De pe IMDB am aflat că scenele au fost filmate în Polonia în apropierea
geografică a fostei Prusii orientale. Şi apropo de şarja cavaleriei, ultima mare bătălie dee cavalerie a fost cea dintre armata poloneză şi armata de cavalerie a lui Budionîi în războiul polono-sovieto bolşevic din 1920. Al doilea război mondial cu tancuri şi mitraliere au trimis în anacronic cavaleria.
Un film bun, o
ecranizare de mare impact vizual şi sonor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu