Titlul filmului trimite la Europe 51, filmul lui Roberto Rossellini.
Tema primă a filmului este lăcomia dezvoltatorilor imobiliari. Ne aflăm la Cluj, unul din ceel mai dinamice orașe ale României. Ion Glanetașu (Gabriel Spahiu), trimitere la Ion al Lui Rebreanu este un om al străzii. El trebuie evacuat din sala cazanelor dintr-un bloc central. Firma Kontinental K.u.k, trimitere ironică la Imperiul Austro-Ungar vrea să dărâme clădirea și să construiască un boutique hotel de lux. Acești dezvoltatori imobiliari sunt niște rechini, foști securiști. Glanetașu, fost sportiv de performanță, a fost campion balcanic a ajuns pe drumuri din cauza păcănelelor și a băuturii. El va fi evacuat de executorul judecătoresc Orsolya Ionescu (Eszter Tompa) cu ajutorul jandarmilor. Glanetașu cere o jumătate de oră ca să-și ia lucrurile, dar cu o sârmă se spânzură agățat de un calorifer. Orsolya se simte foarte vinovată de moartea vagabondului și intră în depresie. Este disperată cum presa online o face în toate felurile, acuzând-o în primul rând că este o unguroaică-bozgoroaică fără suflet. Și aici se dezvoltă tema sensibilă a relațiilor româno maghiare. Orsolya este măritată cu un militar român și are trei copii. Însă după cum reiese din discuția cu preotul Șerban a trecut la ortodoxie și și-a botezat ortodox copii. Prima discuție importantă din film este cu Dorina, o doamnă care se ocupă cu acțiuni umanitare, ajutorarea romilor din Pata Rât. Însă opiniile ei despre Transilvania sunt șocant de asemănătoare cu ale mamei Orsolyiei, o unguroaică șovină, care spune că Transilvania a fost răpită de țăranii români. Dorina face comparația dintre burgurile transilvane și orașele din sudul României, cu trimitere la Găiești, obsesie a autorului. Și eu am copilărit în Transilvania, în sud la Avrig, zonă săsească, dar relațiile mele cu copii sași au fost foarte bune. De bătut m-am bătut cu alți copii români, nu cu sași! Am citit și opinii pe Cinemagia și Imdb. Cele românești sunt exclusiv negative, unul nervos a scris că a oprit filmul când a văzut opiniile unguroaicei, dar mă mir că nu le-a oprit când a auzit-o pe Dorina românca vorbind că o iredentistă maghiară. Mama Orsolyei o compătimește că nu a plecat la Budapesta, dar avem surpriza replicii Orsolyei, care spune că ce să caute în Ungaria, când deja România are venitul pe cap de locuitor mai mare ca al Ungariei, și că Ungaria este o țară fascistă, condusă de Viktor Orban, un fascist!
O altă discuție importantă din film este cu cu Fred, fostul ei student de la Drept, unde predase Drept Roman. Fred îi povestește tot felul de pilde stupide cu înțelepți budiști, ambii se îmbată și ajung la sex, de unde și mitologia relațiilor erotice dintre unguroaice și români.
În rest în film Jude are obsesia clădirilor, lucru care se vede și în filmul Babardeală cu bucluc. Filmul se fixează pe clădirile noi, duplexuri elegante, blocuri noi frumoase, comparate cu blocurile urâte comuniste. Sunt și imagini din vechiul Cluj, zidurile de fortificație, apoi bisericile și statuile. Sunt cele trei statui: cea a regelui Matias, cel mai mare rege al Ungariei, cu origini românești, apoi Mihai Viteazul și penibila statuie a lui Avram Iancu. Sunt și statuile unor personalități transilvane Marton Aron, episcopul care a apărat pe evrei, prigoniți de hortiști, care a încercat salvarea bisericii greco-catolice împreună cu cea catolică și a făcut pușcărie comunistă. Apoi apare statuia lui Iuliu Maniu în compensație. Un rol foarte bun face Eszter Tompa, actriță care a activat în Germania la Munchen într-un teatru dirijat de David Esrig.
Încă un film controversat al lui Radu Jude.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu