George Costin şi orchestra |
Astă seară la
Filarmonica Piteşti a fost un eveniment.
Am avut din nou un
program Ceaikovski, complet toate piesele aparţineau marelui compozitor
romantic rus. Programul ales de dirijorul timişorean George Costin a fost cu
adevărat deosebit.
După terminarea
concertului îi spuneam lui Radu Vişinescu că dacă Rusia ar fi arătat după
sufletul şi muzica lui Ceaikovski Rusia ar fi arătat azi cu totul altfel.
Pentru că din păcate peste Rusia a pogorât dezastrul bolşevic cu criminalul
Lenin şi ce expresia cea mai sinistră a Rusiei, Stalin!
Ioana Goicea |
Concertul a debutat
cu Poloneza din opera Evghenii
Oneghin. Este dansul pe care-l executa marea aristocraţie rusă în saloane şi este de o
frumuseţe şi sensibilitate deosebită.
George Costin, Ioana Goicea şi orchestra |
A urmat apoi Concertul pentru vioară şi
orchestră în re major op. 35 având-o
ca solistă pe tânăra şi extrem de talentata Ioana Goicea, fiica marii
violoniste Cristina Anghelescu, care a fost oaspetele Piteştiului nu cu mult
timp în urmă.
Acum nu pot să spun
care este mai frumos, concertul pentru pian şi orchestră sau cel pentru vioară
şi orchestră. Cel de pian l-am audiat acum 3 săptămâni cu Vlad Dimulescu.
Probabil că cel de
pian este mai maiestuos, mai solemn, concertul pentru vioară este mai dramatic,
este sfâşietor de frumos! Nu ştiam ce să admir frumuseţea dumnezeiască a
muzicii, frumuseţea, talentul şi prestanţa tinerei violoniste. A fost un regal
muzical.
Mi-am amintit şi de Le Concert al lui Mihăileanu care are punct
central acest concert, interpretat de o tânără solistă la fel de frumoasă.
După pauză miracolul
a continuat, am audiat Suita Lacul
Lebedelor op.20 Scenă şi Vals. Este muzica unui din cele mai celebre
balete, poate cel mai celebru, unde muzică te cuprinde de o frumuseţe
misterioasă.
În final dirijorul George
Costin a evocat un turneu în Germania unde a condus Filarmonica din Iaşi şi a
cântat în faţa marelui Celibidache pe 10 martie 1995 la Munchen.
Şi ne-a avertizat
maestrul Costin să ascultăm cu evlavie debutul ultimei piese Uvertura solemnă 1812 unde ascultăm partidele de violoncel
şi de violă ca să ne îndumnezeim!
Muzica acestei
uverturi este dedicată marii bătălii dintre armata lui Napoleon şi a ţarului
Alexandru la Borodino. Se aud explicit în acest sens notele specifice ale
Marseillesei care evocă armata franceză.
Aş vrea să remarc
tonul marţial şi solemn al muzicii care aminteşte de bătălii clasice, unde se
respecta codul onoarei şi ofiţerii nu erau împuşcaţi, ei se confruntau cu sabia
împotriva inamicilor. Mai vreau să menţionez că îmi amintesc de faptul că doar
compozitorii ruşi au scris piese muzicale dedicate unor bătălii, aceasta a lui
Ceaikovski şi Simfonia Leningradului dedicată de Şostakovici apărării eroice a
acestui oraş împotriva trupelor naziste. Dar această ultimă piesă muzicală are
un acut expresionism, o puternică notă de inconfort şi temere, faţă de
magnificenţa muzicii ceaikovskiene.
A fost o seară de
muzică minunată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu